Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 22:23
  #1
Medlem
Hej, äger ett par Bowers & Wilkins P7 hörlurar som levererar ett riktigt bra ljud. Tänkte använda dem till min nyköpta dator som jag ännu inte fått hem.

Modekortet har någon form av integrerat ljudkort (Realtek ALC887). Frågan är: kommer ljudet bli bättre av att jag kostar på mig ett dedikerat ljudkort? Och, om ja, vad skulle ni i så fall rekommendera?
Citera
2017-03-20, 22:31
  #2
Medlem
Beror på flera faktorer.

Hur bra är din hörsel?
Hur bra är ljudkällan du ska lyssna till?

Högst sannolikt så är det inbyggda mer än tillräckligt för dina behov, såvida du inte är en sån där audiopedofil.

Jag köpte för övrigt ett usb ljudkort (sticka) från kina nyligen, då mitt interna gått sönder. Kostade 16 kr inkl frakt från kina. Ger ett fantastiskt klart, magnifikt brett fylligt ljud!
Citera
2017-03-20, 22:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Hej, äger ett par Bowers & Wilkins P7 hörlurar som levererar ett riktigt bra ljud. Tänkte använda dem till min nyköpta dator som jag ännu inte fått hem.

Modekortet har någon form av integrerat ljudkort (Realtek ALC887). Frågan är: kommer ljudet bli bättre av att jag kostar på mig ett dedikerat ljudkort? Och, om ja, vad skulle ni i så fall rekommendera?

För den kräsna är det en enorm uppgradering köpte själv asus exonar essence II (sorry stavning) vet inte hur många Ohm det headset har. Ljudkortet jag köpte kostade 2190kr men wow vilket ljud man får! Har ett Sennheiser game zero till det på 150 ohm. Det blir ett annat tryck i ljudet!
Citera
2017-03-20, 23:25
  #4
Medlem
Muminmuggos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Beror på flera faktorer.

Hur bra är din hörsel?
Hur bra är ljudkällan du ska lyssna till?

Högst sannolikt så är det inbyggda mer än tillräckligt för dina behov, såvida du inte är en sån där audiopedofil.

Jag köpte för övrigt ett usb ljudkort (sticka) från kina nyligen, då mitt interna gått sönder. Kostade 16 kr inkl frakt från kina. Ger ett fantastiskt klart, magnifikt brett fylligt ljud!
Vad var det för någon sticka du köpte?
Citera
2017-03-20, 23:33
  #5
Medlem
MKultra72s avatar
fixa en bra hörlursförstärkare, viktigare än ljudkortet om du ska använda hörlurar.
Citera
2017-03-21, 00:09
  #6
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
fixa en bra hörlursförstärkare, viktigare än ljudkortet om du ska använda hörlurar.

Ja det är en bra början.
Citera
2017-03-21, 08:14
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Vad köpte du för dator?
Finns ju nya moderkort nu med ALC 1220.
120 dB SNR.

ALC 887 = 97 dB SNR ut, 90 dB in.
ALC 892 = 97 dB SNR ut, 90 dB in.

Hittar inte ALC 1150 i samma lista så jag gör såhär istället:

892:
"DACs with 95dB SNR (A-weighting), ADCs with 90dB SNR (A-weighting)
Ten DAC channels support 16/20/24-bit PCM format for 7.1 channel sound playback, plus 2 channels of concurrent independent stereo sound output (multiple streaming) through the front panel output"
898:
"High performance DACs with 110dB signal-to-noise ratio (A-weighting)
High performance ADCs with 104dB signal-to-noise ratio (A-weighting)"
1150:
"Front-DAC with 115/110dB SNR (A-weighting, Differential/Single-End Output), ADC09h with 104dB SNR (A-weighting)
DACs (except Front-DAC) with 96dB SNR (A-weighting), ADC08h with 93dB SNR (A-weighting)"

Hur man skall hitta ALC 1220 hos RealTek vettefan men det är iaf 120 dB på stereo ut och 113 in.

Till hörlurar brukar det ju vara tal om hörlursförstärkare, impedans, känslighet och hur lättdrivna de är dock.

Tom´s hardware testade chip som påstått kostade ca $2 mot dyra lösningar och tyckte inte det spelade någon roll för ljudkvaliten men väl för funktionaliteten som erbjöds.

Eftersom det finns moderkort med ALC 1220 hade det kanske varit bättre att du hade valt det för att få den bästa integrerade lösningen som fanns men sedan kanske det kan spela roll med annan kringelektronik också jag vet inte.

https://www.jdslabs.com/products/48/...ac-combo-revb/
Kostar ju $279 för DAC + AMP och då undrar man ju vad som sitter i den som kostar mycket / gör skillnad. Nätaggregat till PCs levererar ju fortfarande -12, +12, 5 och 3.3 volt men jag har sett någon argumentera för att bara köra in 12 volt och sedan köra spännings..omvandlare? regulerare? på moderkortet skulle vara bättre och tror jag att man ändå ändrar den där (exempelvis vill väl processorer och minnen ha mer typ 1.35 volt idag.), jag vet inte hur mycket i en sådan där är "ljudbiten" och hur mycket som är för att få ok spänning ifrån säg ett batteri som kan ha olika mycket laddning och så.

Det finns väl tre-fyra-fem lösningar, USB-ljudkort av whatever kvalitet där själva grejen är att den hamnar utanför datorn med en mer störningsfri miljö men betalar man lite lär det ju inte vara de bästa komponenterna, integrerade ljudet men om man bryr sig väldigt mycket hade det ju kanske varit värt att se till att det blev så bra som möjligt, ljudkort om det nu erbjuder något extra utöver vad det integrerade ljudet gör, saker som extern DAC och förstärkare eller bara förstärkare där kombinationen väl egentligen också blir ett "USB-ljudkort" men modell dyrare.

Jag hade väl personligen kanske lagt de extra pengarna på ett moderkort med ALC 1220 och sedan kört integrerade ljudet och om det inte räckte köpt en billigare hörlursförstärkare om det nu verkligen gör någon skillnad. Dock så sitter ju kanske ALC1220 mer på dyrare moderkort och om man alltid gör så att man köper det bättre kommer det ju bli mer och mer pengar över tiden och då kanske säg ett ljudkort eller extern lösning inte är så tokig. Dock tror jag Gigabyte eller AsRock eller något hade ALC 1220 även på ett billigare B350-moderkort för Ryzen.

http://www.gigabyte.com/Motherboard/...ng-3-rev-10#kf
"ALC 1220 120dB SNR HD Audio with Smart Headphone Amp"
"Automatically detects impedance of your head-worn audio device, whether earbuds or high-end headphones to provide optimal audio dynamics—preventing issues such as low volume and distortion."
"High-End Audio Capacitors
GIGABYTE Gaming motherboards use high-end Chemicon audio capacitors. These high quality capacitors help deliver high resolution and high fidelity audio to provide the most realistic sound effects for gamers."
"USB DAC-UP 2 Adjustable Voltage USB Port with Dedicated Power Design
GIGABYTE improves upon USB DAC-UP technologies with USB DAC-UP 2.
USB DAC-UP 2 continues to provide clean, isolated and low-noise power while adding the ability to compensate for voltage drop.
Virtual reality pioneers and gamers alike can rest assured that their expensive accessories and peripherals will not encounter connectivity or power deficiency issues with the GIGABYTE USB DAC-UP 2. With Gaming Gear drawing large amounts of power and having firm specification requirements USB DAC-UP 2 is up for the challenge."

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186279
1230 kr kostar det så .. inget märkvärdigt direkt.

Asus Prime B350M-A https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186276 kostar visserligen bara 949 kr så 281 kr mer är det ju.
Citera
2017-03-21, 13:00
  #8
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugan97
För den kräsna är det en enorm uppgradering köpte själv asus exonar essence II (sorry stavning) vet inte hur många Ohm det headset har. Ljudkortet jag köpte kostade 2190kr men wow vilket ljud man får! Har ett Sennheiser game zero till det på 150 ohm. Det blir ett annat tryck i ljudet!

150 Ohm, är du säker på det?.. Det är ju helt värdelöst. Har aldrig ens hört talats om högre än 8 Ohm. Vilket är dåligt nog! Har en basförstärkare på 2 Ohm, det är grejer det!
Citera
2017-03-21, 20:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
150 Ohm, är du säker på det?.. Det är ju helt värdelöst. Har aldrig ens hört talats om högre än 8 Ohm. Vilket är dåligt nog! Har en basförstärkare på 2 Ohm, det är grejer det!
Många dyra hörlurar har väldigt hög impedans. Betyder att de behöver en förstärkare som ger ut extra hög spänning - men förstärkaren behöver i stället inte lämna ut så mycket ström.

En del av de bästa ljudkorten har möjlighet att ställas om just för att kunna hantera dessa Hi-Fi-lurar. Med den inställningen får man dock _inte_ trycka i vanliga lurar om man inte vill riskera att döda lurarna. Har man ett vanligt standard ljudkort däremot så får man för låg volym med 150 ohms lurar.

Inte bara när det gäller lurar utan även för högtalare så är det normalt högre impedans på audiofila högtalare. Ju högre spänning desto mindre förluster i kabeln, och desto lättare för förstärkaren att producera rent ljud.
Citera
2017-03-21, 22:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
150 Ohm, är du säker på det?.. Det är ju helt värdelöst. Har aldrig ens hört talats om högre än 8 Ohm. Vilket är dåligt nog! Har en basförstärkare på 2 Ohm, det är grejer det!

Du blandar nog ihop hörlurar med högtalare. 150 Ohm i hörlurar av god kvalité är inget konstigt alls.
"noname" hörlurar från typ kjell o co ligger vel på typ 32 Ohm. Och du hittar nog inga hörlurar under 18 Ohm.

Speciellt ljudkort tror jag dock inte många på riktigt hör någon skillnad på förutom om man är riktig audiofil. Dock något svårdrivna av enbart datorns ljudkort. Så en hörlursförstärkare är ett krav.

Jag har själv ett par Beyer Dynamic DT770 80 Ohms, och jag har köpt 80 ohms varianten för att dem är mer lättdrivna. Vanliga DT770 är för övrigt 250 Ohm.
Citera
2017-03-21, 22:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugan97
För den kräsna är det en enorm uppgradering köpte själv asus exonar essence II (sorry stavning) vet inte hur många Ohm det headset har. Ljudkortet jag köpte kostade 2190kr men wow vilket ljud man får! Har ett Sennheiser game zero till det på 150 ohm. Det blir ett annat tryck i ljudet!

Kan definitift tänka mig att Asus Exonar... funkar fint. Men det som gör det bättre än ett inbyggt ljudkort, och som du säger blir ett annat tryck i ljudet. är just hörlursförstärkaren som är inbyggd i det kortet snarare än att ljudkretsen levererar bättre.

Sen om man vill ha hörlursförstärkaren inbyggd i datorn eller ha den separat är jue mer en smaksak.
Citera
2017-03-22, 02:28
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
150 Ohm, är du säker på det?.. Det är ju helt värdelöst. Har aldrig ens hört talats om högre än 8 Ohm. Vilket är dåligt nog! Har en basförstärkare på 2 Ohm, det är grejer det!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=702899

Det är inte värdelöst. Men det är högre än 2.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback