Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-01, 05:01
  #13
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag säger inte att det är ofarligt att röka, jag säger bara att det inte är något att hetsa upp sig över. Både sett ur skade- och beroendeperspektiv så är ju det minst lika illa, om inte värre, att dricka alkohol. I övrigt är det ju som du säger snarare personen som är problemet än substansen. En övervägande majoritet klarar ju faktiskt av att hantera droger av diverse olika slag utan större problem.

Om man ser till hur killen fungerar i vardagen så är det väl ganska uppenbart att det är ett problem med hans missbruk?
Det är en sak att ta en hövding då och då om man i övrigt fungerar normalt i samhället och i ens relationer till andra människor. Men om sådant håller på att gå åt helvete (eller redan har gått åt helvete). Då gör man bäst i att hålla sig nykter för att hitta tillbaka till sig själv.

Jag ska inte säga att ts ska lämna killen för det är inte säkert att det "behövs", men han måste själv inse att han måste göra någonting åt problemet. För det är inte hållbart att stanna i en relation med en människa som inte är emotionellt redo att vara i relationen, oavsett om det är droger som är orsaken eller någonting annat.
Citera
2017-03-01, 05:18
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Om man ser till hur killen fungerar i vardagen så är det väl ganska uppenbart att det är ett problem med hans missbruk?
Det är en sak att ta en hövding då och då om man i övrigt fungerar normalt i samhället och i ens relationer till andra människor. Men om sådant håller på att gå åt helvete (eller redan har gått åt helvete). Då gör man bäst i att hålla sig nykter för att hitta tillbaka till sig själv.

Jag ska inte säga att ts ska lämna killen för det är inte säkert att det "behövs", men han måste själv inse att han måste göra någonting åt problemet. För det är inte hållbart att stanna i en relation med en människa som inte är emotionellt redo att vara i relationen, oavsett om det är droger som är orsaken eller någonting annat.
Ett missbruk är ju alltid ett problem och i sakfrågan verkar det ju vara en bona fide missbrukare vi pratar om. I princip så står jag fast vid att så länge ens partner bara röker cannabis så bör man inte oroa sig nämnvärt, inte ens om man tidigare har haft ett missbruk.
Citera
2017-03-01, 06:49
  #15
Medlem
Gynekologstols avatar
Det hade nog varit bättre att fråga i relationer och samlevnad, för i det här delforumet så är rådet alltid att lämna. Inte bara det, om din sambo åker på en så kallad behandling (vilket i Sverige innebär religiös indoktrikering) så kommer även han troligtvis att få rådet att lämna dig.

Ta ett snack med honom och fråga vad han vill göra. Om han vill sluta så kan du hjälpa genom att vara stöttande genom att hålla vardagsångesten borta. Ofta har knarkare försummat en hel del praktiska saker i sitt liv, och om du kan hjälpa honom med dessa så kan det hjälpa. Om han inte vill sluta så måste du se till att acceptera hans användning så att det inte finns någon anledning för honom att ljuga. En relation handlar om att ge och ta.

Sök inte så kallad professionell hjälp och se till att vara stöttande är mitt råd.
Citera
2017-03-01, 07:20
  #16
Moderator
evilhoneys avatar
Det är svårt att leva med en aktiv missbrukare och lögner och svek kommer bli en del av din vardag. Jag håller med dig om att "lite röka inte är så farligt", dock kan allt runt om göra att ni misstror varandra och det leder till andra problem.

Om han är seriös med att lägga ner drogerna så är det en god idé att söka någon form av hjälp; som du förklarar så verkar han ju ha svårt att sluta helt samt att vara rak med dig om det.

För din egen skull bör du fundera på vad du vill ha. Att älska någon är fint men det hjälper varken dig eller honom. Kolla upp anhörigmöten; det finns massa olika beroende på vart man bor, många kommuners öppenvård har även anhörigprogram, AlAnon (AAs anhöriggrupper) samt diverse andra.

Släpp inte ditt eget liv, det kommer inte hjälpa någon av er. Gör saker för dig, umgås med dina vänner, håll på dina egna planer. Du kommer inte vara till hjälp genom att konstant finnas där utan genom att vara en nykter person med ett eget liv.
Citera
2017-03-01, 10:55
  #17
Medlem
Har tidigare lagt mina tankar om detta med erfarenhet från "andra sidan".

(FB) Slängde hasch (har en pojkvän som drogar/mod)
Citera
2017-03-01, 14:14
  #18
Medlem
Har killen träffat psykiatriker och fått någon psykofarmaka utskriven? Om inte är det ett bra första steg.

Jag missbrukade framförallt kokain och alkohol under många år och är ren sedan 16 månader. Jag går på 20mg cipralex (antidepressivt) och 1000mg Depakin (valproeinsyra = stämnings-stabiliserande, impuls-hämmande) dagligen och då funkar jag fint med mig själv och i relationer.

I höstas tyckte jag att jag mådde så bra att jag bestämde mig själv för att sluta medicinera. Det gick gradvis nedåt för att blir riktigt illa efter 2 månader. Utbrott av ilska, lättirriterad och även perioder av depression, total orklöshet och rena panikattacker om jag utsattes för vissa stimuli.

Jag gick tillbaka till läkare som förklarade att min naturliga serotinin-produktion är skadad och att det tar lång tid att komma tillbaka till normal funktion. Fram tills dess är medicinering ett måste för att må bra och fungera normalt. Tumregeln ska visst vara medicinering lika länge som man missbrukat.

Jag rekommenderar stt du försöker få honom att uppsöka läkare.
__________________
Senast redigerad av Herr.Dekadens 2017-03-01 kl. 14:17.
Citera
2017-03-01, 14:16
  #19
Medlem
GreenHenkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raviiloii
Först och främst vet jag inte om detta är rätt forum eller om relationsdelen kanske hade varit bättre men isåfall får mod flytta tråden.

För att göra en lång historia kort så har jag i drygt 5 års tid känt en kille, men fram tills för 1,5 år sedan så var vi bara vänner för att han brydde sig bara om sina droger. Sen kom han till mig och berättade att han höll på att sluta och vi blev då tillsammans. Så vi har alltså varit tillsammans i ca 1,5 år och det är även så längesedan som han valde att försöka lägga av med drogerna. Nu är inte jag någon drogexpert men han har berättat att han tog någon form av drog varje dag och allra mest kokain. Idag så röker han bara brunt/grönt periodvis varje dag.

Jag förstod redan från början att det kommer vara tufft att stötta honom i detta men jag vet inte hur jag ska orka finnas där för honom längre. Han är nedstämd, sover hela tiden, är kort/otrevlig mot mig, kan från ingenstans explodera och bli jättearg och försöker man prata med honom om det så säger han bara att han saknar drogerna.

Så min fråga är hur gör man? Finns det något jag kan göra för att hjälpa? Jag vet inte hur jag ska hitta orken, jag älskar ju honom men det är som att allt detta ligger som en filt över honom och ibland så tittar hans "riktiga glada jag" fram.

Jag har inte velat sätta några regler för honom utan jag har bara sagt att han får ta vad han vill bara han berättar det för mig. Jag tror dock inte att han gör det längre för jag kan se att det ligger papper från att han har rökt grönt framme utan att han har sagt något till mig, det har även efter någon vecka kommit fram att han tagit kokain. (Nu är väl kanske inte grönt så farligt utan det är grejen att han har lovat att berätta och inte gör det)

Lämna honom!
Ställ krav på att han tar proffesionell hjälp eller då drar du. Var tuff. Du har inte gjort nått för att få ut för att han saknar Sins snuttefiltar drogerna. Han behöver hjälp med att levs ett liv utan droger. Det är fullt möjligt men ofta så behöver de slå i botten för att fatta.
Har själv vänt från narkoman/kriminell till familjefar och sambo med barn på väg. Så det går. Var hård ställ krav och ts ingen skit! Då är det bara att lämna honom. Tyvärr.

Har du fler frågor finns jag för dig.

Med vänlig hälsning,
GH
Citera
2017-03-12, 01:45
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag säger inte att det är ofarligt att röka, jag säger bara att det inte är något att hetsa upp sig över. Både sett ur skade- och beroendeperspektiv så är ju det minst lika illa, om inte värre, att dricka alkohol. I övrigt är det ju som du säger snarare personen som är problemet än substansen. En övervägande majoritet klarar ju faktiskt av att hantera droger av diverse olika slag utan större problem.

Ursäkta att jag svarar lite sent men det är väl inte många som propagerar för att vara tillsammans med någon som dricker varje dag heller?
Citera
2017-03-12, 02:07
  #21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Ursäkta att jag svarar lite sent men det är väl inte många som propagerar för att vara tillsammans med någon som dricker varje dag heller?
Nej men det är många som inte reagerar lika kraftigt när dom upptäcker att någon dricker dagligen som när det kommer fram att någon röker gräs sporadiskt.
Citera
2017-03-13, 23:44
  #22
Medlem
gersmans avatar
VARIT missbrukare? Du menar ÄR?
Citera
2017-03-16, 10:02
  #23
Medlem
För några år sedan hade jag nog själv varit lika dömande, men det är lätt att vara det om man
inte förstår vad killen går igenom. Han mår fruktansvärt dåligt p.g.a. abstinens, därav hans
humörsvängningar, och sätt att tackla situationen. Allt detta kommer att ta tid, kanske flera år.
Frågan är nu hur stark du själv känner dig, och om du tycker att det är värt att satsa på honom.
Det bästa vore förstås om någon kunde hålla uppsikt över det hela med ex. regelbundna urin-
prover, men jag kan tänka mig att det gör honom vansinnig "det här klarar jag själv"!!
Så känner du att han är den rätte, och att du har en framtid med honom, så skulle jag nog ändå
göra ett försök. Men det kräver mycket tålamod från din sida, och du kommer nog att ge upp
flera gånger om. Jag skulle nog låta hjärtat styra, och ge honom en chans.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-03-16 kl. 10:05.
Citera
2017-03-20, 14:40
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej men det är många som inte reagerar lika kraftigt när dom upptäcker att någon dricker dagligen som när det kommer fram att någon röker gräs sporadiskt.

Fast nu är ju inte sporadiskt fallet, utan han röker(periodvis) dagligen. Dessutom befarar jag att det är en underdrift från TS-sida, antingen medvetet eller omedvetet.

Dessutom har jag aldrig varit med om någon som inte reagerar negativt när det kommer fram att någon dricker dagligen. Man ser det man vill se, eller inte se. Vidare är ju Cannabis, felaktigt eller ej är irrelevant, faktiskt olagligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback