Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 00:09
  #1777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Också en av de absolut bästa. Han bär på en liknande princip som Gilmour - Känslan och förmågan att på ett snyggt sätt låta gitarrspelet flyta med i musiken. Dessutom besitter han en helt unik gitarrton, och det är viktigare än precis alla speltekniker i världen.
Att vara duktig på att hantera instrumentet är en sak, men besitter man en bedrövlig ton så kan det hela i värsta fall falla helt platt.

Han byggde gitarren Red Special som han nästan bara använder i början av 60talet med sin Farsa, hur coolt som helst!
Citera
2017-03-21, 05:02
  #1778
Medlem
3487s avatar
Stevie Ray Vaughan
Citera
2017-03-21, 05:28
  #1779
Medlem
RobRoyss avatar
Bäst och bäst är väl svårt att svara på - hur skulle man mäta det? Men min personliga favorit är utan tvekan Eddie Van Halen. Han satte en helt ny standard för vad det innebär att vara en gitarrhjälte när han kom. Han har hela paketet som jag ser det, han skriver både riff och låtar med en unikt hög standard samt att han spelar med både en oerhörd känsla och teknik på ett sätt som alltid är intressant. Även om hans "grej" är tapping så upplever inte jag att han upprepar sig på ett sånt sätt att det någonsin blir tråkigt att lyssna på.

"Gåslever"

Annars tycker jag att två mycket underskattade gitarrister är Whilte lions Vito Bratta samt Mick Mars i Mötley Crüe.
Citera
2017-03-21, 13:19
  #1780
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Bäst och bäst är väl svårt att svara på - hur skulle man mäta det? Men min personliga favorit är utan tvekan Eddie Van Halen. Han satte en helt ny standard för vad det innebär att vara en gitarrhjälte när han kom. Han har hela paketet som jag ser det, han skriver både riff och låtar med en unikt hög standard samt att han spelar med både en oerhörd känsla och teknik på ett sätt som alltid är intressant. Även om hans "grej" är tapping så upplever inte jag att han upprepar sig på ett sånt sätt att det någonsin blir tråkigt att lyssna på.

"Gåslever"

Annars tycker jag att två mycket underskattade gitarrister är Whilte lions Vito Bratta samt Mick Mars i Mötley Crüe.
Den där instrumentalaren kan vara bland det bästa instrumentala som Eddie har spelat in, vilket inte vill säga lite. Lägg till att hela grejen är improviserad.
För övrigt är detta Alex Van Halens enda musikaliska bidrag utanför bandet (stycket släpptes som "Eddie & Alex Van Halen").
Citera
2017-03-21, 13:32
  #1781
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Den där instrumentalaren kan vara bland det bästa instrumentala som Eddie har spelat in, vilket inte vill säga lite. Lägg till att hela grejen är improviserad.
För övrigt är detta Alex Van Halens enda musikaliska bidrag utanför bandet (stycket släpptes som "Eddie & Alex Van Halen").

Så pass. Att hela stycket var improviserat hade jag ingen aning om och sånt brukar jag ha koll på, vilket inte gör saken sämre. Däremot visste jag att låten släpptes av Alex och Eddie Van Halen på "Twister" - soundtracket.

Grymt stycke musik och gitarrspel oavsett - där är vi helt eniga
Citera
2017-03-23, 17:37
  #1782
Medlem
Alecia79s avatar
Utan någon speciell ordning förutom Brian, som alltid kommer vara först och bäst!

1. Brian May (Queen och solo)
2. Alex Lifeson (Rush)
3. Frank Zappa (The Mothers Of Invention och solo)
4. David Gilmour (Pink Floyd)
5. Lita Ford (The Runaways och solo)
6. Tony Iommi (Black Sabbath)
7. Jimmy Page (Led Zeppelin)
8. Steve Rothery (Marillion)
9. Randy Rhoads (Ozzy Osbourne solo band)
10. Zakk Wylde (Ozzy Osbourne solo band)
11. Chris Fry (Magenta)
12. Robert Fripp (King Crimson)
13. Steve Hackett (Genesis)
14. Jimi Hendrix
Citera
2017-04-29, 22:18
  #1783
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecia79
Utan någon speciell ordning förutom Brian, som alltid kommer vara först och bäst!

1. Brian May (Queen och solo)
2. Alex Lifeson (Rush)
3. Frank Zappa (The Mothers Of Invention och solo)
4. David Gilmour (Pink Floyd)
5. Lita Ford (The Runaways och solo)
6. Tony Iommi (Black Sabbath)
7. Jimmy Page (Led Zeppelin)
8. Steve Rothery (Marillion)
9. Randy Rhoads (Ozzy Osbourne solo band)
10. Zakk Wylde (Ozzy Osbourne solo band)
11. Chris Fry (Magenta)
12. Robert Fripp (King Crimson)
13. Steve Hackett (Genesis)
14. Jimi Hendrix

Gitarr-smaker kan ju var lite olika, men att du inte lyckades få med någon av nedan namn förvånar mig något.
1. Ritchie Blackmore
2. Yngwie Malmsteen
3. Gary Moore
Citera
2017-04-29, 22:22
  #1784
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Gitarr-smaker kan ju var lite olika, men att du inte lyckades få med någon av nedan namn förvånar mig något.
1. Ritchie Blackmore
2. Yngwie Malmsteen
3. Gary Moore

Spot on! Ser Gary Moore dokumentären på svt och han hör hemma på topp-10.

Lita Ford och Steve Rothery är inte ens topp-100. De är inte särskilt originella.
__________________
Senast redigerad av Lumirae 2017-04-29 kl. 22:24.
Citera
2017-04-29, 22:38
  #1785
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumirae
Spot on! Ser Gary Moore dokumentären på svt och han hör hemma på topp-10.

Lita Ford och Steve Rothery är inte ens topp-100. De är inte särskilt originella.
Steve Rothery har skrivit många grymma solon, framför allt solot i Marillions "Easter" som är näst intill lysande. Dock finns det inte mycket originalitet i hans spel, som du säger. Med jämna mellanrum, som till exempel låten "Born To Run" på skivan Radiation, är det nästan komiskt hur han försöker imitera David Gilmour. Med det sagt är han dock fortfarande en mycket bra gitarrist, men inte i toppen för undertecknad.
Citera
2017-04-30, 00:47
  #1786
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Steve Rothery har skrivit många grymma solon, framför allt solot i Marillions "Easter" som är näst intill lysande. Dock finns det inte mycket originalitet i hans spel, som du säger. Med jämna mellanrum, som till exempel låten "Born To Run" på skivan Radiation, är det nästan komiskt hur han försöker imitera David Gilmour. Med det sagt är han dock fortfarande en mycket bra gitarrist, men inte i toppen för undertecknad.


Håller med. T o m en basist från Ljunghem som kör Citroen skulle gå in för mindre kommersiellt stil.
Citera
2017-04-30, 12:11
  #1787
Medlem
Alecia79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Gitarr-smaker kan ju var lite olika, men att du inte lyckades få med någon av nedan namn förvånar mig något.
1. Ritchie Blackmore
2. Yngwie Malmsteen
3. Gary Moore

Gary Moore har jag sett live, på hans sista turné, innan han dog. Han var förband till ZZ-Top. Jag tyckte inte han var så bra.

Dom andra 2 är jag osäker på vilka dom är.
Citera
2017-04-30, 14:24
  #1788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alecia79
Dom andra 2 är jag osäker på vilka dom är.

Du diggar alltså Alex Lifeson, Steve Hackett och Robert Fripp men är osäker på vilka Yngwie och Ritchie är. Låter mycket, mycket märkligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback