Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 07:03
  #505
Medlem
Fast pricken som rörde sej i trackern va väl deras egen bil inte hannas,, Hannas prick stog ju still när hon tagit bort den vid stugan.
Citera
2017-03-21, 09:23
  #506
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy
Blir man på så jävla dåligt humör som vissa skribenter i den här tråden verkar bli över serien så kan man ju alltid muntra upp sig på nåt annat sätt. Ta en kvällspromenad eller nåt.

Ja, visst kan detta vara motsägelsefullt.

Om man ständigt går runt och analyserar och reflekterar – dels för att man inte kan få stopp på skallen, dels för att man ju lätt får skit från samhället så fort man inte har superkoll på allt. Då har man behov av att grotta ner sig i sköna filmfantasier.

Men om filmen är FÖR ologisk så funkar det jävlarimej inte. Och då blir man sur för att man blivit bestulen på den välbehövliga verklighetsflykt som man har sett fram emot. Precis så beskriver jag gärna ”Innan vi dör”.

Haha, fast samtidigt öppnas ju för en annan typ av verklighetsflykt; nämligen att man kan ondgöra sig över filmens brister.
Citera
2017-03-21, 12:01
  #507
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy
Jag är lite ambivalent när det gäller sista avsnittet, jag håller med om det du säger. För att vara en svensk serie så var den rätt så bra under de nio första avsnitten, och jag gillar att det antyds en större konspiration i polisledningen -som jag själv var inne på. Det sistnämnda verkar ha undgått många tittare om man ser till kommentarerna här, så det borde nog ha målats med lite kraftigare färger än att bara låta Davor nämna Kaneheds namn i bilen.

Filmer och TV-serier är som att vaska guld, en massa gråsten och en och annan värdefull klimp. Det här var väl mest som ett skimrande mineral som var kul att titta på en stund innan man slänger det över axeln. Ett mer genomtänkt slut och stenen hade hamnat på hyllan ett tag.

Det antyds knappast någon större konspiration i polisledningen. Grejen är den att Kanehed ville sparka Tina, så att hans ligg skulle kunna få chefsjobbet. Nu har Mimicas dödat Fausta, och Kanehed måste hitta någon annan. De hoppas såklart på att Magnus ska erbjudas jobbet, vilket också skedde. Därför frågar Davor om det.

När det gäller att folk är förbannade på serien, så tillhör jag inte dem. jag skrattade ofta högt när jag tittade, och den var ofta ofrivilligt underhållande. Vet inte hur många gånger jag sett scenerna när det pratas om "ett inre kabinett" Såg någonstans att Manvelov har varit på Dramaten.

Någon frågade om den sålts utomlands. Den är ju en samproduktion med Tyskland så där lär den visas automatiskt.
Citera
2017-03-21, 12:50
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon

Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
Joo, men de kunde ju följa henne live ut till stugan men då hade hon redan åkt. Det hänger inte ihop. Mer rimligt vore att den stod och blinkade på samma ställe än rörde sig.

Citera
2017-03-21, 13:45
  #509
Medlem
Jag hade mina förhoppningar att stugan skulle hollywoodsprängas i bitar i slutet, men klart som fan att Björn som hade vaknat ur sitt ide skulle panga ihjäl dem med ett jaktgevär.

Med tanke på alla felaktigheter som Kaliningrad och så vidare så är Christian ute och kutar på Lidingö när han är jagad efter 60-årskalaset. Buss 606 trafikerar Danderyd-Djursholm men han hoppar på vid busshållplats för 201/211/291 vilket är på Lidingö. Sånt borde man väl kunna maska under en tämligen kort inspelning?

Klart det blir en säsong 2.
Citera
2017-03-21, 14:52
  #510
Medlem
JanTalibans avatar
Jaha … är det nån som har nåt bra förslag på logiken kring att Majmun i början dödade gubben som hade båtskjulet?

Ska vi förstå det som att Majmun (av okänd anledning) behövde ha ett övergivet båtskjul att laborera med, och att det är ett känt faktum att en egendom blir övergiven vid ägarens bortgång (eftersom det garanterat inte dyker upp en massa släktingar, mäklare och nya ägare för att lasta grejer)?
Citera
2017-03-21, 14:53
  #511
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmax
Med tanke på alla felaktigheter som Kaliningrad och så vidare så är Christian ute och kutar på Lidingö när han är jagad efter 60-årskalaset. Buss 606 trafikerar Danderyd-Djursholm men han hoppar på vid busshållplats för 201/211/291 vilket är på Lidingö. Sånt borde man väl kunna maska under en tämligen kort inspelning?

Vad brür sig väl tysken om det?
Citera
2017-03-21, 14:59
  #512
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmax
Med tanke på alla felaktigheter som Kaliningrad och så vidare så är Christian ute och kutar på Lidingö när han är jagad efter 60-årskalaset. Buss 606 trafikerar Danderyd-Djursholm men han hoppar på vid busshållplats för 201/211/291 vilket är på Lidingö. Sånt borde man väl kunna maska under en tämligen kort inspelning?

Tüsken lär nog knappast bry sig.
Citera
2017-03-21, 15:51
  #513
Medlem
Wertyms avatar
Mycket dåligt slut på serien. Att alla skurkarna dör bådar inte gott iaf det skulle bli en säsong två. Och visst skulle inte davor som varit ett sånt geni under hela serien gå in i en sådan enkel fälla. Bilen är inte där men trackern är kvar. Seems legit. Att Zvonomir och Davor ens följde med Majmun är knasigt.

Även om storyn väldigt ofta inte höll så gillade jag serien. Slutet drar tyvärr ner mitt betyg mycket men det var ändå en helt ok serie. Vill gärna se mer av Davor killen som spelade honom är en perfekt maffiaboss typ.

Läckan var också en tråkig person. Snacka om the grey man. Tråkigare roll finns inte, och inte blir något mer förklarat kring honom. Sättet alla poliser gick in i fällan var också kasst.
Citera
2017-03-21, 15:54
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
Joo, men de kunde ju följa henne live ut till stugan men då hade hon redan åkt. Det hänger inte ihop. Mer rimligt vore att den stod och blinkade på samma ställe än rörde sig.

Är du full? Hon har ju pucken på bilen fram till stugan, där droppar hon pucken. Och sen står den still på gps:en som de följer och således når de fram till stugan och hon har hunnit dra därifrån eftersom den ligger där på marken och Chippen är preparerad med skyddsväst. även om jag som sagt tycker det hade varit 10 ggr mer säkert och realistiskt att spränga huset likt majmud gjorde än att äventyra Chippens liv sådär.
Tur att Björn är en sådan träffsäkert skytt 1 timme efter att ha legat halvt död
Citera
2017-03-21, 17:12
  #515
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Ja, visst kan detta vara motsägelsefullt.

Om man ständigt går runt och analyserar och reflekterar – dels för att man inte kan få stopp på skallen, dels för att man ju lätt får skit från samhället så fort man inte har superkoll på allt. Då har man behov av att grotta ner sig i sköna filmfantasier.

Men om filmen är FÖR ologisk så funkar det jävlarimej inte. Och då blir man sur för att man blivit bestulen på den välbehövliga verklighetsflykt som man har sett fram emot. Precis så beskriver jag gärna ”Innan vi dör”.

Haha, fast samtidigt öppnas ju för en annan typ av verklighetsflykt; nämligen att man kan ondgöra sig över filmens brister.
Mest en passning till en viss notorisk gnällspik här i tråden...
MEN, det finns trots allt en röd tråd i serien -även om det kan vara svårt att se den då manusförfattaren ansträngt sig hårt för att sätta tittaren på villospår precis hela tiden, tröskar man inte igenom avsnitten i efterhand så blir man inte klok på nåt. Så jag förstår din känsla.

Ta upplösningen t.ex.. Var Magnus ensam läcka? På annat håll i serien får logiken svårt att hänga ihop om inte nån i chefsställning var inblandad, och då Tina dog så återstår Kanehed. I bilen uttrycker sig Davor på ett sätt som att han förväntar sig att Kanehed skall utse Magnus till chef.

Då infinner sig frågan om Davor var så smart att han räknade ut att ingen annan skulle utses till chef för org-brott? Var han t.om. så smart att han räknade ut att Fausta skulle följa efter "det inre kabinettet" och bli mördad, för det var väl hon som stod i vägen för Magnus. Varför var Davor då inte så smart att han räknade ut att han skulle bli skjuten? Eller var Kanehed i maskopi med Davor?
Det var lite för många luddiga trådar som ledde lite överallt, men personligen fann jag ett visst underhållningsvärde i att försöka följa dem. En eventuell säsong två står jag nog över dock.
Citera
2017-03-21, 18:31
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Va? Poängen var ju att dom skulle dödas. Så hon lockade dit dom genom att åka till stugan, lämna trackern, sedan döda dom. Gillra en fälla precis som Davors gäng gjorde.
Jasså då tog hon ju en jävla risk med sin son så skulle ju aldrig någon göra på riktigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback