Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 17:57
  #121
Medlem
A-party-with-martys avatar
Om man hoppar som ryssen tidigare i tråden, är man väl mer dumdristig men om man övat mycke är det väl mer imponerande iaf om man lyckas.
Citera
2017-03-20, 20:06
  #122
Medlem
johnussss avatar
Kan man överleva ett sådant hopp ifrån en sådan massiv höjd? Alltså helt seriöst.
Citera
2017-03-20, 21:34
  #123
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnusss
Kan man överleva ett sådant hopp ifrån en sådan massiv höjd? Alltså helt seriöst.
Ja det man man göra, till o med att endast lindriga skador blir följden om man landar på fotsulorna. Finns verkliga historier etc.
Citera
2017-03-21, 00:21
  #124
Medlem
johnussss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Ja det man man göra, till o med att endast lindriga skador blir följden om man landar på fotsulorna. Finns verkliga historier etc.

Fan helt ofattbart egentligen. Man kan ju tyckas att ben borde krossas.
Citera
2017-03-21, 18:42
  #125
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnusss
Fan helt ofattbart egentligen. Man kan ju tyckas att ben borde krossas.

Det gör de, oftast.
Citera
2017-03-21, 20:29
  #126
Medlem
A-party-with-martys avatar
Antar att du är medveten om att det är frågan om vattenhopp. Endast 2 % (av runt 2000) överlever o av dessa 2% kan 4 % gå igen. Men hur många som faktiskt har landat på fötterna är jag osäker på. Tror att det skulle vara helt annat resultat om fotsulorna träffade vattenytan först (finns ju lyckade hopp på YT på runt 60 M men även GGB överlevare). Min tes är att man till o med kan klara vattenbroar el vattenfall runt 300 meter om man lyckas perfekt med "spiken" vid nedslag.
__________________
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-03-21 kl. 20:33.
Citera
2017-03-27, 18:58
  #127
Medlem
Mycket skitsnack i den här tråden...

Jag hoppar fallskärm och har ca 700 hopp.
Jag har hoppat från flygplan, helikopter, luftballong, byggnader, antenner, broar, klippor, byggnadskranar och skorstenar.
Höjderna har varit allt från 65 m till ~4000 m.

Du kommer inte kunna hoppa från 270 m och hålla spiken.
Punkt.
Så är det.
Redan vid några sekunders frifall så kan en osymmetrisk kropp göra att du förflyttar dig i luften eller att du "trillar" ur positionen.

En vän till mig dog för några år sedan när han hamnade på rygg och flög in i bergsväggen när han hoppade från high ultimate (googla på det) han hoppade från bryggan och slog in i den delen som "sticker ut" av berget för att han slog en frsmåtvolt och tog luft på ryggen.

Från 270m kommer du nästan upp i 200km/h.
Det krävs träning för att vara stabil i den hastigheten.
Om du mot förmodan skulle vara stabil så kommer du inte överleva nedslaget. Allt för många har dött av "impact" I vatten för att de dragit skärmen lite för sent.

Sedan skriver du att du baserar på fakta och vetenskap i något inlägg.
Maxhastigheten är inte några hundra meter upp som du påstår.
Var har du hittat den "faktan"?
Luftens densitet är lägre ju högre upp man, och lägre densitet gör att hastigheten blir högre.
Om du är intresserad av hastighetsrekord så googla på Henrik Raimer.
Citera
2017-03-27, 22:27
  #128
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Mycket skitsnack i den här tråden...

Jag hoppar fallskärm och har ca 700 hopp.
Jag har hoppat från flygplan, helikopter, luftballong, byggnader, antenner, broar, klippor, byggnadskranar och skorstenar.
Höjderna har varit allt från 65 m till ~4000 m.

Du kommer inte kunna hoppa från 270 m och hålla spiken.
Punkt.
Så är det.
Redan vid några sekunders frifall så kan en osymmetrisk kropp göra att du förflyttar dig i luften eller att du "trillar" ur positionen.

En vän till mig dog för några år sedan när han hamnade på rygg och flög in i bergsväggen när han hoppade från high ultimate (googla på det) han hoppade från bryggan och slog in i den delen som "sticker ut" av berget för att han slog en frsmåtvolt och tog luft på ryggen.

Från 270m kommer du nästan upp i 200km/h.
Det krävs träning för att vara stabil i den hastigheten.
Om du mot förmodan skulle vara stabil så kommer du inte överleva nedslaget. Allt för många har dött av "impact" I vatten för att de dragit skärmen lite för sent.

Sedan skriver du att du baserar på fakta och vetenskap i något inlägg.
Maxhastigheten är inte några hundra meter upp som du påstår.
Var har du hittat den "faktan"?
Luftens densitet är lägre ju högre upp man, och lägre densitet gör att hastigheten blir högre.
Om du är intresserad av hastighetsrekord så googla på Henrik Raimer.

Inte för att låta dryg men seriöst hur förklarar du att man dör om fotsulorna träffar vattnet först?

Alltså om man kommer upp på höjder i nivå med molnen är det väl en annan pryl. Men det är ju allmänt välkänt att typ under molnen så finns det en max fart som man kommer upp i(några hundra meter upp). Skrev ju om det tidigare i tråden. typ 300-550 km/t(står som sagt i tråden).
Kan nog ta fram källor om du vill?
Citera
2017-03-27, 22:33
  #129
Medlem
A-party-with-martys avatar
Ja men d va ju d jag nämnde tidigare. Kopior från min YT konversation.

300 meters really, thats a lot(doubt it).
I heard somewhere that after 350 meters u reached the max speed, which is 190 + kilometers per hour. But i think that if u reach above the clouds u can be a lot faster(Felix Baumgartner traveled in 950 kilometers per hour i think).

Svar= It takes about 570 meters to reach terminal velocity (top speed) if you fall in a sky diving position. If you fall feet first it takes more. Har för mig att denna "topspeed" låg runt 350 KM/H, men är osäker?
Menar du att det ej finns nån maxfart typ under molnen?
__________________
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-03-27 kl. 22:40.
Citera
2017-03-27, 22:36
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Inte för att låta dryg men seriöst hur förklarar du att man dör om fotsulorna träffar vattnet först?

Kanske att du blir medvetslös och drunknar?
200 km/h blir en ganska rejäl smäll...


Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Alltså om man kommer upp på höjder i nivå med molnen är det väl en annan pryl. Men det är ju allmänt välkänt att typ under molnen så finns det en max fart som man kommer upp i(några hundra meter upp). Skrev ju om det tidigare i tråden. typ 300-550 km/t(står som sagt i tråden).
Kan nog ta fram källor om du vill?


Absolut!
Gärna källor på det. Har mycket svårt att tro att du hittar seriösa källor på det.
300-550 km/h är väldigt oprecist, du får gärna hitta en källa som är mer exakt.

Och vilken höjd är molnen på?
Eftersom det är en del av din tes så vore det bra om de berättar det också.
Citera
2017-03-27, 22:39
  #131
Medlem
DIN YouTube konversation är inte en källa.

Dessutom är det väldigt osammanhängande. Jag förstår inte vad du skrivit och vad någon annan skrivit.
Men oavsett så är det inte en sanning.
Citera
2017-03-27, 22:52
  #132
Medlem
A-party-with-martys avatar
Ok kan erkänna att det var lite "svävande". Denna länk reder ut det hela så gott det går iaf. Kolla examples.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_velocity
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback