Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 17:36
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...er-ut-svastika


"Hakkors blir konst på Sjöfartsmuséet

Snart ska en fyra meter hög och sju meter bred skulptur föreställande en svastika placeras utanför Sjöfartsmuseet i Göteborg. Det var när konstnären Emil Carlsiö såg en vikt naziflagga inne på museet som han bestämde sig för att bygga verket.
– Det här är en internkritik mot Sjöfartsmuseets beslut att censurera historia, säger han."

Vad anser ni om detta verk?
Citera
2017-03-20, 17:40
  #2
Medlem
Oyveys avatar
Underbar idé. Jag är glad iaf.
Citera
2017-03-20, 18:41
  #3
Medlem
kanelkakas avatar
Det är utstuderat provokativt. Sådana verk brukar gå hem, bort och få press.

För mig känns det lamt att kostnären baserar sitt verk på en uppfattad censur han menar att museet gjort sig skyldig till. Jag vet inte, det luktar mest media-fiske.
Citera
2017-03-20, 20:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Det är utstuderat provokativt. Sådana verk brukar gå hem, bort och få press.

För mig känns det lamt att kostnären baserar sitt verk på en uppfattad censur han menar att museet gjort sig skyldig till. Jag vet inte, det luktar mest media-fiske.

Jag har besökt detta museum och jag blev väldigt fundersam varför man visade flaggan på detta sätt.
Flaggan ligger i en ram som har en vågig botten och ovanpå allt är det glas så man inte kan röra flaggan.
Detta gör att man inte kan se flaggan ordentligt eller fota av den, då den är vågig.
Inga andra saker på museet är uppvisade på samma sätt som denna flagga.
Det enda jag kan komma fram till är att man inte vill att någon ska få tillgång till en "hel" flagga.
Citera
2017-03-20, 20:23
  #5
Medlem
franges avatar
Och så givetvis avslutar de artikeln med den obligatoriske juden som är kritisk.

Citat:
Allan Stutzinsky är ordförande på Judiska församlingen i Göteborg. Han menar att konstverket kan uppfattas som stötande.

– Jag kan tänka mig att många med judisk bakgrund kan ta illa vid sig av att gå förbi något som de vet är en svastika. Man kan ha synpunkter på om en sjunken ubåts flagga visas tillräckligt mycket, men det är svårt att se en sådan här jättesvastika som en kritik mot det, säger han.
Citera
2017-03-20, 20:48
  #6
Medlem
Som-Gjutens avatar
Finns det ingen bättre bild än den SVT bidrog med?
Hade varit roligt att se hur den ser ut från rätt vinkel, verkar som den kommer vara delvis en optisk illusion där man endast ser svastikan från en specifik vinkel?
Men jag kan ha fel, kost är så konstigt..
Citera
2017-03-21, 00:37
  #7
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag har besökt detta museum och jag blev väldigt fundersam varför man visade flaggan på detta sätt.
Flaggan ligger i en ram som har en vågig botten och ovanpå allt är det glas så man inte kan röra flaggan.
Detta gör att man inte kan se flaggan ordentligt eller fota av den, då den är vågig.
Inga andra saker på museet är uppvisade på samma sätt som denna flagga.
Det enda jag kan komma fram till är att man inte vill att någon ska få tillgång till en "hel" flagga.

Jag hör dig. Inga andra flaggor på museet ligger i en ram med vågig botten.
Vi har dock inte det sanna svaret och tills dess väljer jag att fria museet.
Citera
2017-03-21, 18:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Jag hör dig. Inga andra flaggor på museet ligger i en ram med vågig botten.
Vi har dock inte det sanna svaret och tills dess väljer jag att fria museet.

Jag tror jag tog en bild av flaggan när jag var där för några år sedan.
Om det kan vara av intresse?
Lite tråkigt att de veckat flaggan med den vågiga botten.
Citera
2017-03-21, 18:31
  #9
Medlem
yiys avatar
Hur kan den placeras utanför muséet, de bestämmer väl vad de ska ha utanför?
Citera
2017-03-21, 19:19
  #10
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag tror jag tog en bild av flaggan när jag var där för några år sedan.
Om det kan vara av intresse?
Lite tråkigt att de veckat flaggan med den vågiga botten.

En bild hjälper mig inte dessvärre. Den ger mig inte svaret på om museet med avsikt har skylt flaggan på grund av anledning.
Citera
2017-03-22, 00:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
En bild hjälper mig inte dessvärre. Den ger mig inte svaret på om museet med avsikt har skylt flaggan på grund av anledning.

Ja, det är inte av utrymmesskäl man har valt att komprimera flaggans yta på bredden.
Vad kan anledningen vara tror du?
Citera
2017-03-22, 11:26
  #12
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, det är inte av utrymmesskäl man har valt att komprimera flaggans yta på bredden.
Vad kan anledningen vara tror du?

Jag vet inte - jag kan bara anta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback