Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 12:29
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Korkskalle

Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar en medlemsavgift, insats eller köptvång av produkter som skapar värdet i kedjan (wikipedia)

Bitcoin kräver ingen medlemsavgift
Bitcoin kräver ingen insats
Bitcoin kräver inget köptvång

De produkter eller tjänster som jag säljer kan jag välja att ta betalt i Bitcoin - för detta kräver Bitcoin ingenting av mig.

Läs på ordentligt ditt kioskmongo

Citat:
Ursprungligen postat av Pellets

Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar en medlemsavgift, insats eller köptvång av produkter som skapar värdet i kedjan (wikipedia)
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets

Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar insats av produkter som skapar värdet i kedjan (wikipedia)


Citat:
Ursprungligen postat av Pellets

Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar insats som skapar värdet i kedjan (wikipedia)


Hoppas poletten faller ned för dig. Är 1 rad på Wikipedia nog för dig för att bli övertygad om att Bitcoin inte är ett pyramidspel, så bör du läsa igenom den där raden igen.. noga.
Citera
2017-03-20, 12:37
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Du får väl lägga fram lite fakta om varför bitcoin är ett pyramidspel då. Jag tror du bara är bitter för att du missade tåget. Jag är inte det minsta osäker på mig själv, inte vad gäller BTC iallafall. Vet inte riktigt vad jag skulle vara osäker på i ärlighetens namn. Jag utnämner dig till troll och avslutar min diskussion här.


Jag är inte imponerad av dina argument. Hejdå!
Citera
2017-03-20, 14:57
  #75
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnderAnderAnder
Jag är inte imponerad av dina argument. Hejdå!

Och absolut ingen är imponerad av dina heller. Cya!
Citera
2017-03-20, 15:26
  #76
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnderAnderAnder
Hoppas poletten faller ned för dig. Är 1 rad på Wikipedia nog för dig för att bli övertygad om att Bitcoin inte är ett pyramidspel, så bör du läsa igenom den där raden igen.. noga.

En "nyckerfras" från wikipedia:
Citat:
ett pyramidspel är helt beroende av att varje deltagare själv rekryterar nya deltagare till att börja med för att kunna täcka sin egen insats

Stämmer såklart inte alls på bitcoins.

En till:
Citat:
Pyramidspel är en form av affärsuppgörelse som är ohållbar efter ett visst skede i processen. Det påminner mycket om kedjebrev, på samma sätt som vid kedjebrev bygger de på exponentiell tillväxt och de kommer också att kollapsa efter ett visst antal generationer.

Stämmer inte heller in på btc.

Som sagt - handel med bitcoins har hög risk - med det är absolut inte ett pyramidspel.
Jag vet inte varför det är viktigt för dig att klistra en felaktig etikett på detta?
Citera
2017-03-20, 18:23
  #77
Medlem
PS och BC har ingenting med varandra att göra, finns ju inte en liknelse. Synd bara man inte insåg potentialen från början, anonym, digital, snabb, relativt säker. Som klippt och skuret för att ta en stor del av de ljusskygga transaktionerna som sker.
Citera
2017-03-20, 21:14
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Synd bara man inte insåg potentialen från början, anonym, digital, snabb, relativt säker. Som klippt och skuret för att ta en stor del av de ljusskygga transaktionerna som sker.
Ja nu missade du btc... Men du har haft ett x antal år på dig att inse potentialen i Monero.
Citera
2017-03-20, 22:33
  #79
Medlem
Ponzi går bara upp i värde för de som var först in. Med bitcoin kan det faktiskt gå ner i värde, även för de som var med från början.

Med din jämförelse kan man alltså säga att Apple/H&M aktier är Pyramid AKA Ponzi S. - så länge folk värvar andra kunder och dessa köper prylar så går aktien upp.
Om ingen köper bostäder så går priset ner, så fungerar marknaden. Det är alltså Ponzi enligt dig?

Pyramidspelen anses bara lönsamma för de få personer som har startat spelet. Detta syns genom följande resonemang:
En person startar ett pyramidspel
Startpersonen rekryterar tre nya personer till sitt pyramidspel. De betalar till första spelaren. Spelet har nu fyra deltagare.
De tre nya deltagarna rekryterar ytterligare tre personer var som betalar till de tre första spelarna. Spelet har nu tretton deltagare.
För att de nio nyaste spelarna ska kunna tjäna några pengar på sin insats måste de rekrytera tre personer var. Spelet behöver då 27 nya spelare och får totalt 40 deltagare.

Känns detta som bitcoin? Jag tror att du missar en hel del detaljer.
Precis som stora valutor, som t.ex guld, US dollar, euro, yen, etc. så finns det ingen garanterad köpkraft och valutakurserna förändras kontinuerligt. Det innebär att en bitcoins värde är volatilt och ägare av bitcoins kan oförutsägbart både förlora och tjäna pengar.
Citera
2017-03-21, 07:06
  #80
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Ponzi går bara upp i värde för de som var först in. Med bitcoin kan det faktiskt gå ner i värde, även för de som var med från början.

Med din jämförelse kan man alltså säga att Apple/H&M aktier är Pyramid AKA Ponzi S. - så länge folk värvar andra kunder och dessa köper prylar så går aktien upp.
Om ingen köper bostäder så går priset ner, så fungerar marknaden. Det är alltså Ponzi enligt dig?

Pyramidspelen anses bara lönsamma för de få personer som har startat spelet. Detta syns genom följande resonemang:
En person startar ett pyramidspel
Startpersonen rekryterar tre nya personer till sitt pyramidspel. De betalar till första spelaren. Spelet har nu fyra deltagare.
De tre nya deltagarna rekryterar ytterligare tre personer var som betalar till de tre första spelarna. Spelet har nu tretton deltagare.
För att de nio nyaste spelarna ska kunna tjäna några pengar på sin insats måste de rekrytera tre personer var. Spelet behöver då 27 nya spelare och får totalt 40 deltagare.

Känns detta som bitcoin? Jag tror att du missar en hel del detaljer.
Precis som stora valutor, som t.ex guld, US dollar, euro, yen, etc. så finns det ingen garanterad köpkraft och valutakurserna förändras kontinuerligt. Det innebär att en bitcoins värde är volatilt och ägare av bitcoins kan oförutsägbart både förlora och tjäna pengar.

utmärkta jämförelser! tyvärr lever TS i nån konstig bubbla och har väl i princip inte tagit till sig något av vad nån har skrivit hittills. Dont feed the trolls
Citera
2017-03-21, 11:01
  #81
Medlem
Kingahzs avatar
Härlig kille denna TS, avfärdar hälften av det han inte har något att komma med emot som prat och den andra hälften som strunt.


Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Så du kan gå in hos turken på hörnet och köpa en läsk för bitcoin alltså?
Coolt! har ej sett infrastrukturen för för det senast idag.


Kan du gå in hos turken på hörnet och köpa läsk för australienska dollar?
__________________
Senast redigerad av Kingahz 2017-03-21 kl. 11:06.
Citera
2017-03-21, 23:55
  #82
Medlem
Trillskes avatar
Rent av större chans att turken på hörnet faktiskt tar bitcoin än australiensiska dollar.

Men du har rätt, Bitcoin är ett pyramidspel, köp inte.
Citera
2017-03-22, 15:00
  #83
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Rent av större chans att turken på hörnet faktiskt tar bitcoin än australiensiska dollar.

Men du har rätt, Bitcoin är ett pyramidspel, köp inte.

Du får gärna hänvisa till källor som påvisar att bitcoin är ett pyramidspel. Är Monero, Dash och ETH också pyramidspel? är alla digitala kryptovalutor som går att mina fram pyramidspel menar ni?
Citera
2017-03-22, 19:23
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Ponzi går bara upp i värde för de som var först in. Med bitcoin kan det faktiskt gå ner i värde, även för de som var med från början.

Med din jämförelse kan man alltså säga att Apple/H&M aktier är Pyramid AKA Ponzi S. - så länge folk värvar andra kunder och dessa köper prylar så går aktien upp.
Om ingen köper bostäder så går priset ner, så fungerar marknaden. Det är alltså Ponzi enligt dig?

Pyramidspelen anses bara lönsamma för de få personer som har startat spelet. Detta syns genom följande resonemang:
En person startar ett pyramidspel
Startpersonen rekryterar tre nya personer till sitt pyramidspel. De betalar till första spelaren. Spelet har nu fyra deltagare.
De tre nya deltagarna rekryterar ytterligare tre personer var som betalar till de tre första spelarna. Spelet har nu tretton deltagare.
För att de nio nyaste spelarna ska kunna tjäna några pengar på sin insats måste de rekrytera tre personer var. Spelet behöver då 27 nya spelare och får totalt 40 deltagare.

Känns detta som bitcoin? Jag tror att du missar en hel del detaljer.
Precis som stora valutor, som t.ex guld, US dollar, euro, yen, etc. så finns det ingen garanterad köpkraft och valutakurserna förändras kontinuerligt. Det innebär att en bitcoins värde är volatilt och ägare av bitcoins kan oförutsägbart både förlora och tjäna pengar.

Guld har garanterad köpkraft och naturen sätter stop för inflation också.
Resterande du nämn kan va värt mycket idag och inte ett skit imorgon det är den ända skillnaden mot guld som aldrig kan tappa sitt värde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback