Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 23:33
  #1
Medlem
Hittar bara 90°, har kollat byggmax, beijer, bauhaus och xlbygg.

Finnns det inte så undrat jag hur jag på ett stabilt sätt fäster en planka i 45° vinkel i en vågrät planka.

Materialeen är 18mm furu, att såga ändarna i 45° och limma blir inte tillräckligt stabilt.
Citera
2017-03-19, 09:49
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnstajn
Hittar bara 90°, har kollat byggmax, beijer, bauhaus och xlbygg.

Finnns det inte så undrat jag hur jag på ett stabilt sätt fäster en planka i 45° vinkel i en vågrät planka.

Materialeen är 18mm furu, att såga ändarna i 45° och limma blir inte tillräckligt stabilt.

En sådan infästning säkras normalt med raka spikbleck på sidorna, inte i vinklarna. Man kan ju inte tillverka vinkelbeslag för alla tänkbara vinklar.
Citera
2017-03-19, 12:39
  #3
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Du ska alltså sammanfoga två 18x???mm brädor ände mot ände i 45° vinkel?
Då måste du för det första kapa ändarna i 22.5°, inte 45°.
Som sagt, ett rakt spikbleck eller kanske hålplåt och ankarskruv på var sida bör funka fint.
Citera
2017-03-19, 13:22
  #4
Medlem
Han borde även kunna, när han då har rätt vinkel skjuta i hop brädorna lite och dra streck och sedan såga halva tjockleken på båda brädorna och ta stämjärn och med hammare knacka loss den halva tjockleken på båda brädorna. Sedan lägga ihop dom och limma och spika.
Citera
2017-03-19, 18:08
  #5
Medlem
Tänkte nog lite fel här, plankan som skall luta 45° nedåt ifrån en vertikal planka så eventuellt beslag tordes ju vara 135°, eller tänkte jag fel igen?

Såhär altså, /--- strecken är de tunna 18mm sidorna.
Citera
2017-03-19, 20:49
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnstajn
Tänkte nog lite fel här, plankan som skall luta 45° nedåt ifrån en vertikal planka så eventuellt beslag tordes ju vara 135°, eller tänkte jag fel igen?

Såhär altså, /--- strecken är de tunna 18mm sidorna.

Ska du ha det stabilt så ska du ju ha ett bleck på 45° och ett på 135° om du tänker så. Tycker dock fortfarande att du ska sätta raka bleck på sidorna istället, du lär få svårt att hitta annat än raka och 90°.
Citera
2017-03-20, 01:45
  #7
Medlem
Cykeltutas avatar
När jag byggde altan och önskade 45 graders vinkeljärn bockade jag egna av vanliga raka spikplattor av simplaste modell.
Citera
2017-03-20, 05:17
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
När jag byggde altan och önskade 45 graders vinkeljärn bockade jag egna av vanliga raka spikplattor av simplaste modell.
Den varianten har jag också använt mig av även böjt ett 90graders till 45grader, skruvstycke och hammare underlättar.
Citera
2017-03-21, 00:45
  #9
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnstajn
Tänkte nog lite fel här, plankan som skall luta 45° nedåt ifrån en vertikal planka så eventuellt beslag tordes ju vara 135°, eller tänkte jag fel igen?

Såhär altså, /--- strecken är de tunna 18mm sidorna.

If I understand correct..you could just skip any thin metal brace (you will probably run into difficulties getting the screws in from the inside of a brace thats open less than 90, can't really fit the screwdriver inward) and prop it up with wood (45 miter, or 45 ripcut if it gets to be a big support) from underneath and screwed from the top of the 18mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback