Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 04:46
  #1
Medlem
briefings avatar
Hej !
Då jag säljer verktyg på nätet så skriver jag kvitton i excel. Dessa sparar jag i en mapp. Alla mina kunders e-post adresser finns på cell H11 i varje fil. Finns det något bra och enkelt sätt att samla dessa adresser istället för att manuellt öppna varje fil vilket tar lång tid då jag har en bit över 200 kvitton.

Tacksam för hjälp.
Citera
2017-03-21, 06:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av briefing
Hej !
Då jag säljer verktyg på nätet så skriver jag kvitton i excel. Dessa sparar jag i en mapp. Alla mina kunders e-post adresser finns på cell H11 i varje fil. Finns det något bra och enkelt sätt att samla dessa adresser istället för att manuellt öppna varje fil vilket tar lång tid då jag har en bit över 200 kvitton.

Tacksam för hjälp.

Låt oss säga att du vill ha infon i A1 i dokumeny kundlista så skriver du
=[kvitto1]sheet1!$h$11
I cell a2 skriver du
=[kvitto2]sheet1!$h$11

Osv

Kvitto1 och kvitto2 ska vara filnamnet på det kvittot du vill ha infon från.
__________________
Senast redigerad av SweElastic 2017-03-21 kl. 06:38.
Citera
2017-03-21, 11:43
  #3
Medlem
uman231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av briefing
Hej !
Då jag säljer verktyg på nätet så skriver jag kvitton i excel. Dessa sparar jag i en mapp. Alla mina kunders e-post adresser finns på cell H11 i varje fil. Finns det något bra och enkelt sätt att samla dessa adresser istället för att manuellt öppna varje fil vilket tar lång tid då jag har en bit över 200 kvitton.

Tacksam för hjälp.
Vilket tecken har du som separator?
Kan du kanske lägga upp ett fake kvitto så jag får kolla?
Citera
2017-03-22, 15:24
  #4
Medlem
Laxons avatar
Tänkte samma som ovan (uman231). Kan du inte bara copy/paste'a in kvittona i Excel, sortera de lite snyggt med hjälp Text to Columns och därefter helt enkelt isolera den rad med information du är ute efter?
Citera
2017-03-22, 17:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Tänkte samma som ovan (uman231). Kan du inte bara copy/paste'a in kvittona i Excel, sortera de lite snyggt med hjälp Text to Columns och därefter helt enkelt isolera den rad med information du är ute efter?

Så du menar att han ska öppna 200 filer och göra copy paste på allt innehåll för att sedan köra text to columns?

Kanske lite att gå över ån för att hämta vatten?
Citera
2017-03-22, 18:00
  #6
Medlem
uman231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Så du menar att han ska öppna 200 filer och göra copy paste på allt innehåll för att sedan köra text to columns?

Kanske lite att gå över ån för att hämta vatten?
Inte så jag tänkt.. Tänkte va snäll o skriva ett auto script så gör saken på ett par sekunder.
Citera
2017-03-22, 22:37
  #7
Medlem
briefings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Låt oss säga att du vill ha infon i A1 i dokumeny kundlista så skriver du
=[kvitto1]sheet1!$h$11
I cell a2 skriver du
=[kvitto2]sheet1!$h$11

Osv

Kvitto1 och kvitto2 ska vara filnamnet på det kvittot du vill ha infon från.

Det funkar sådär. När jag kopierar in "=[kvitto1]sheet1!$h$11" så måste jag välja den filen som skall användas. Det funkar ändå lite bättre. Har nu plockat fram 120 e-post adresser på c:a 20-30 minuter.

Tack så mycket.
Citera
2017-03-23, 00:40
  #8
Medlem
uman231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av briefing
Det funkar sådär. När jag kopierar in "=[kvitto1]sheet1!$h$11" så måste jag välja den filen som skall användas. Det funkar ändå lite bättre. Har nu plockat fram 120 e-post adresser på c:a 20-30 minuter.

Tack så mycket.
Med ett script gör du de på ett par sekunder.. Men suveränt att du hittat din lösning..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback