• 24 511 online
  • 1 105 905 medlemmar
  • 57 575 213 inlägg
  • 2
  • 3
2017-03-20, 14:50
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Fast nu är ju inte sporadiskt fallet, utan han röker(periodvis) dagligen. Dessutom befarar jag att det är en underdrift från TS-sida, antingen medvetet eller omedvetet.

Dessutom har jag aldrig varit med om någon som inte reagerar negativt när det kommer fram att någon dricker dagligen. Man ser det man vill se, eller inte se. Vidare är ju Cannabis, felaktigt eller ej är irrelevant, faktiskt olagligt.
Nej men nu pratade jag ju inte om TS specifikt utan bara lite mer generellt.
Citera
2017-03-21, 05:54
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
För några år sedan hade jag nog själv varit lika dömande, men det är lätt att vara det om man
inte förstår vad killen går igenom. Han mår fruktansvärt dåligt p.g.a. abstinens, därav hans
humörsvängningar, och sätt att tackla situationen. Allt detta kommer att ta tid, kanske flera år.
Frågan är nu hur stark du själv känner dig, och om du tycker att det är värt att satsa på honom.
Det bästa vore förstås om någon kunde hålla uppsikt över det hela med ex. regelbundna urin-
prover, men jag kan tänka mig att det gör honom vansinnig "det här klarar jag själv"!!
Så känner du att han är den rätte, och att du har en framtid med honom, så skulle jag nog ändå
göra ett försök. Men det kräver mycket tålamod från din sida, och du kommer nog att ge upp
flera gånger om. Jag skulle nog låta hjärtat styra, och ge honom en chans.
Ett förhållande där man ska leka övervakare åt sin partner är snarare dömt att misslyckas. Detär en sak att vara stöttande om personen går i någon form av behandling men att hålla koll genom pissprov och liknande, nej, min gräns skulle gå långt innan det.
Citera
2017-03-21, 10:39
Avstängd
Om du har ambitioner i livet borde du lämna honom. Fuck kärlek. Det är inte ditt jobb att hjälpa någon, om han inte slutar för din skull när du ber honom så finns det ingen äkta kärlek ändå.
Sådana förhållanden bryter ner och förstör människor istället för att bygga upp!
Citera
2017-03-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ett förhållande där man ska leka övervakare åt sin partner är snarare dömt att misslyckas. Detär en sak att vara stöttande om personen går i någon form av behandling men att hålla koll genom pissprov och liknande, nej, min gräns skulle gå långt innan det.

Var finns viljan i denna värld att offra sig lite, och hjälpa andra? I den nya tiden är det bara det
egna jaget som gäller, och hur man ser ut, ett enda stort ego. Kläder, smink, träning och att i tid,och otid, stirra på mobilen för att sedan ta 100 selfies.
Men jag tillhör en annan generation där man ska ställa upp för andra, så länge det är rimligt för-
stås. Men att bara ge upp, p.g.a. egoism, tycker jag är en ganska skrämmande värld.
Men jag tänker inte diskutera vidare, jag ingår inte i den nya tiden, och blir därför tillplattad som
ett frimärke - så jag avstår!
Senast redigerad av sabrina56 2017-03-21 kl. 11:45.
Citera
2017-03-21, 11:54
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Var finns viljan i denna värld att offra sig lite, och hjälpa andra? I den nya tiden är det bara det
egna jaget som gäller, och hur man ser ut, ett enda stort ego. Kläder, smink, träning och att i tid,och otid, stirra på mobilen för att sedan ta 100 selfies.
Men jag tillhör en annan generation där man ska ställa upp för andra, så länge det är rimligt för-
stås. Men att bara ge upp, p.g.a. egoism, tycker jag är en ganska skrämmande värld.
Men jag tänker inte diskutera vidare, jag ingår inte i den nya tiden, och blir därför tillplattad som
Du har ingen aning om vad du snackar om, märker jag.

Jag varken bryr mig särskilt mycket om kläder, smink, träning eller selfies och jag tillhör nog inte den här generationen du pratar om. Kalla mig gärna egoist om du med det menar med att jag inte tänker offra min psykiska eller fysiska hälsa på att oroa mig för någon annan människa som inte själv satsar minst lika mycket.

Om jag ska finns som stöd för en person så är det viktigt att jag själv mår bra; ett vrak som oroat sig genom natten och undrar om partnern lever eller när den kommer hem eller sjukskriver sig när ångesten över att inte räcka till blir för stor är inte till någon hjälp alls. En person som däremot har sitt eget liv, har en egen styrka och sköter om sig själv kan vara ett gott stöd till en partner som vill sluta missbruka.

En person som inte själv vill lägga ner drogerna har man inte mycket för att försöka omvända; ett av de få sätten som faktiskt kan göra skillnad är att vara tydlig och konsekvent i att man inte kommer finns där när drogerna går före.

Du verkar vara en av dessa obotliga romantiker som tror att man kan bota en missbrukare om man bara älskar den tillräckligt, det har inte ett skit med din kärlek att göra. Det har med personens egna inställning och vilja att göra och det enda man kan göra är att vara ett stöd, utan att det är på ens egen bekostnad och aldrig genom att vara någon form av övervakare eller kontrollant.
Citera
2017-03-21, 19:25
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Evilhoney har helt rätt; kolla upp begreppet "medberoende".
Citera
  • 2
  • 3