Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-21, 02:23
  #25
Medlem
Hi-Lifes avatar
Gör en kopia, lämna över arbetet och ev. rätta till dina bekymmer när du börjat arbeta igen. Du ska väl ändå ha lön för arbetet du gör?
Som anställd har man knappt ett skit att säga till om speciellt med ny chef. Det är bara att vänja sig. Kom igen.
Citera
2017-03-21, 07:54
  #26
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Allt som görs på arbetstid tillhör arbetsgivaren, du skulle kunna komma på en medicin för cancer och det skulle inte vara din egendom ifall det är gjort på dit arbete.

Du står som upphovsman och delägare i patentet. Sedan får avtal ordna resten.
Citera
2017-03-21, 09:34
  #27
Medlem
OldFashioneds avatar
Du är sjukskriven, så det är inte så konstigt att chefen inte vill att du ska arbeta.

Filen är arbetsmaterial, det är bara att skicka över eller vara beredd på att bli avskedad. Du har dessutom fortfarande kvar en kopia på filen. Icke-fråga.
Citera
2017-03-21, 15:53
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Hur är det ett svar på frågan i trådstarten?

Sen är det inte "företaget" som anser att de behöver filen, utan det är en nyanställd chef (ny sen en vecka tillbaka), som kommer med helt egna påhitt. Vidare så "behöver" de överhuvudtaget inte filen, då jag erbjudit mig att fixa uppdateringen, vilket ingen i hela världen kan göra bättre än mig, då det är mitt arbete och jag som vet hur allt är upplagt och hur det ska göras så det blir rätt.

Sen är det inte så himla lätt att bara "göra sig av med" en tillsvidareanställd bara-så-där Det krävs en hel del för det. Inte för att företaget skulle ha något att vinna på det. Jag är _bland annat_ grafisk formgivare, som jag skrev. Jag är betydligt viktigare för företaget än att det i en handvändning skulle gå att byta ut mig. Jag är inte ens ersatt av en riktig vikarie, utan företaget köper in tjänsten externt att få de allra viktigaste uppdateringarna gjorda bara.

Och i ditt fall är det ganska enkelt. Du vägrar lämna ifrån dig arbetsmaterial som tillhör arbetsgivaren = skäl för avsked.
Citera
2017-03-21, 16:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du står som upphovsman och delägare i patentet. Sedan får avtal ordna resten.

Det finns knappast något patent inblandat i detta. Ts har att snarligen återbörda filerna till företaget vid äventyr om för denne ej önskvärda konsekvenser.
Citera
2017-03-21, 17:50
  #30
Medlem
valleros avatar
Självfallet är det inte "din" fil även om du skapat den. Du har fått betalt för att skapa den åt en kund till din chefs företag.
Kunden kanske vill bolla nya idéer med någon som är på plats och kan demonstrera olika lösningar, vad vet jag? Det enda jag vet är att du kommit på fel fot rejält med den nya VDn.
Citera
2017-03-21, 18:06
  #31
Medlem
George Wittigs avatar
Du vägrar lämna ut material som tillhör företaget. Spelar ingen roll att du har gjort filen, den tillhör företaget och du har ingen upphovsrätt. Hade du varit frilansare hade situationen kunna at vara annan, men som anställd har du ingen rätt till det du gjort.

Framhärdar du i att vägra kan det vara grund för uppsägning.
Citera
2017-03-21, 19:56
  #32
Medlem
Wendelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Kan jag vägra? Eller ja, det har jag redan gjort, så det är upp till nya chefen att ta saken vidare om han vill bråka och inte vill nappa på mitt erbjudande om att JAG gör uppdateringen, men jag undrar ändå om jag har rätt eller fel här så jag vet vad jag har att vänta om han går vidare med detta?
Allt du gör på arbetstid tillhör företaget och inte dig. Lönen du får betalt är vad företaget köper ditt arbete för. Har du gjort filen helt på arbetstid är det alltså inte din fil privat utan tillhör företaget. Vägrar du lämna ut den är det som du har stulit något som tillhör företaget och du kan få sparken omedelbart. Har du däremot inte fått någon lön eller det är någon annan konflikt sedan tidigare kan det vara en tvistefråga men då bör du anlita en juristfirma.

Finns undantagsfall om du gjort delar av filen utanför arbetstid eller har från början något avtal med företaget att du äger rättigheterna till det du producerar. Har du inte det och vägrar ge dem materialet kan det också vara arbetsvägran och du kan bli uppsagd på studs och risken finns du förlorar rätten till A-kassa och liknande då du själv framkallat uppsägningen.

Dina personliga känslor inför din InDesign-fil är helt irrelevanta i sammanhanget. Det är som du säljer en bil och sen gör anspråk på den för du lade ner mycket arbete på att underhålla och reparera den. Har den andra parten betalt för den och du godtagit betalningen tillhör det inte dig längre.
__________________
Senast redigerad av Wendelstein 2017-03-21 kl. 20:00.
Citera
2017-03-21, 20:06
  #33
Medlem
studioxswes avatar
Det finns lagstiftning som regleras av ägande- och upphovsrätten, i enlighet med Upphovsrättslagen (1960:729)

Tyvärr är det inte mitt expertområde men det betyder rent generellt att man inte kan frånta konstnärligt "ägande" till upphovsmannen. Däremot kan företaget göra precis vad man finner lämpligt med ditt "verk". Här verkar det som du inte litar på dina kollegor, vilket i sig själv inte är ett brott.

Dock verkar det synnerligen konstigt att någon skryter om sin arbetsvägran, dessutom när personen i fråga är sjukskriven - väx upp grabben, det är mitt tips.
Citera
2017-03-21, 20:20
  #34
Medlem
Upphovsrätten, både den ekonomiska rätten och den ideella rätten, innehas från början alltid av upphovsmannen oavsett om verket skapas privat eller inom ramen för en anställning.

Arbetsgivaren kan normalt enbart erhålla upphovsrätten från sina anställda genom villkor i kollektivavtal/anställningsavtal.

Om det inte finns några villkor för upphovsrätten i avtalen kan arbetsgivaren dock få rätt att nyttja verken om dessa tillkommit inom ramen för anställningen enligt den s.k. tumregeln (se exv AD 2002 nr 87). Detta gäller dock inte generellt för verk som lärare skapat, enligt det upphovsrättsliga lärarundantaget.

Kort och gott måste du lämna ifrån dig materialet om du tagit fram det inom ramen för din anställning, om ni inte skriver något annat i ett avtal eller anställningsavtal.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback