Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 19:34
  #157
Medlem
prominentens avatar
Du har inget val. Men inga problem.

I rumstemperatur sjunker pelletsen väldigt långsamt så du behöver minst ett dygn från måndag kallt.

Det blir bra.
Citera
2017-03-16, 20:26
  #158
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Du har inget val. Men inga problem.

I rumstemperatur sjunker pelletsen väldigt långsamt så du behöver minst ett dygn från måndag kallt.

Det blir bra.
Jag har ju visst ett val!
Det jag väljer är hur länge kallkraschen skall pågå.

I rådande utomhustemperatur sjunker pelletsen på bara några timmar.
Jag väljer alltså mellan att kyla ned ölet imorgon eller att vänta med kallkraschen, vad tror ni blir bäst?
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-03-16 kl. 20:29.
Citera
2017-03-16, 20:28
  #159
Medlem
prominentens avatar
Du kallkraschar inte en IPA som inte är torrhumlad - det är vad jag menar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har ju visst ett val!
Antingen kan jag välja att torrhumla i sju dygn, eller så kallkraschar jag imorgon som jag tänkte från början, eller på lördag..

Frågan är väl egentligen hur länge torrhumlingen bör pågå, för i rådande utomhustemperatur sjunker pelletsen på bara några timmar.
Jag väljer alltså mellan att förlänga torrhumlingen, eller kallkraschen, vad tror ni blir bäst att göra?
Citera
2017-03-16, 20:30
  #160
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Du kallkraschar inte en IPA som inte är torrhumlad - det är vad jag menar
Sorry, hann editera inlägget, så nu blev det lite rörigt...
Frågan är hur länge jag skall vänta med att ställa ut jäshinken!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har ju visst ett val!
Det jag väljer är hur länge kallkraschen skall pågå.

I rådande utomhustemperatur sjunker pelletsen på bara några timmar.
Jag väljer alltså mellan att kyla ned ölet imorgon eller att vänta med kallkraschen, vad tror ni blir bäst?
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-03-16 kl. 20:36.
Citera
2017-03-17, 19:26
  #161
Medlem
BrockLanderss avatar
Hallå

Behöver lite hjälp ska brygga mitt första öl snart. Har tänkt använda 85% pale Ale malt samt 15% vete malt. Har köpt cascade och citera humle. Men frågan är hur mycket humle ska jag använda samt när under koket. Tänkte brygga 30 liter.

Tacksam för hjälp
Citera
2017-03-17, 22:02
  #162
Medlem
prominentens avatar
Torrhumling och krasch utan kyl: En vecka minst
Torhumling med kyl: Två dagar.

OK?

Med det sagt att torrhumlingen i sig sker i rumstemp och krasch sker därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Sorry, hann editera inlägget, så nu blev det lite rörigt...
Frågan är hur länge jag skall vänta med att ställa ut jäshinken!
Citera
2017-03-17, 23:05
  #163
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Torrhumling och krasch utan kyl: En vecka minst
Torhumling med kyl: Två dagar.

OK?

Med det sagt att torrhumlingen i sig sker i rumstemp och krasch sker därefter.
Vi talar förbi varandra, men tack för engagemanget!
Jag torrhumlar i rumstemperatur. Nu var det fyra dagar sedan jag hällde i den första humlen. Kylskåpstemp har jag utomhus. Frågan är hur länge jag skall vänta med att ställa ut jäshinken (i kylskåpstemp). Enl. min erfarenhet har humlen sjunkit redan efter ett halvt dygn. Vattnet får jag tillbaka på måndag kväll, så det blir flaskning då.
Citera
2017-03-18, 07:28
  #164
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrockLanders
Hallå

Behöver lite hjälp ska brygga mitt första öl snart. Har tänkt använda 85% pale Ale malt samt 15% vete malt. Har köpt cascade och citera humle. Men frågan är hur mycket humle ska jag använda samt när under koket. Tänkte brygga 30 liter.

Tacksam för hjälp

Vad är det för alfasyra-halt i respektive påse?

Men generellt, en bitter-giva som får ligga med hela koket.
Sedan en eller flera smak-givor under slutet av koket.

Beror ju på om du vill göra en "humle-bomb" eller en mer diskret öl så att säga
Ett hett tips är att ladda ner ett brygg-program, där kan du ratta in alla parametrar och vilken öltyp du tänker göra så kommer programmet att visa om du är inom vettiga ramar eller inte.
Citera
2017-03-21, 00:12
  #165
Moderator
Mr.Woodss avatar
Hahahaha!
Flaskade upp idag, och körde den sista slatten grönöl lite försiktigt i Sodastreamern. Fan vad gott det blev! Konstigt, men gott!
Citera
2017-05-03, 23:47
  #166
Moderator
Mr.Woodss avatar
Har min vanliga, modifierade "Evil Dog IPA" på jäsning. Då jag provar en ny jäst (Mangrove Jack's M44 istället för US 05) tänkte jag köra ett litet blindtest sedan, men nu hade butiken tyvärr slut på Simcoe, så det fick bli en annan humle denna gång. I brist på Simcoe så chansade jag på Columbus/Tomahawk istället.

Tidigare har jag torrhumlat 23L med 125g Simcoe och 25g Summit, men nu sitter jag alltså med 100g Columbus/Tomahawk, 25g Summit och 25g Simcoe. Kan det bli bra, eller bör jag dra ner lite på mängden Columbus/Tomahawk, vad tror ni i tråden?
Citera
2017-05-04, 13:27
  #167
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har min vanliga, modifierade "Evil Dog IPA" på jäsning. Då jag provar en ny jäst (Mangrove Jack's M44 istället för US 05) tänkte jag köra ett litet blindtest sedan, men nu hade butiken tyvärr slut på Simcoe, så det fick bli en annan humle denna gång. I brist på Simcoe så chansade jag på Columbus/Tomahawk istället.

Tidigare har jag torrhumlat 23L med 125g Simcoe och 25g Summit, men nu sitter jag alltså med 100g Columbus/Tomahawk, 25g Summit och 25g Simcoe. Kan det bli bra, eller bör jag dra ner lite på mängden Columbus/Tomahawk, vad tror ni i tråden?
Eller kanske köpa ytterligare en sort och köra 50g ?(här vill jag ha förslag)?, 50g Columbus, 25g Simcoe och 25g Summit.

Vad skulle kunna komplettera denna humleprofil i en ganska stark "Amerikansk" IPA?
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-05-04 kl. 13:29.
Citera
2017-05-04, 16:44
  #168
Medlem
prominentens avatar
Jag har bryggt IPA oändliga gånger och tycker inte torrhumling är rocket science. Dock har jag mina favoriter som oftast håller bra kvalitet samt doftar så som jag gillar.
Personligen skulle jag nöja mig med den humlen du har, men alternativet är att lägga till 50 g Mosaic eller Citra som enligt min mening ofta då håller hög kvalitet (bra skördeår enkelt uttryckt).
Att dra ner på mängden torrhumling är i princip inget alternativ när man gör amerikansk IPA, möjligen när man närmar sig 10 g/L då ölet riskerar att bli grå/gröndassigt.


Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Eller kanske köpa ytterligare en sort och köra 50g ?(här vill jag ha förslag)?, 50g Columbus, 25g Simcoe och 25g Summit.

Vad skulle kunna komplettera denna humleprofil i en ganska stark "Amerikansk" IPA?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback