Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Som jag även nämnde, min tjej lämnade mig och det blir för dyrt att behålla huset själv.
Nej, vi har ingen buffert då vi renoverade ett rum, köpte ny torktumlare och diskmaskin nyss.
fast att sätta ut huset till försäljning hjälper dig inte i din akuta kris, tar flera månader innan du erhåller pengar för en eventuell försäljning.
Du får väl göra som någon annan skrev ansök om en kredit hos din bank, men inte remember som du skrev innan, dom har ockerräntor och det är lätt att du hamnar i en negativ spiral.
Är huset intecknat till 100% eller?
Citera
2017-03-18, 14:24
Medlem
Eftersom det fungerar att cykla till jobbet så sälj bilen och cykla varje dag. Du får in pengar på försäljningen, slipper skatt, bensin och avbetalning. Besiktningen får du nog ta för att kunna sälja bilen. Är det på något sätt nödvändigt att ha bil? Det går att hyra bil de få tillfällen man verkligen behöver en bil och över tid blir det billigare om man inte har behov av bilen regelbundet.
500 kr på mobilen låter mycket, men du kanske sitter fast i något dyrt abonnemang och avbetalning på mobilen. Vimla kostar annars 100 kr per månad.

Sluta köp snus helt och hållet. Perfekt tillfälle att sluta helt.

Hund är egentligen också en onödig utgift, men det kan vara svårt att vara rationell kring husdjur.
Citera
2017-03-18, 14:28
Medlem
Citat:
Hej!
Fick min lönespecifikation på nätet idag och då såg jag att jag bara får ut 14,4k då min pappa blev väldigt sjuk och fick åka helikopter. Så jag tog ledigt (hade inga semesterdagar kvar).
Min tjej lämnade mig för 3-4v sen och jag sitter ensam i ett hus som värms upp på direktel..

Jag har kontaktat mäklaren och han har lagt ut huset. Men någon måste ju betala, jag måste alltså lägga 8000kr på huset, 1600kr på bensin, 1500kr på mat, 2000 på att amortera bilen, 500 på mobilräkningen, 500 till facket och sen har jag 500 i skatt på bilen och sen ska jag betala 6-800kr för att huset ska komma upp på hemnet.
Har även andra utgifter som hundmat, besiktning, osv.. Jag kommer inte ha råd att klara denna månaden.
Jag kommer inte köpa snus denna månaden, jag får helt enkelt klara mig utan. Sen tänkte jag cykla till jobbet 2 gånger i veckan och försöka dra ner kostnaden till 1000kr på bensin och sen tänkte jag köpa ruggigt billig mat som alaska pollock (10kr/portion).

Någon som har tips hur jag kan tjäna 2-3k innan den 10:e tex? Måste betala räkningarna och slippa må såhär...

Hjälp mig, bomba mig med tips!!

MVH

Säg som det är till mäklaren så får du nog betala om en månad istället alternativt skit i att betala och betala ink förseningsavgift nästa månad. Bilen ska du självklart sälja och byta till en billigare, gå ur facket, cykla alla dagar till jobbet mm mm mm
Citera
2017-03-18, 15:35
Medlem
Kobolds avatar
Behöver du pengar? Sätt upp en insamling på nätet. Jag har pengar som jag kan avvara för att hjälpa en medmänniska.
Citera
2017-03-18, 16:23
Medlem
Hur stort är huset? Har du något rum du kan hyra ut?
Citera
2017-03-18, 16:33
Medlem
Gå till socialen och säg som det är: Min pappa åkte helikopter och jag har direktverkande el. Ni måste hjälpa mig.
Citera
2017-03-18, 16:33
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Ursäkta min fråga, men lider du av någon form av bokstavskombination? Känns spontant när man läser din trådstart att väldigt mycket av ditt liv sker på impuls. Du menar alltså att du ska sälja ditt hus bara för att du får en lägre lön en månad? Känns inte så genomtänkt precis. Du kanske skulle ringa till de som skickat ut fakturorna och fråga om du kan få en avbetalningsplan och hänvisa till olyckliga omständigheter.
Varför tar du inte lite mer lån på huset?
Blir lite mörkrädd när jag läser ditt inlägg, du har alltså noll kronor i buffert trots att du har ett hus?

Tycker också hela inlägget luktar lite konstigt. Visst händer det att man får lite pengar någon månad men det har man ju buffert för, att ha bil och hus men inte ett enda kreditkort låter ju otroligt konstigt. Dessutom får man inte väldigt mycket längre lön för att man tar EN semesterdag. Borde inte blivit mer än ett par hundralappar.
Citera
2017-03-18, 16:34
Medlem
Hyr ut ett rum.
Ring så många som krävs som skickat räkningar och be om att få betala nästa månad.
Ät billig pasta.
Cykla till jobbet.
Ställ av bilen så slipper du betala bensin, försäkring och skatt.
Säg upp alla onödiga kostnader såsom Netflix, gymkort, bredband mm
Ta med matlåda till jobbet.
Sälj av grejer på blocket.
Se över dina fasta kostnader såsom försäkringar.
Citera
2017-03-18, 16:43
Medlem
ascHacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Tycker också hela inlägget luktar lite konstigt. Visst händer det att man får lite pengar någon månad men det har man ju buffert för, att ha bil och hus men inte ett enda kreditkort låter ju otroligt konstigt. Dessutom får man inte väldigt mycket längre lön för att man tar EN semesterdag. Borde inte blivit mer än ett par hundralappar.

Det är väl skitsamma om det luktar konstigt? Alla vill inte använda sig av ett kreditkort och dom förskjuter bara problemen. TS situation är ju att hans tjej förmodligen har lämnat honom utan direkt förvarning, hur ska man kunna räkna med det? Ekonomin för en person går ju åt helvete när man har planerat utifrån en delad ekonomi.
Citera
2017-03-18, 16:51
Medlem
Crashs avatar
Ställ av bilen, då kan du tillbaka på inbetalad skatt.
Sänk värmen till 10 grader
Citera
2017-03-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Ställ av bilen, då kan du tillbaka på inbetalad skatt.
Sänk värmen till 10 grader

Fan vilket bra tips!

TS: "Jag behöver 10000 senast den tionde April"

Ditt råd "Sänk värmen till 10 grader"
Citera
2017-03-18, 17:17
Medlem
Citat:
Hej!
Fick min lönespecifikation på nätet idag och då såg jag att jag bara får ut 14,4k då min pappa blev väldigt sjuk och fick åka helikopter. Så jag tog ledigt (hade inga semesterdagar kvar).
Min tjej lämnade mig för 3-4v sen och jag sitter ensam i ett hus som värms upp på direktel..

Jag har kontaktat mäklaren och han har lagt ut huset. Men någon måste ju betala, jag måste alltså lägga 8000kr på huset, 1600kr på bensin, 1500kr på mat, 2000 på att amortera bilen, 500 på mobilräkningen, 500 till facket och sen har jag 500 i skatt på bilen och sen ska jag betala 6-800kr för att huset ska komma upp på hemnet.
Har även andra utgifter som hundmat, besiktning, osv.. Jag kommer inte ha råd att klara denna månaden.
Jag kommer inte köpa snus denna månaden, jag får helt enkelt klara mig utan. Sen tänkte jag cykla till jobbet 2 gånger i veckan och försöka dra ner kostnaden till 1000kr på bensin och sen tänkte jag köpa ruggigt billig mat som alaska pollock (10kr/portion).

Någon som har tips hur jag kan tjäna 2-3k innan den 10:e tex? Måste betala räkningarna och slippa må såhär...

Hjälp mig, bomba mig med tips!!

MVH
Sätt dig framför datan och gör sånna marknads undersökningar ( man svarar på frågor )
Man får några små slantar per fråga men det blir nog en liten slant ifall du gör några hundra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in