Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 09:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo jag håller med, allt ska ju röntgas ändå. Så eventuella bomber hinner väl förhoppningsvis upptäckas oavsett. Raspberry Pi är ju dessutom inte särskilt mycket större än en mobiltelefon.

Och som du skrev förut, det mesta som går att göra på en dator går ju i princip att göra på en telefon idag.

Kan det bero på detta? http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ndetected.html

I korta drag bränner en självmordbombare av en laptopbomb i sitt säte, river upp ett hål i flygplanet, sugs ut. Tydligen är flygplatspersonal inblandade i händelsen. De räckte över en laptop till självmordsbombaren efter säkerhetskontrollen. Flygplatspersonalen sprängdes i en bilbomb några dagar senare.

Man får väl hoppas att säkerheten är betydligt bättre på västerländska flygplatser.
Citera
2017-03-23, 11:18
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Kan det bero på detta? http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ndetected.html

I korta drag bränner en självmordbombare av en laptopbomb i sitt säte, river upp ett hål i flygplanet, sugs ut. Tydligen är flygplatspersonal inblandade i händelsen. De räckte över en laptop till självmordsbombaren efter säkerhetskontrollen. Flygplatspersonalen sprängdes i en bilbomb några dagar senare.

Man får väl hoppas att säkerheten är betydligt bättre på västerländska flygplatser.
Det verkar ju ha krävt samarbete med flygplatspersonal. Säg att man blandar in en bagaelastare också, "väskan med ett stort målat hjärta ska du placera alldeles innanför luckan med hjärtat riktat mot luckan".
Citera
2017-03-23, 12:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det verkar ju ha krävt samarbete med flygplatspersonal. Säg att man blandar in en bagaelastare också, "väskan med ett stort målat hjärta ska du placera alldeles innanför luckan med hjärtat riktat mot luckan".

Ja, man får hoppas att säkerheten är vassare på europeiska och amerikanska flygplatser.

Har själv varit inne med lastbil på Arlanda för ett tiotal år sedan. Var väl ingen jättenoga kontroll av lastbilen annat än en genomsökning på någon minut och detektorbåge på mig. Får hoppas det är noggrannare nu.
Citera
2017-04-06, 22:52
  #16
Medlem
Tajger66s avatar
Bara det sista halvåret har det blivit striktare med mobilanvändning på alla flighter världen över, numera ska alla mobiler vara avstängda vid start och landning. Räcker inte med flygläge på mobilen utan den ska vara off.
Citera
2017-04-07, 00:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Bara det sista halvåret har det blivit striktare med mobilanvändning på alla flighter världen över, numera ska alla mobiler vara avstängda vid start och landning. Räcker inte med flygläge på mobilen utan den ska vara off.

Beror på flygbolag, SAS t.ex. tillåter flight mode på mobiler mellan start och landning och man kan numera slå på dom under taxning. Har för mig KLM var samma sak när jag flög med dom för några månader sen.

Finns för övrigt extremt få saker som gäller på "alla flighter världen över", det enda jag kan tänka på som nog är nästan globalt är rökförbud. Men även då förutsätter det en del saker, det finns såvitt jag vet inget i lagen som förbjuder det på privata flygningar t.ex. så om du är privatflygare kan du röka i ditt flygplan (såvitt jag förstår). Vet faktiskt inte vad som gäller på komersiella flygningar såsom bizjets, många bolag som flyger bizjet har säkert rökförbud men är inte omöjligt att ifall du äger din egen gulfstream eller dylikt kan du säkert röka ombord.
Citera
2017-04-07, 09:14
  #18
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Beror på flygbolag, SAS t.ex. tillåter flight mode på mobiler mellan start och landning och man kan numera slå på dom under taxning. Har för mig KLM var samma sak när jag flög med dom för några månader sen.

Finns för övrigt extremt få saker som gäller på "alla flighter världen över", det enda jag kan tänka på som nog är nästan globalt är rökförbud. Men även då förutsätter det en del saker, det finns såvitt jag vet inget i lagen som förbjuder det på privata flygningar t.ex. så om du är privatflygare kan du röka i ditt flygplan (såvitt jag förstår). Vet faktiskt inte vad som gäller på komersiella flygningar såsom bizjets, många bolag som flyger bizjet har säkert rökförbud men är inte omöjligt att ifall du äger din egen gulfstream eller dylikt kan du säkert röka ombord.
Flög med SAS i fredags ARN-Landvetter och det var lika där som på alla de internationella flygningar med andra bolag jag gjorde dagarna innan, stäng av mobilen vid start och landning samt placera mobilen och andra elektroniska device i handbagaget under start och landning. Detta är nytt då det inte var så innan nyår.

Vet ej om det är världen över men jag flög från Manila via Peking till Arlanda och även inrikes i Filippinerna så det är ändå en bra del av världen.
Citera
2017-04-29, 17:24
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Flög med SAS i fredags ARN-Landvetter och det var lika där som på alla de internationella flygningar med andra bolag jag gjorde dagarna innan, stäng av mobilen vid start och landning samt placera mobilen och andra elektroniska device i handbagaget under start och landning. Detta är nytt då det inte var så innan nyår.

Vet ej om det är världen över men jag flög från Manila via Peking till Arlanda och även inrikes i Filippinerna så det är ändå en bra del av världen.

Vet inte varför du upplevt det annorlunda men flög nu fyra sträckor med SAS förra veckan och precis som sist. Flight mode innan push, laptops ska läggas ner under start och landning (inga restriktioner för mobiler/surfplattor).

När vi taxade in efter landning fick man slå på och använda mobiltelefoner.
Citera
2017-04-30, 11:20
  #20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Flög med SAS i fredags ARN-Landvetter och det var lika där som på alla de internationella flygningar med andra bolag jag gjorde dagarna innan, stäng av mobilen vid start och landning samt placera mobilen och andra elektroniska device i handbagaget under start och landning. Detta är nytt då det inte var så innan nyår.

Vet ej om det är världen över men jag flög från Manila via Peking till Arlanda och även inrikes i Filippinerna så det är ändå en bra del av världen.
Det där att tyngre grejer ska ligga i handbagaget vid start/landning handlar väl om att de inte ska flyga runt vid krasch eller kraftig inbromsning eller vara i vägen vid evakuering?
Citera
2017-04-30, 13:24
  #21
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vet inte varför du upplevt det annorlunda men flög nu fyra sträckor med SAS förra veckan och precis som sist. Flight mode innan push, laptops ska läggas ner under start och landning (inga restriktioner för mobiler/surfplattor).

När vi taxade in efter landning fick man slå på och använda mobiltelefoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där att tyngre grejer ska ligga i handbagaget vid start/landning handlar väl om att de inte ska flyga runt vid krasch eller kraftig inbromsning eller vara i vägen vid evakuering?
Jag fick känslan av det var skärpta regler och av några olika orsaker, dels attentat som hänt världen över det senaste året samt problemen med Samsungs nya mobiler men detta är egentligen inte ett Samsungproblem då alla Ion Litium-batterier är ganska farliga och potenta bomber. Såg i dagarna ett program och just mobilbatterier och hur explosiva de är.

Ni kanske kan hjälpa mig söka om reglerna skärpts eller om det var just på mina flighter, ett sammanträffande att vi skulle stänga av mobilerna helt vid start och landning, sen var det ok att starta dom i flight mode.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2823042

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback