Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-18, 23:04
  #1
Medlem
HermaeusMoras avatar
Jag hade velat starta en myr koloni har läst att man kan fånga några drottningar när de svärmar, har kollat om de går och köpa men har bara hittat en tysk webb butik som säljer.

Några tips om hur man går till väga? Någon här som har myror?
Citera
2017-03-19, 04:00
  #2
Medlem
RastaSouls avatar
Har flera myrkolonier av flera arter!
Vad är du nyfiken på att veta?

Vill du importera så vänta till det är lite varmare på nätterna

Kolla ut vilket typ av näste du vill ha. Samt utevärld och dess tillbehör. Det kan snabbt ticka pengar om du tänker beställ allt!

Har själv dessa arter

1 stor Acromyrmex 3 år
2 Stora solenopsis geminata 3 år
1 stor lasius Niger 3 år
1 stor Myrmica rubra 3 år
1 stor Barbarus Messor 4 år
1 liten Indica 1 år
Citera
2017-03-19, 12:25
  #3
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaSoul
Har flera myrkolonier av flera arter!
Vad är du nyfiken på att veta?

Vill du importera så vänta till det är lite varmare på nätterna

Kolla ut vilket typ av näste du vill ha. Samt utevärld och dess tillbehör. Det kan snabbt ticka pengar om du tänker beställ allt!

Har själv dessa arter

1 stor Acromyrmex 3 år
2 Stora solenopsis geminata 3 år
1 stor lasius Niger 3 år
1 stor Myrmica rubra 3 år
1 stor Barbarus Messor 4 år
1 liten Indica 1 år


Har kollat lite på https://antkit.uk/products/antkit-starter-kit-one och http://www.antscanada.com/shop/field-forest-biome-kit/ hade tänkt koppla ihop dom!

Sen vilken myr art vet jag inte än vilka hade du rekommenderat? har tänkt lite på vanliga svart myror men hade nog varit roligare med lite större.
Kan man ha skogsmyror?
Citera
2017-03-19, 21:48
  #4
Medlem
Myror känns rätt coolt! Men vadå, har man typ ett terrarium som dom går i en stor stack?
Citera
2017-03-20, 02:23
  #5
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Har kollat lite på https://antkit.uk/products/antkit-starter-kit-one och http://www.antscanada.com/shop/field-forest-biome-kit/ hade tänkt koppla ihop dom!

Sen vilken myr art vet jag inte än vilka hade du rekommenderat? har tänkt lite på vanliga svart myror men hade nog varit roligare med lite större.
Kan man ha skogsmyror?

Jo. Startkit funkar ju bra. Frågan du bör ställa dig är om du verkligen vill ha akryl?
Lasius niger. Våran vanligaste myra i sv. Är ju den enklaste, både i att fånga drottning på sommaren och sen att ta hand om den. De är inte skygga och har en stor varial kost! Och de är så lätt att hitta ägg från vild koloni och "boosta" med. Bara att lyfta på vilken gatusten som helst nästan.
Har mina LN i myrfarm varianten med jord i (nästet) och de stormtrivs verkligen.
Har även en mindre koloni LN från fjol. Bara drottning och nantics, men de behöver egentligen ny ägare!

Annars så är det messor barbarus som jag kan rekomendera!
De är stora. Och har även soldater! Och de äter fröer. Väldigt intressant art!
Meeen drottningarna är väldigt stress känsliga och kan ramla av pinnen när som i princip. Så börja med några st i säkra fall!

Kolla upp olika begräpp också!
Pologyn art - många drottningar i kolonin, de kan dela näste.
Monogym - endast en drottning per koloni

Finns mycket mer!
Citera
2017-03-20, 02:33
  #6
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrippTrappFull
Myror känns rätt coolt! Men vadå, har man typ ett terrarium som dom går i en stor stack?

Jo det är jäkligt coolt " för oss nördar".
Nja var de bor är lite olika.
Dexdu troligtvis tänker på är Formica Rufa vanligaste stackmyran i sverige.
Extremt pologyma! Kan i extrema fall bli miljoner invånare i olika syster stackar.

Extremt svåra att ha i fångenskap! Då de försvarar sig själva genom att alla sprutar stora mäncder med syra på allt som kommer nära!
Vilket om du har i akrylnäste tex, så kan de dö av för hög koncentrerad syrahalt i själva nästet, ventilation är a och o.

Gled iväg lite där. Ursäkta!
Jo- basicly fångar du en parad drottning!.
Den lägger ägg som blir små nantics "först födda myror"
Har allt i lite olika varianter av nästen kopplat till en mängd varierande utevärldar! - typ ett akvarium. Man kopplar ihop dessa med genomskinliga slangar

Sen bara växer kolonin och kan leva allt från 5 - 15 år beroende på mycket.
Super intressant!
Citera
2017-03-20, 22:12
  #7
Medlem
SvartaBjorns avatar
Det är bara på Flashback man kan förvänta sig sådana här trådar!

För mig har myror alltid varit något som brukar dyka upp inne så här års för att sedan flytta ut när värmen kommer. Har aldrig ens reflekterat över att man kan ha dem som husdjur.

Tack för att ni lärt mig något nytt och intressant!
Citera
2017-03-21, 23:31
  #8
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaSoul
Jo. Startkit funkar ju bra. Frågan du bör ställa dig är om du verkligen vill ha akryl?
Lasius niger. Våran vanligaste myra i sv. Är ju den enklaste, både i att fånga drottning på sommaren och sen att ta hand om den. De är inte skygga och har en stor varial kost! Och de är så lätt att hitta ägg från vild koloni och "boosta" med. Bara att lyfta på vilken gatusten som helst nästan.
Har mina LN i myrfarm varianten med jord i (nästet) och de stormtrivs verkligen.
Har även en mindre koloni LN från fjol. Bara drottning och nantics, men de behöver egentligen ny ägare!

Annars så är det messor barbarus som jag kan rekomendera!
De är stora. Och har även soldater! Och de äter fröer. Väldigt intressant art!
Meeen drottningarna är väldigt stress känsliga och kan ramla av pinnen när som i princip. Så börja med några st i säkra fall!

Kolla upp olika begräpp också!
Pologyn art - många drottningar i kolonin, de kan dela näste.
Monogym - endast en drottning per koloni

Finns mycket mer!

Ska läsa på lite!

Men om jag skulle fånga en drottning i sommar Hur vet jag att den bär på ägg? Det är de så kallade "flygmyror" man ska fånga om jag kollat rätt?


Kollade lite Bbc om så kallade amry ants de verkade riktigt coola käkade upp allt i sin väg
Citera
2017-03-22, 01:23
  #9
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Ska läsa på lite!

Men om jag skulle fånga en drottning i sommar Hur vet jag att den bär på ägg? Det är de så kallade "flygmyror" man ska fånga om jag kollat rätt?


Kollade lite Bbc om så kallade amry ants de verkade riktigt coola käkade upp allt i sin väg


Jo, det starkaste tecknet är, att drottningen när hon har landat, sliter av sig och äter upp sina egna vingar, så flygande myror som har landat oh springer runt utan vingar är säkra kort!
Storleken är ju betydande skillnad
http://www.ants-kalytta.com/Lasius-niger.en.html
Där har du storleksskillnaden på drottning av Lasius Niger, gentemot arbetare. (vår vanligaste myra)

Så ja, du har troligtvis dödat hur många drottningar som helst i din livstid :O

Hmora- om du gillar army ants, sök på Army ants - spiral of death,
De är nästan blinda och följer hormonerna från den framför, och kan fastna i en springande spiral där de bara följer varandra runt runt runt tills de dör!
Citera
2017-04-02, 00:22
  #10
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaSoul
Jo, det starkaste tecknet är, att drottningen när hon har landat, sliter av sig och äter upp sina egna vingar, så flygande myror som har landat oh springer runt utan vingar är säkra kort!
Storleken är ju betydande skillnad
http://www.ants-kalytta.com/Lasius-niger.en.html
Där har du storleksskillnaden på drottning av Lasius Niger, gentemot arbetare. (vår vanligaste myra)

Så ja, du har troligtvis dödat hur många drottningar som helst i din livstid :O

Hmora- om du gillar army ants, sök på Army ants - spiral of death,
De är nästan blinda och följer hormonerna från den framför, och kan fastna i en springande spiral där de bara följer varandra runt runt runt tills de dör!

Har läst en del nu och har bestämt mig för att fånga en myrdrottning !

Har sett på antscanada på Youtube att han använder något pulver vid kanterna som hindrar myrorna för att rymma funderar på att bygga en egen bur och bara köpa till rören som de springer i och dra dom genom huset

Kan du inte ladda upp några bilder på dina myror hade varit kul att se hur det ser ut?
Citera
2017-04-03, 09:25
  #11
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Har läst en del nu och har bestämt mig för att fånga en myrdrottning !

Har sett på antscanada på Youtube att han använder något pulver vid kanterna som hindrar myrorna för att rymma funderar på att bygga en egen bur och bara köpa till rören som de springer i och dra dom genom huset

Kan du inte ladda upp några bilder på dina myror hade varit kul att se hur det ser ut?

Fluon heter ämnet du pratar, sök på Fluon - Bug Barrier, så kommer du så småningom hitta rätt, går även att beställa på ebay.

Man använda sig av olika taktiker, Lasius niger, använder jag inget annat än ett tätare lock med metallnät,
Men tillexempel, Solenopsis Geminata, som är både supersmå men även giftiga, använder jag mig av en yttre Barriär av vatten, samt en inre barriär av Fluon för att känna mig säker!
sen många som använder oliv / rapsolja, samt något som ska vara mer effetiv är puder för bäbisar eller talk, blandat 50/50 med sprit.

lycka till

Hade varit kul och skicka lite bilder, du har kanske PM snart.
Där är ett svensk forum som heter antkeepers där du hittar fullt av entusiaster som har svar på det mesta du kan kommas på att fråga
Citera
2017-06-08, 08:09
  #12
Medlem
Hjälp att starta myrkoloni?

Måste man fånga myrorna själv eller kan man köpa dom? FInns det färdiginredda terrarium att köpa? Kostar det mycket? Vad äter myrorna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback