Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 16:13
  #13
Medlem
carminaburanas avatar
Låter som att du vägrar inse att det är du som är fel ute. Du är anställd, det är företagets fil. Dom gör vad Fan dom vill med den. Dom har betalat dig för att skapa den.
Citera
2017-03-20, 16:57
  #14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag vet inte om du läst ordentligt, men för säkerhets skull ska jag förtydliga:

1. Vilka kunder? Broschyren tillhör företaget och de* har sin broschyr, men den är sådan att det då och då behöver göras små uppdateringar, vilket jag erbjuder mig att göra, precis som vanligt, utan att de ens betalar lön för det, då jag passerat 15 dagar och får pengar från FK. Det påverkar inte företaget negativt på något sätt. Tvärt om: a) broschyren blir uppdaterad precis som vanligt och av rätt person, som gör det på rätt sätt. b) det är kostnadsfritt för företaget då de varken betalar mig, eller betalar någon annan som måste göra det - en tjänst som i så fall får köpas in till dyrt timpris. c) originalfilen blir inte förstörd, så jag behöver inte lägga (för företaget) dyr och onödig tid på att rätta till den när jag kommer tillbaka och ska jobba igen.

2. "Jobbet", dvs broschyren, ÄR överlämnad.

3. Jag sitter inte och "tjuvhåller" på någonting, jag råkar bara ha filen i min dator och min dator är hemma. Hade jag gått hem för gott så hade jag överlämnat arbetsmaterialet eftersom jag då inte haft någon som helst nytta av filerna längre och någon annan skulle ta över jobbet ändå.

4. På vilket sätt är sitsen taskig? Det är ju DET jag frågar om i trådstarten. Sen har vi inga "cheferna". Det är ett litet företag med en ägare som fram tills för en vecka sen också var ensam chef, men nu pga vissa omständigheter hastigt fått anställa en VD i sitt ställe. Den nye "chefen" (VD:n) är idag inne på sin fjärde arbetsdag och ägaren är otillgänglig just nu och då passar VD:n på att komma med nya påhitt som ägaren aldrig skulle ha gjort själv.

5. Min fil är inte fel gjord. Tvärt om är den extremt pedantiskt och noggrant gjord. Man kan genom slarv och genvägar få till något som ser likadant ut i slutresultat (PDF, eller tryckt broschyr), men det är inte så kul att uppdatera en sådan fil som är slarvgjord. Jag har själv övertagit massor av sådana filer och det är ett helvete att jobba med. Min fil har jag gjort pedantiskt noga från grunden, så att det för mig är oerhört enkelt att uppdatera. Just DÄRFÖR vill jag inte att någon annan är inne och pillar och förstör, för då måste jag rätta till det när jag kommer tillbaka för att kunna jobba med filen fortsättningsvis. Hade jag avslutat min anställning så hade jag, som sagt, gärna lämnat över materialet för då är det inte min huvudvärk om någon pillar sönder, men eftersom jag ska använda den här filen snart igen så vill jag inte att någon är inne och pillar.

____

* = jag skriver "de", alltså företaget, men det blir fel. Företaget är inte "de", utan "vi", mig inkluderat.
Situationen är skitenkel, och inte till din fördel.

Du skapade denna broschyr som en del av dina arbetsuppgifter på betald arbetstid. Då tillhör den företaget. Chefen är faktiskt din chef, oavsett om han började nu på morgonen, förra veckab, eller fanns där innan du kom.

Dina alternativ är: överlämna filen nu när det finns em begäran om den. Och sedan överlämnar du allt annat arbetsmaterial som företaget behöver som tillhör dem.

Andra alternativet är att bereda dig på den konflikt som kommer uppstå och som ett vettigt fack kommer vägra röra i för det är uppenbart för dem att du har 0 kött på benen.

Att du har gjort en pedantisk fil är trevligt för dig och för den som kommer få den överlämnad till sig nu när du är sjukskriven.
Citera
2017-03-20, 19:06
  #15
Moderator
fredrik686s avatar
Arbetsrätt kör vi juridik.

Grafisk formgivning --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-03-20, 20:28
  #16
Medlem
Kan du inte be slavvikarien att föra en logg på vad hen uppdaterat, sen implementerar du det själv på ditt eget ordentliga vis när du kommer tillbaka?
Citera
2017-03-20, 21:45
  #17
Medlem
Du är sjukskriven du behöver inte göra något.

Du äger dessutom all upphovsrätt om du inte har skrivit under något avtal.
Det enda undantag som finns i upphovsrättslagen gäller datorprogram skapade som ett led av anställningsförhållandet.
Citera
2017-03-20, 21:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Du är sjukskriven du behöver inte göra något.

Du äger dessutom all upphovsrätt om du inte har skrivit under något avtal.
Det enda undantag som finns i upphovsrättslagen gäller datorprogram skapade som ett led av anställningsförhållandet.

Just det senare är vad jag förstår det som är fallet. Lämnas den inte ut kan företaget kräva skadestånd eftersom det är något de uppenbart behöver till sin kund. Att arbeta hemma med något när ts är sjukskriven är knappast en acceptabel lösning heller.
Citera
2017-03-20, 21:53
  #19
Medlem
Ts skriver att filen ligger på som denne uttrycker det "min dator", är det ts' privata dator eller företagets maskin som ts har hemma? I det senare fallet kan ts nog även förvänta sig att maskinen ifråga infordras till företaget.
Citera
2017-03-20, 21:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Just det senare är vad jag förstår det som är fallet. Lämnas den inte ut kan företaget kräva skadestånd eftersom det är något de uppenbart behöver till sin kund. Att arbeta hemma med något när ts är sjukskriven är knappast en acceptabel lösning heller.
Jag tror inte InDesign projektet är att anse som ett datorprogram.
Undantaget är väl tänkt för programmerare (som av någon mystisk anledning inte förtjänar upphovsrätt).
Citera
2017-03-20, 22:06
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Jag tror inte InDesign projektet är att anse som ett datorprogram.
Undantaget är väl tänkt för programmerare (som av någon mystisk anledning inte förtjänar upphovsrätt).

Definitionerna skall vi nog inte ge oss in på. Situationen som sådan innefattar i alla fall ett pågående, eller snarare avslutat med möjlighet till justering, arbete som tagits fram under arbetstid och med företagets utrustning. Att ts skulle ha rätt att neka företaget tillgång till materialet förefaller märkligt, men om så skulle vara fallet vore det en fördel om ni har möjlighet att presentera någon omständighet i arbetsrätten som skulle medge detta. Om så ej är fallet är detta nog sak att utredas av facket som ts tillhör.
Citera
2017-03-21, 00:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Du är sjukskriven du behöver inte göra något.

Du äger dessutom all upphovsrätt om du inte har skrivit under något avtal.
Det enda undantag som finns i upphovsrättslagen gäller datorprogram skapade som ett led av anställningsförhållandet.
Eftersom dokument av den här typen i princip aldrig håller någon verkshöjd så finns det heller ingen upphovsrätt. Det enda som berörs av upphovsrätten är eventuella bilder i dokumentet. Så att dra in det hade jag inte gjort...
Jobbigt att vara biltillverkare när montören anses äga bilen bara för att han skruvat ihop den.
Citera
2017-03-21, 00:33
  #23
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Låter som ett klassiskt fall av att en ny chef börjar och inte är lika kuvad av de vresiga gamlingarna som den förre.

Du är en småsint idiot som borde få sparken omgående.
Citera
2017-03-21, 01:51
  #24
Medlem
Allt som görs på arbetstid tillhör arbetsgivaren, du skulle kunna komma på en medicin för cancer och det skulle inte vara din egendom ifall det är gjort på dit arbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback