Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 21:32
  #133
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har egentligen aldrig stött på ordet utanför kemin, där det innebär att ett ämne förhindrar att två andra ämnen reagerar, så jag fick faktiskt slå upp det för att hitta andra betydelser.

T.ex. inhiberar vatten i de flesta fall nitrering. Det hindrar salpetersyran från att reagera med det som ska nitreras.

Man kan inhibera motioner eller lagförslag vill jag minnas.



Citat:
Ursprungligen postat av Naccache
Det var ett bättre sätt att se på det. De beskriver inte exakt samma sak och precis som du säger så kan ortogonalt beskriva ett trendskifte på ett vettigt sätt. SD:s politik står på många sätt ortogonalt mot den traditionella höger- vänster-skalan.

Intressant samtal om inte annat, tack för utvidgningen av begreppet.

Citera
2017-03-19, 23:25
  #134
Medlem
Annacondas avatar
pregnant - uttrycksfull, kärnfull, utpräglad; innehållsrik (SAOL)
Citera
2017-03-19, 23:29
  #135
Medlem
Det är alltid bättre att ha vapnen, men välja att inte behöva använda dem.

Till att börja med verkar somliga blanda ihop akademiska ord med fraser och uttryck som i själva verket bara är gamla och har fallit i glömska. Ett utvecklat ordförråd är i realiteten en skyldighet varje individ bör ha gentemot sig själv för att kunna specificera ett fenomen, abstrakt eller konkret, så enkelt som möjligt. Det finns inget självändamål med att använda förment "svåra" ord enbart i syfte att göra det. Detta sagt finns det heller inga svåra ord - bara mer eller mindre använda och förstådda av gemene man, vilket lätt kan ändras genom att ägna mer tid åt att läsa. Företrädesvis böcker. Inget är mer värt än det andra.

Rena faktiska akademiska termer torde ju snarare kunna härledas till vissa gebit och akademiska områden. Medicinarna har sina, ekonomerna har sina. Fackuttryck är en sak. Att Ranelida på kommando är en annan. Bästa föresatsen är att sikta på en bredd för att kunna uttrycka det man vill. Se språket som en teknik, där ändamålet helgar medlen. Precis som inom musik och översättning spelar/skriver jag inte prylarna för att jag kan det, utan när (eller om) det behövs. Annars utstrålar det bara osäkerhet - och i viss mån en rätt stor portion skitnödighet.
Citera
2017-03-20, 23:53
  #136
Medlem
FightThePowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Det är alltid bättre att ha vapnen, men välja att inte behöva använda dem.

Till att börja med verkar somliga blanda ihop akademiska ord med fraser och uttryck som i själva verket bara är gamla och har fallit i glömska. Ett utvecklat ordförråd är i realiteten en skyldighet varje individ bör ha gentemot sig själv för att kunna specificera ett fenomen, abstrakt eller konkret, så enkelt som möjligt. Det finns inget självändamål med att använda förment "svåra" ord enbart i syfte att göra det. Detta sagt finns det heller inga svåra ord - bara mer eller mindre använda och förstådda av gemene man, vilket lätt kan ändras genom att ägna mer tid åt att läsa. Företrädesvis böcker. Inget är mer värt än det andra.

Rena faktiska akademiska termer torde ju snarare kunna härledas till vissa gebit och akademiska områden. Medicinarna har sina, ekonomerna har sina. Fackuttryck är en sak. Att Ranelida på kommando är en annan. Bästa föresatsen är att sikta på en bredd för att kunna uttrycka det man vill. Se språket som en teknik, där ändamålet helgar medlen. Precis som inom musik och översättning spelar/skriver jag inte prylarna för att jag kan det, utan när (eller om) det behövs. Annars utstrålar det bara osäkerhet - och i viss mån en rätt stor portion skitnödighet.

Bra beskrivet!
Citera
2017-03-22, 13:54
  #137
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ja, det är betydligt vanligare. Ambivalent är ett ord som brukar användas av personer som försöker leka märkvärdiga. Då kontrar jag med att det är ett onödigt lånord och föreslår det ursvenska tvehågsen istället.

Fast nu undrar ju TS vad som ser mest akademiskt ut. Jag tycker nog att "ambivalent" ser mer akademiskt ut än "tvehågsen".

Att det dessutom, paradoxalt nog, bör vara enklare att förstå för gemene man(?) är bara en bonus.
Citera
2017-03-22, 14:35
  #138
Avstängd
WantPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Det är alltid bättre att ha vapnen, men välja att inte behöva använda dem.

Till att börja med verkar somliga blanda ihop akademiska ord med fraser och uttryck som i själva verket bara är gamla och har fallit i glömska. Ett utvecklat ordförråd är i realiteten en skyldighet varje individ bör ha gentemot sig själv för att kunna specificera ett fenomen, abstrakt eller konkret, så enkelt som möjligt. Det finns inget självändamål med att använda förment "svåra" ord enbart i syfte att göra det. Detta sagt finns det heller inga svåra ord - bara mer eller mindre använda och förstådda av gemene man, vilket lätt kan ändras genom att ägna mer tid åt att läsa. Företrädesvis böcker. Inget är mer värt än det andra.

Rena faktiska akademiska termer torde ju snarare kunna härledas till vissa gebit och akademiska områden. Medicinarna har sina, ekonomerna har sina. Fackuttryck är en sak. Att Ranelida på kommando är en annan. Bästa föresatsen är att sikta på en bredd för att kunna uttrycka det man vill. Se språket som en teknik, där ändamålet helgar medlen. Precis som inom musik och översättning spelar/skriver jag inte prylarna för att jag kan det, utan när (eller om) det behövs. Annars utstrålar det bara osäkerhet - och i viss mån en rätt stor portion skitnödighet.

Du har helt fel överlag.

Senast igår blev jag utsatt för en kursbok som skrivits av två mycket sjuka individer. Det slår mig genast att de flesta områdena är inget annat än icke-frågor. Lets face it, de flesta områden inom vetenskapen skapar sitt eget existensberättigande.

Och jag mår illa så väldigt illa.

Ser du inte det själv har du med stor sannolikhet en stor del av ditt ego in esterat i skiten
Citera
2017-03-22, 14:47
  #139
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantPussy
Du har helt fel överlag.

Senast igår blev jag utsatt för en kursbok som skrivits av två mycket sjuka individer. Det slår mig genast att de flesta områdena är inget annat än icke-frågor. Lets face it, de flesta områden inom vetenskapen skapar sitt eget existensberättigande.

Och jag mår illa så väldigt illa.

Ser du inte det själv har du med stor sannolikhet en stor del av ditt ego in esterat i skiten

Det beror helt på ämnet. Naturvetenskapen brukar inte ha något avsiktligt svårförståeligt akademiskt språk. Sällan språkvetenskap heller. Om man däremot studerar någon kvasivetenskap som psykologi eller genus"vetenskap" är däremot en stor del av terminologin påhittad bara för att stänga ute sådana som inte tillhör det facket eller få det som man själv påstår att låta "finare" och mer vetenskapligt än det är.
Citera
2017-03-22, 16:35
  #140
Avstängd
WantPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det beror helt på ämnet. Naturvetenskapen brukar inte ha något avsiktligt svårförståeligt akademiskt språk. Sällan språkvetenskap heller. Om man däremot studerar någon kvasivetenskap som psykologi eller genus"vetenskap" är däremot en stor del av terminologin påhittad bara för att stänga ute sådana som inte tillhör det facket eller få det som man själv påstår att låta "finare" och mer vetenskapligt än det är.


Så kan man såklart uttrycka sig.
Överlag är all text accepterade termer för olika saker.

Själv är jag numera nästan enbart eintresserad av psykologi eller medicin. Den grenen som behanflar hur hjärnan fungerar.
Enligt min nuvarande åsikt är detta det enda intressanta av samma anledning som en sten inte bryr sig om vetenskap bryr jag mig om hjärnan
Citera
2017-03-22, 19:09
  #141
Medlem
Naccaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det beror helt på ämnet. Naturvetenskapen brukar inte ha något avsiktligt svårförståeligt akademiskt språk. Sällan språkvetenskap heller. Om man däremot studerar någon kvasivetenskap som psykologi eller genus"vetenskap" är däremot en stor del av terminologin påhittad bara för att stänga ute sådana som inte tillhör det facket eller få det som man själv påstår att låta "finare" och mer vetenskapligt än det är.

Det finns en viktig distinktion. Inom naturvetenskapen är eventuella "krångliga" ord nödvändiga för att kunna beskriva ett problem exakt. Som tidigare avhandlats är det matematiskt en enorm skillnad mellan diametralt, ortogonalt och ortonormalt.

Sen kan man verka allmänt anal också, men det är av rimliga skäl. Till exempel: När du säger "till och med", men menar "till" så kan det påverka en beräkning.

Så nej, du har helt rätt i att eventuellt svårförståeligt språk inte är avsiktligt sådant, utan nödvändigt för att kunna förmedla tankar och problem på ett korrekt sätt.
Citera
2017-04-01, 23:02
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Har märkt att man i akademiska och formella sammanhang har vissa bestämda ord som man gärna använder. Dessutom, folk här på Flashback, som har bra ordförråd använder repeterande ord. Dessa ord ger, i de flesta sammanhang, upphov till kvalité i texten.

Några exempel som jag har lärt mig på sistone är; huruvida, såvida, gängse, synnerliga, i synnerhet, emellertid, vars, av viss natur etc.

Kanske inte de bästa exempel, men ja, ni förstår. Tips på flera ord som får texter att se mer "professionella" ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag tycker att de klingar ganska akademiskt.

De vardagliga motsvarigheterna är väl ungefär "om", "om", "vanliga", "konstiga", "väldigt", "speciellt", "fast", ?, "vissa typer"

Men det är ett ganska intressant och roligt ämne. Jag förmodar att uppfattningen kring vad som är akademiskt eller ej är ganska subjektivt.

Vad tycker du är akademiska ord?

Jag instämmer med TS exempel. Man hör en tydlig skillnad på människors olika ordförråd, och jag skulle säga att de som TS ger exempel på tillhör knappast "den dumma massan"

Nja ... är det verkligen så?
Citera
2017-10-12, 17:23
  #143
Medlem
Har gjort till vana att använda dessa ord i juridiska/akademiska kontexter och mina texters kvalité har förbättrats avsevärt.
Citera
2017-10-13, 07:52
  #144
Avstängd
Jag tror inte du bör kunna speciella svenska ord för att klara dig på en akademisk nivå. Inled med stor bokstav, avsluta med punkt. Och framför allt citera och källhänvisa. Det är bland det viktigaste inom akademiskt arbete, att just hänvisa till tidigare forskning och andras hårda arbete.

Det är något som skolelever bör veta i årskurs 3.
__________________
Senast redigerad av Trivago 2017-10-13 kl. 08:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback