Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 21:46
  #1
Medlem
Helt plötsligt så har Media servern på mitt PS4 fått för sig att sluta fungera. Jag hittar datorn och kan bläddra fram till rätt mapp men när jag öppnar mappen kommer det upp "Det finns inga media som kan spelas upp". Hoppas någon kan hjälpa mig :-)
Citera
2017-03-20, 21:53
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumpleaser
Helt plötsligt så har Media servern på mitt PS4 fått för sig att sluta fungera. Jag hittar datorn och kan bläddra fram till rätt mapp men när jag öppnar mappen kommer det upp "Det finns inga media som kan spelas upp". Hoppas någon kan hjälpa mig :-)

Vilka filer skall finnas i mappen då?
Citera
2017-03-20, 22:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vilka filer skall finnas i mappen då?

Alla mina filmer i mappen som heter Film, eller alla låtar i mappen som heter Musik. Allt fanns på plats i föregår men idag hittar inte PS4:an någonting alls
Citera
2017-03-20, 22:34
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumpleaser
Alla mina filmer i mappen som heter Film, eller alla låtar i mappen som heter Musik. Allt fanns på plats i föregår men idag hittar inte PS4:an någonting alls

Behöver inte vara PS4 problem dock, kan ju vara din media (DLNA) server på din dator som har fått någon uppdatering osv...

Men hur som helst... hittar du inte ens mappen film/musik eller kan du gå in på mapparna men inte hitta något under dessa mappar?
Citera
2017-03-21, 00:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Behöver inte vara PS4 problem dock, kan ju vara din media (DLNA) server på din dator som har fått någon uppdatering osv...

Men hur som helst... hittar du inte ens mappen film/musik eller kan du gå in på mapparna men inte hitta något under dessa mappar?

Ja, jag misstänker själv att det är datorn som krånglar nu. Jag hittar datorn, jag hittar mapparna men när jag går in i den sista mappen som heter Filmer där alla filmer ligger så står det att det inte finns några spelbara filer i mappen.

När den har krånglat förut så har jag bara sökt fram 'Hemgrupp' på datorn och sedan tryckt på 'Tillåta mediadelning' sedan tryckt 'dela min media med tex spelkonsoler i det lokala nätverket' och alla enheter som finns i hemgruppen har kommit upp. Nu kommer bara tv'n upp, inte PS4:an....😡
Citera
2017-03-21, 00:48
  #6
Medlem
Det är något väldigt konstigt med det hela.

Det finns ingen möjlighet att köra PS4 som mediaserver.

Oavsett vad du ansluter till den via USB så kommer du aldrig att komma åt det från någon annan klient, varken via DLNA, web, eller annat protokoll.
Citera
2017-03-21, 02:43
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumpleaser
Ja, jag misstänker själv att det är datorn som krånglar nu. Jag hittar datorn, jag hittar mapparna men när jag går in i den sista mappen som heter Filmer där alla filmer ligger så står det att det inte finns några spelbara filer i mappen.

När den har krånglat förut så har jag bara sökt fram 'Hemgrupp' på datorn och sedan tryckt på 'Tillåta mediadelning' sedan tryckt 'dela min media med tex spelkonsoler i det lokala nätverket' och alla enheter som finns i hemgruppen har kommit upp. Nu kommer bara tv'n upp, inte PS4:an....😡

Dra ner något annat program för DLNA...
Själv använder jag Serviio Console som fungerar helt ok... hade förr (och det fungerar säkert bra fortfarande) PS3 Media server som gjorde i princip att allt fungerade på en PS3'a utan att faktiskt kunna spela det "native"...

Dvs... använd inte MS Windows eller Apple utan dra ner ett program du själv kan kontrollera bättre...
Citera
2017-03-21, 09:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Det är något väldigt konstigt med det hela.

Det finns ingen möjlighet att köra PS4 som mediaserver.

Oavsett vad du ansluter till den via USB så kommer du aldrig att komma åt det från någon annan klient, varken via DLNA, web, eller annat protokoll.

Det finns en app på Playstation Store som heter Mediaserver som som gör att man kan använda sin dator som en mediaserver dvs så att man kan - via DLNA - hitta sin dator på sitt hemnätverk och spela upp filmer, musik eller titta på bilder som finns på datorn på sitt PS4.
Citera
2017-03-21, 12:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumpleaser
Det finns en app på Playstation Store som heter Mediaserver som som gör att man kan använda sin dator som en mediaserver dvs så att man kan - via DLNA - hitta sin dator på sitt hemnätverk och spela upp filmer, musik eller titta på bilder som finns på datorn på sitt PS4.

Jaha, du tänker så. Ok.
För det första. Nej, det gör det inte. Appen heter "Media Player" och den gör inte att du kan använda din dator eller ps4 som server av något slag.
Appen är en KLIENT som kan ansluta till en SERVER som du isåfall kör på dator, nas, router, whatever..

Om du vill använda DLNA för att se på material från datorn så behöver DATORN ha en mediaSERVER med stöd för DLNA så att KLIENTEN i ps4 kan ansluta.

En bra server som kan fjärrkonfigureras via web är twonky media server.

Igen, PS4 kan aldrig vara SERVER.
Citera
2017-03-21, 12:25
  #10
Medlem
salxars avatar
PS4 Media Server? Testa Universal Media Server, har aldrig svikit mig.
Citera
2017-03-25, 00:02
  #11
Medlem
Bagheeeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
PS4 Media Server? Testa Universal Media Server, har aldrig svikit mig.
UMS kör jag också med och det fungerar bra. Har stött på ett problem med UMS och det var när jag installerade en uppdatering till Java så slutade funka för mig, fick avinstallera Java och sedan installera en tidigare version så fungerade allt igen.

Ett annat alternativ är ju Plex, finns en app att hämta till PS4.
Citera
2017-12-10, 20:48
  #12
Medlem
fillepille1891.NUs avatar
Fan nu har jag problem med UMS. funkade fint i går, nu hittar inte UMS Ps4:an..
Några råd?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback