Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 12:31
  #1
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Jag är anställd på ett litet företag som bland annat grafisk formgivare. För tillfället är jag sjukskriven och kommer vara det ett par månader till. Vi har precis fått en ny chef och denne hörde av sig och ville ha InDesign-filen till en broschyr som ska uppdateras (min förre chef, som också äger företaget, men nu anställt en VD för att jobba mindre själv, skulle aldrig gjort så).

Jag sa till nye chefen att jag byggt broschyren själv från grunden (det är ett omfattande arbete och ständigt föränderligt, så jag har jobbat med denna i över ett år) och jag vill inte att någon annan är inne och pillar i mina filer. Jag erbjöd mig att fixa den lilla uppdateringen hemifrån utan ersättning, även fast jag är sjukskriven. Alternativt får vikarien bygga upp en helt ny broschyr från grunden, eller så får företaget vänta tills dess jag kommer tillbaka. Om det hade varit så att jag avslutat min anställning och inte skulle komma tillbaka så hade jag kunnat lämna över sådana filer till min efterträdare, men som det är nu är det mitt arbetsmaterial och inget jag vill att folk är och pillar i och förstör, eftersom jag ska jobba med dokumentet själv igen snart.

Nye chefen blev sur och hävdar att filen tillhör företaget. Jag har inte skrivit under något sådant avtal och det står inget om det någonstans. I mina ögon äger företaget ingen rätt att hålla på och pilla i min fil. Lek med tanken att jag skapar en illustration i exempelvis Photoshop och blir sjukskriven. Under tiden jag är sjukskriven kommer företaget på att en detalj i min bild ska ändras och kräver att få den öppna Photoshopfilen så att en vikarie ska gå in och pilla och ändra och sen ska jag få tillbaka filen och jobba vidare på den när sjukskrivningen är över! Testa sen att byta ut Photoshop-filen i mitt exempel, till en illustration gjord på papper med pensel och att någon annan ska vara och pilla i bilden. Helt orimligt.

Kan jag vägra? Eller ja, det har jag redan gjort, så det är upp till nya chefen att ta saken vidare om han vill bråka och inte vill nappa på mitt erbjudande om att JAG gör uppdateringen, men jag undrar ändå om jag har rätt eller fel här så jag vet vad jag har att vänta om han går vidare med detta?
Citera
2017-03-20, 12:41
  #2
Medlem
whoracles avatar
Det låter som att du själv presenterar en lösning. Om du inte längre har anställning hos företaget så lämnar du tydligen över den heliga filen. Det verkar vara den enklaste vägen framåt för alla inblandade.
Citera
2017-03-20, 12:46
  #3
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
Det låter som att du själv presenterar en lösning. Om du inte längre har anställning hos företaget så lämnar du tydligen över den heliga filen. Det verkar vara den enklaste vägen framåt för alla inblandade.


Hur tänkte du nu? Jag är sjukskriven ett par månader, jag är inte uppsagd och skulle själv absolut inte säga upp mig. Jag tycker om mitt jobb. Oerhört märkligt förslag.
Citera
2017-03-20, 12:51
  #4
Medlem
whoracles avatar
Vad jag menar är att företaget borde göra sig av med dig då du inte ger dom access till arbetsmaterial som dom anser sig behöva.
Citera
2017-03-20, 13:06
  #5
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
Vad jag menar är att företaget borde göra sig av med dig då du inte ger dom access till arbetsmaterial som dom anser sig behöva.


Hur är det ett svar på frågan i trådstarten?

Sen är det inte "företaget" som anser att de behöver filen, utan det är en nyanställd chef (ny sen en vecka tillbaka), som kommer med helt egna påhitt. Vidare så "behöver" de överhuvudtaget inte filen, då jag erbjudit mig att fixa uppdateringen, vilket ingen i hela världen kan göra bättre än mig, då det är mitt arbete och jag som vet hur allt är upplagt och hur det ska göras så det blir rätt.

Sen är det inte så himla lätt att bara "göra sig av med" en tillsvidareanställd bara-så-där Det krävs en hel del för det. Inte för att företaget skulle ha något att vinna på det. Jag är _bland annat_ grafisk formgivare, som jag skrev. Jag är betydligt viktigare för företaget än att det i en handvändning skulle gå att byta ut mig. Jag är inte ens ersatt av en riktig vikarie, utan företaget köper in tjänsten externt att få de allra viktigaste uppdateringarna gjorda bara.
Citera
2017-03-20, 13:26
  #6
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Din fil?

Du får väl betalt av företaget för att för deras räkning ta fram filen? Så det är inte din fil, utan
företagets arbetsmaterial.

Och att någon annan går in och "pillar" i filen - du har väl kopior?
Citera
2017-03-20, 13:48
  #7
Medlem
Så inga kunder ska få något gjort för att du är sjukskriven och småsint? Självklart gör man en överlämning av alla jobb innan man går hem och självklart sitter man inte och tjuvhåller på företagets filer. En fråga är om man ska lämna ut InDesign filer till externa företag - men inom ett företag har du ingen rätt att hålla på något. Du har satt dig själv i en rätt taskig sits då detta inte kommer uppskattas av cheferna...
"Din" indesigfil är inget speciellt, har ingen verkshöjd och är inte ens upphovsrättsskyddad. Och om den är så komplicerad som du påstår borde du gå en kurs för då har du gjort fel.
__________________
Senast redigerad av martinator 2017-03-20 kl. 13:50.
Citera
2017-03-20, 13:58
  #8
Medlem
MonkMans avatar
Jag antar att du skapat filen pa foretagets datorer eller atminstone jobbat pa den pa deras utrustning...saledes ar filen deras och inte din.
Citera
2017-03-20, 14:31
  #9
Medlem
edm4lifes avatar
Sjukt oprofessionellt av dig att inte lämna över filen. Hade du varit anställd på mitt företag och gjort så hade du rykt direkt.
Citera
2017-03-20, 14:38
  #10
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så inga kunder ska få något gjort för att du är sjukskriven och småsint? Självklart gör man en överlämning av alla jobb innan man går hem och självklart sitter man inte och tjuvhåller på företagets filer. En fråga är om man ska lämna ut InDesign filer till externa företag - men inom ett företag har du ingen rätt att hålla på något. Du har satt dig själv i en rätt taskig sits då detta inte kommer uppskattas av cheferna...
"Din" indesigfil är inget speciellt, har ingen verkshöjd och är inte ens upphovsrättsskyddad. Och om den är så komplicerad som du påstår borde du gå en kurs för då har du gjort fel.


Jag vet inte om du läst ordentligt, men för säkerhets skull ska jag förtydliga:

1. Vilka kunder? Broschyren tillhör företaget och de* har sin broschyr, men den är sådan att det då och då behöver göras små uppdateringar, vilket jag erbjuder mig att göra, precis som vanligt, utan att de ens betalar lön för det, då jag passerat 15 dagar och får pengar från FK. Det påverkar inte företaget negativt på något sätt. Tvärt om: a) broschyren blir uppdaterad precis som vanligt och av rätt person, som gör det på rätt sätt. b) det är kostnadsfritt för företaget då de varken betalar mig, eller betalar någon annan som måste göra det - en tjänst som i så fall får köpas in till dyrt timpris. c) originalfilen blir inte förstörd, så jag behöver inte lägga (för företaget) dyr och onödig tid på att rätta till den när jag kommer tillbaka och ska jobba igen.

2. "Jobbet", dvs broschyren, ÄR överlämnad.

3. Jag sitter inte och "tjuvhåller" på någonting, jag råkar bara ha filen i min dator och min dator är hemma. Hade jag gått hem för gott så hade jag överlämnat arbetsmaterialet eftersom jag då inte haft någon som helst nytta av filerna längre och någon annan skulle ta över jobbet ändå.

4. På vilket sätt är sitsen taskig? Det är ju DET jag frågar om i trådstarten. Sen har vi inga "cheferna". Det är ett litet företag med en ägare som fram tills för en vecka sen också var ensam chef, men nu pga vissa omständigheter hastigt fått anställa en VD i sitt ställe. Den nye "chefen" (VD:n) är idag inne på sin fjärde arbetsdag och ägaren är otillgänglig just nu och då passar VD:n på att komma med nya påhitt som ägaren aldrig skulle ha gjort själv.

5. Min fil är inte fel gjord. Tvärt om är den extremt pedantiskt och noggrant gjord. Man kan genom slarv och genvägar få till något som ser likadant ut i slutresultat (PDF, eller tryckt broschyr), men det är inte så kul att uppdatera en sådan fil som är slarvgjord. Jag har själv övertagit massor av sådana filer och det är ett helvete att jobba med. Min fil har jag gjort pedantiskt noga från grunden, så att det för mig är oerhört enkelt att uppdatera. Just DÄRFÖR vill jag inte att någon annan är inne och pillar och förstör, för då måste jag rätta till det när jag kommer tillbaka för att kunna jobba med filen fortsättningsvis. Hade jag avslutat min anställning så hade jag, som sagt, gärna lämnat över materialet för då är det inte min huvudvärk om någon pillar sönder, men eftersom jag ska använda den här filen snart igen så vill jag inte att någon är inne och pillar.

____

* = jag skriver "de", alltså företaget, men det blir fel. Företaget är inte "de", utan "vi", mig inkluderat.
Citera
2017-03-20, 14:46
  #11
Medlem
Citat:
ville ha InDesign-filen till en broschyr som ska uppdateras

Citat:
vill inte att någon annan är inne och pillar i mina filer
Du sitter uppenbarligen och tjuvhåller på filen. Chefen vill ha broschyren uppdaterad och vill uppenbarligen att någon på kontoret fixar det. Du som inte ens jobbar - du är ju sjukskriven - vill inte det... Det är att sätta sig i en jobbig sits. Man LÄMNAR ÖVER jobb till andra när man sjukskriver sig för att verksamheten inte ska behöva lägga ner under tiden.
Dessutom - bara namnet på tråden säger säger allt.
Citat:
Måste jag lämna ut InDesign-filen?
Citera
2017-03-20, 15:22
  #12
Medlem
Sereenas avatar
Ehm, filen försvinner ju inte från din dator bara för att du lämnar ut den till chefen.

Ge dom filfan, låt dom böka runt hur mycket dom vill, gillar du inte hur ändringarna gjorts när du kommer till baka så använder du bara din gamla fil och uppdaterar den till samma design fast som du vill göra det...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback