Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-20, 20:52
  #25
Medlem
Sikkans avatar
Så du funderar på allvar att gå ner dig i levnadsstandard, från 2a till 1a för att du vill ha en lte flashigare bil? idiotiskt..tro mig.
Citera
2017-03-20, 20:58
  #26
Medlem
Att i ditt läge ens sitta och fundera på en pengaslukande bil som en begagnad Audi är låter ju helt bisarrt. Har du koll på vad t ex byte av bromsklossar, bromsskivor och försäkring ligger på? Lovar att den bilen kommer att kosta dig mer än vad den är värd. Audi kan man bara köra ny och som tjänstebil om man vill slippa chockerande servicefakturor.

Att du sen lånar ut till spelberoende dessutom ger ju en klar Lyxfällanvarning. Väx upp!
Citera
2017-03-20, 21:49
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Att i ditt läge ens sitta och fundera på en pengaslukande bil som en begagnad Audi är låter ju helt bisarrt. Har du koll på vad t ex byte av bromsklossar, bromsskivor och försäkring ligger på? Lovar att den bilen kommer att kosta dig mer än vad den är värd. Audi kan man bara köra ny och som tjänstebil om man vill slippa chockerande servicefakturor.

Att du sen lånar ut till spelberoende dessutom ger ju en klar Lyxfällanvarning. Väx upp!

Har kikat på lite andra bilar. Tex en Nissan 350z kostar på mig själv, 800kr/mån helförsäkring.
Bromsskivor och klossar är smutspengar som bytes av mig själv.

Tror du har mindre koll än vad jag har faktiskt.

Kikat lite på Golf GTD också. Billigare drift, någon hundralapp mer i försäkring. Men driftkostnaden drar in det hårt.
__________________
Senast redigerad av Tehfuq 2017-03-20 kl. 21:52.
Citera
2017-03-21, 00:16
  #28
Moderator
yz44s avatar
Om du har 11000:- över varje månad så borde du ha pengar att köpa en ny bil. Om inte så spara tills du har råd. Det är inte bara bensin, skatt och försäkring som kostar. En stor post är reparationer och underhåll om bilen ska fortsätta att fungera.
Citera
2017-03-21, 04:52
  #29
Medlem
Låna inte till bilen, spara pengar istället. Kan du köpa en nyare årsmodell när du sparat ihop dom där 100k om säg, 1½ år. Har själv 7750 i hyra, blir väl fasta utgifter på 10 i månaden med samma lön som dig. Köpte precis en bil för en kvarts miljon. Cashade dock 80% av hela summan. Spara och köp en nyare när du har råd så slipper du onödiga utgifter. Har du dåligt tålamod kan du väl låna den sista lilla slanten men
Citera
2017-03-21, 07:25
  #30
Medlem
Det låter ju som en bra deal då, köp en halvmuggig stylad Audi eller Nissan, bo kvar i din hyresrätt, sponsra spelberoende, krydda med lite SMS-lån när det blir tight vissa månader. Du kommer att lyckas och få en plats i Lyxfällan framöver!
Citera
2017-03-21, 18:14
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrkaffekopp
Låna inte till bilen, spara pengar istället. Kan du köpa en nyare årsmodell när du sparat ihop dom där 100k om säg, 1½ år. Har själv 7750 i hyra, blir väl fasta utgifter på 10 i månaden med samma lön som dig. Köpte precis en bil för en kvarts miljon. Cashade dock 80% av hela summan. Spara och köp en nyare när du har råd så slipper du onödiga utgifter. Har du dåligt tålamod kan du väl låna den sista lilla slanten men

Hur länge sparade du till det? :P

Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Det låter ju som en bra deal då, köp en halvmuggig stylad Audi eller Nissan, bo kvar i din hyresrätt, sponsra spelberoende, krydda med lite SMS-lån när det blir tight vissa månader. Du kommer att lyckas och få en plats i Lyxfällan framöver!


Såpass lånar jag inte ut att jag verkligen försätter mig i "personlig konkurs". Jag har visserligen lånat ut för mycket, men inte så att jag inte klarar mig själv. Pengarna jag lånat kommer tillbaka, på ett eller annat vis. Avbetalning är uppgjord med personen..
Citera
2017-03-21, 20:00
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Hur länge sparade du till det? :P

Cirka ett års sparande på 6000 i månaden plus en liten bonus från jobbet=100000. Samt sålde av lite gamla aktier. Bara fixa lite disciplin. 8000 i månaden räcker lätt till kläder, nöjen osv. Iaf för min del och då är jag en stordrickare
__________________
Senast redigerad av herrkaffekopp 2017-03-21 kl. 20:02.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback