Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 18:34
  #1
Medlem
Animus avatar
Halloj!

Hade en hemmafest förra helgen (alltså tänkter 11-12:e Mars) med ett par närmare vänner och vi inköpte lite överdrivet mycket likörer på cirka 15-17%. Har nu 3 stycken öppnade flaskor som varierar mellan att vara typ halvfulla och nästintill fulla. Hur länge kan man låta dom förvaras innan smaken blir påverkad något extremt, om det nu redan inte gjorts det. Något som bör drickas relativt snart för att det inte ska smaka skit eller okej att förvara dom en stund till?
Citera
2017-03-20, 18:43
  #2
Medlem
Oyveys avatar
Närmare ett år säkert. Oöppnad.

6-8 veckor öppnad. (Gräddlikörer).

Mao är du säker.
Citera
2017-03-20, 18:48
  #3
Medlem
Animus avatar
Aaah okej, tackar tackar! Kan direkt säga att det inte handlar om några gräddlikörer utan en flaska "De Kuyper" på 15% och två stycken "Dos Mas" på 17%.
Citera
2017-03-20, 19:43
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Du känner ingen skillnad efter flera år. Möjligtvis kan alkoholen avdunsta och likören blir lite segare pga av sockret
Citera
2017-03-20, 19:58
  #5
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Animu
Halloj!

Hade en hemmafest förra helgen (alltså tänkter 11-12:e Mars) med ett par närmare vänner och vi inköpte lite överdrivet mycket likörer på cirka 15-17%. Har nu 3 stycken öppnade flaskor som varierar mellan att vara typ halvfulla och nästintill fulla. Hur länge kan man låta dom förvaras innan smaken blir påverkad något extremt, om det nu redan inte gjorts det. Något som bör drickas relativt snart för att det inte ska smaka skit eller okej att förvara dom en stund till?

No offense, men hur tänkte ni där egentligen med att köpa en massa flaskor likörer? Inte direkt det första man kommer att tänka på, men ni kanske skulle ha till drinkar. Är det De Kuyper Triple Sec så kan du göra ganska mycket trevligt med den i form av diverse cocktails.
Citera
2017-03-21, 00:56
  #6
Medlem
Waikato95s avatar
Beror på. Om det tex är ägglikör så är det kortare hållbarhetstid an t ex någon likör gjord på något oanimaliskt, tex cannabis. (ja det finns sådan likör). Men varför hålla på att spara pa sprit när man kan dricka upp det??
Citera
2017-03-23, 08:43
  #7
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du känner ingen skillnad efter flera år. Möjligtvis kan alkoholen avdunsta och likören blir lite segare pga av sockret
Det här beror självklart på produkten. Har en lite krämigare likör som stått flera år och 90% av vätskan har blivit fast.

Sedan är man ju dum i huvudet om man har flaskorna öppna...
Citera
2017-03-23, 11:18
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Det här beror självklart på produkten. Har en lite krämigare likör som stått flera år och 90% av vätskan har blivit fast.

Sedan är man ju dum i huvudet om man har flaskorna öppna...

Men det är svårt att göra drinkar om man inte öppnar flaskorna.
Du kanske har någon teknik där, men jag fattar inte hur det skulle gå till.
Förklara gärna.

Likör från dekruyper kan du spara något halvår utan att tappa någon nämnvärd smak.
Förvara flaskorna i kylen så har du ett batteri som du kan använda på nästa fest.
Citera
2017-03-23, 16:22
  #9
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Haha nej jag menade inte så. När snubben skrev att alkoholen skulle avdunsta så kan ju detta enbart ske i betydande mängd då flaskorna står utan kork.
Citera
2017-03-23, 20:05
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Haha nej jag menade inte så. När snubben skrev att alkoholen skulle avdunsta så kan ju detta enbart ske i betydande mängd då flaskorna står utan kork.

Alkoholen i dina flaskor verkar inte ha avdunstat...
Återkom när du har nyktrat till
Citera
2017-03-23, 23:27
  #11
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Alkoholen i dina flaskor verkar inte ha avdunstat...
Återkom när du har nyktrat till
Nja, var mer lite less p[ hans dumma inl'gg utan verklighetsf;rankning. Vad fan han menar med att @Möjligtvis kan alkoholen avdunsta@ var det jag syftade p[.

Urs'ktar att mitt tangentbord verkar ha f;r'ndrats.
Citera
2017-03-24, 11:45
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Nja, var mer lite less p[ hans dumma inl'gg utan verklighetsf;rankning. Vad fan han menar med att @Möjligtvis kan alkoholen avdunsta@ var det jag syftade p[.

Urs'ktar att mitt tangentbord verkar ha f;r'ndrats.

Återkom när ditt tangentbord har nyktrat till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback