Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 11:15
  #97
Medlem
gulaLejonets avatar
tycker alltid spelet blir så tråkigt och likadant vid 2 spelare, bägge satsar bara på jordbruk och köpa nya förlängingar. ngn som test någon variant att ha med en tredje "datorspelare" som tex alltid satsar på handel eller att man slumpar hans agerande eller man turas om att vara den tredje dator spelaren..?
Citera
2017-03-17, 12:45
  #98
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
tycker alltid spelet blir så tråkigt och likadant vid 2 spelare, bägge satsar bara på jordbruk och köpa nya förlängingar. ngn som test någon variant att ha med en tredje "datorspelare" som tex alltid satsar på handel eller att man slumpar hans agerande eller man turas om att vara den tredje dator spelaren..?
På 2 spelare finns det ju inte så många att vara elak mot, det är lite tråkigt.

Däremot är det inte så ofta någon satsar på jordbruk.
Förläningar köper man inte, dom vinner man.

Vi har provat att slumpspela en "träkarl", det föll på att hantera händelsekorten på något vettigt sätt.
Annars gick det väl hyfsat.
Citera
2017-03-19, 19:26
  #99
Medlem
gulaLejonets avatar
förlängar kan vinnas men även köpas om man satsar på jordbruk
Citera
2017-03-19, 20:05
  #100
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
förlängar kan vinnas men även köpas om man satsar på jordbruk
Jo, så är det, har det varit några oklarheter på den punkten ?

Däremot brukar det inte vara någon framgångsrik strategi.
Citera
2017-03-25, 15:37
  #101
Medlem
Kan man ladda ner PC spelet någonstans? Fick lite nostalgitripp
Citera
2017-04-19, 16:38
  #102
Medlem
Moridins avatar
Någon som råkar ha expansionen Batalj att sälja?

Har nyligen börjat spela Svea Rike igen och vi blev sugna på att testa med expansionen. (Även fast jag läst att den inte tillför så mycket..)
Citera
2017-04-20, 00:39
  #103
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin
Någon som råkar ha expansionen Batalj att sälja?

Har nyligen börjat spela Svea Rike igen och vi blev sugna på att testa med expansionen. (Även fast jag läst att den inte tillför så mycket..)
Jag sålde min för ett par år sedan, den inbringade en slant.

Expansionen är sämre än så, den havererar spelet så man inte vill spela Svea rike alls på länge.
I varje fall hände det oss.
Nu har vi dammat av Svea rike igen, och spelat det ett par gånger under vintern, efter säkert tio års väntan.
Citera
2017-04-29, 13:24
  #104
Medlem
gulaLejonets avatar
tycker det är väldigt bra stämning i spelet men och väldigt spännande, men är det inte för mkt negativt som händer med händelsekorten? utan att ha räknat känns det som om 3/4 är negativa saker som man spelar ut för att förstöra för dom andra?
Citera
2017-04-29, 17:01
  #105
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
tycker det är väldigt bra stämning i spelet men och väldigt spännande, men är det inte för mkt negativt som händer med händelsekorten? utan att ha räknat känns det som om 3/4 är negativa saker som man spelar ut för att förstöra för dom andra?
Ännu en gång verkar vi vara oense.

Det är just det som skapar den balans och att man kan interagera mot valfri motståndare (oftast den som verkar vara starkast). På så sätt får spelet en sorts självjustering så ingen drar ifrån så lätt.
Dessutom är det roligare att sätta käppar i hjulen för sina motståndare, än att bara få någon present.

Eftersom mycket av spelet avgörs av händelsekorten, så tycker jag att man fått en riktigt bra balans i spelet.

Med "snällkort" spelar man ju bara dom på sigsjälv, och spelet förvandlas till vem som drar flest snällkort, något jag skulle tycka vara riktigt tråkigt, och spelet hade knappast blivit någon klassiker.
Citera
2018-04-16, 08:30
  #106
Medlem
Tjenare.

Tycker brädspelet är riktigt roligt, har det men har supit bort kortet för ätten grip tror jag det var.
Som ska vara med vid just 4 spelare.

Någon som har en bild på baksidan av det eller så kan man skriva ut o lägga ner i lådan tills nästa runda
Citera
2018-04-16, 09:52
  #107
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greger04
Tjenare.

Tycker brädspelet är riktigt roligt, har det men har supit bort kortet för ätten grip tror jag det var.
Som ska vara med vid just 4 spelare.

Någon som har en bild på baksidan av det eller så kan man skriva ut o lägga ner i lådan tills nästa runda
Grip är alltid med.
Vid fyra spelare träder Eka in i spelet.

Vilken är det du söker ?
Citera
2019-03-27, 16:04
  #108
Medlem
Nu ska ni få en jääävligt svår fråga här grabbar.

Är det någon som vet EXAKT vilka 29 händelsekort som kom med Batalj-expansionen? Alla ny-regelspecifika kort och dubletter över 2, visst, visst. Men sen då? Kortjävlarna är ju inte märkta med någon symbol!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback