• 32 199 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 818 969 inlägg
2017-02-20, 10:52
Medlem
Hallå!

Jag går just nu andra året på gymnasiet har som mål att studera historia utomlands, mitt sikte är inställt på antingen USA eller Storbritannien.

Tyvärr ser mina gymnasiebetyg ut att som bäst bli mediokra och jag är långt ifrån bäst i klassen. Därför undrade jag om ni har några tips till mig på vad jag ska göra, själv funderade jag på att läsa min magister examen utomlands så de inte kollar mina gymnasiebetyg.

Men som sagt, jag är nyfiken på vilka tips ni har till mig och om ni själva har någon erfarenhet av detta
Citera
2017-02-20, 11:26
Medlem
666tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andper99
själv funderade jag på att läsa min magister examen utomlands så de inte kollar mina gymnasiebetyg.

Hur menar du att du ska bli antagen till ett utländskt universitet utan att visa upp dina gymnasiebetyg? Är tveksam till att det går vägen om du inte har rika föräldrar som gör en stor donation till skolan.
Citera
2017-02-20, 11:45
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har pluggat på ett engelskt universitet, men det var 20+ år sedan, så med reservation för att saker kan ha ändrats så funkade det så här. Jag åkte på ett Erasmusstipendium, och jag behövde inte visa upp mina gymnasiebetyg någonstans. Det var min hemmainstitution som valde ut vilka som skulle få åka, av dem som anmält sitt intresse, och de gick på ens prestationer och engagemang på den institutionen, och ingen annanstans. Kanske vägde de även in personligheten, att man var social och så - det vet jag faktiskt inte, men det är vanligt när någon ska rekommendera en student till utlandsstudier. P.g.a. att det inte är någon idé att skicka någon som bara kommer att sitta ensam på sitt studentrum hela tiden, han eller hon kan lika gärna plugga hemma!

Jag fick en gratis studieplats, en flygbiljett tur/retur och lite fickpengar. Dessutom tog jag CSN-lån, som var uppräknat p.g.a. det är dyrare att leva i London än i Sverige. Alltihop funkade väldigt smidigt, det är verkligen något man ska göra när man är ung och fri!
Senast redigerad av Merwinna 2017-02-20 kl. 11:48.
Citera
2017-03-07, 13:28
Medlem
Om du vill studera i Storbritannien:
Först och främst ska du vända dig till Storbritanniens antagningsenhet, www.ucas.com. Där kan du läsa mer om antagningsprocessen (det finns även videos om varje steg). Du bör även skapa ett UCAS konto. Sedan ska du börja fila på ditt personliga brev (Personal statement) redan nu. Du ska bevisa varför just DU ska få platsen på universitetet samt varför just du är en bra kandidat. Det får vara max 4000 karaktärer inklusive mellansteg, så drygt 3/4 av en A4 dataskriven sida. Du ska även be en eller flera av dina lärare att skriva ett rekommendationsbrev på engelska, som du sedan ska ladda upp på UCAS tillsammans med ditt personliga brev. Du kan söka till max 5 olika utbildningar.

Sedan måste du göra ett test i engelska som universiteten accepterar. Sådana test kan vara Cambridge Certificate eller TOEFL. Nej, Engelska 6/7 kommer inte räcka. Går du IB så är IB engelskan tillräcklig. Börja kolla på vart du kan skriva ett sådant test redan nu. Vissa universitet har även speciella antagningstest som du kan behöva göra, vilket du bör kolla på universitetets hemsida. Det brukar stå under "Entry requirements" under det program som du söker. För de flesta universiteten är sista ansökningsdagen 15 januari, men vissa universitet, som Oxford och Cambridge, har sista ansökningsdag redan 15 oktober (alltså 15 oktober 2017 för dig).

Försök att få bra betyg i relevanta ämnen, som historia (obviously), matte, samhällskunskap, engelska. Är du osäker på om du har behörighet så var inte rädd att MEJLA dem! Universiteten är väldigt trevliga och kommer att svara och ge dig all info. Börja fråga redan nu, därför att det är mycket byråkrati och mycket papper som ska skickas in.

Ett tips är att söka till Skottland (genom UCAS) eftersom det är gratis att plugga där då den Skotska regeringen betalar tuition fee för EU-elever! Annars kostar det 9 250 GBP ( ≈100 000 SEK) per år i övriga Storbritannien. Räkna med CSN lån Du får mer lån för studier utomlands av CSN.

Lycka till!

Källa: jag går trean på gymnasiet och gick igenom hela processen, vilket resulterade i en plats på UCL i London Ja man får besked redan i mars!
Citera
2017-03-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle01
Först och främst ska du vända dig till Storbritanniens antagningsenhet, www.ucas.com. Där kan du läsa mer om antagningsprocessen (det finns även videos om varje steg). Du bör även skapa ett UCAS konto. Sedan ska du börja fila på ditt personliga brev (Personal statement) redan nu. Du ska bevisa varför just DU ska få platsen på universitetet samt varför just du är en bra kandidat. Det får vara max 4000 karaktärer inklusive mellansteg, så drygt 3/4 av en A4 dataskriven sida. Du ska även be en eller flera av dina lärare att skriva ett rekommendationsbrev på engelska, som du sedan ska ladda upp på UCAS tillsammans med ditt personliga brev. Du kan söka till max 5 olika utbildningar.

Sedan måste du göra ett test i engelska som universiteten accepterar. Sådana test kan vara Cambridge Certificate eller TOEFL. Nej, Engelska 6/7 kommer inte räcka. Går du IB så är IB engelskan tillräcklig. Börja kolla på vart du kan skriva ett sådant test redan nu. Vissa universitet har även speciella antagningstest som du kan behöva göra, vilket du bör kolla på universitetets hemsida. Det brukar stå under "Entry requirements" under det program som du söker. För de flesta universiteten är sista ansökningsdagen 15 januari, men vissa universitet, som Oxford och Cambridge, har sista ansökningsdag redan 15 oktober (alltså 15 oktober 2017 för dig).

Försök att få bra betyg i relevanta ämnen, som historia (obviously), matte, samhällskunskap, engelska. Är du osäker på om du har behörighet så var inte rädd att MEJLA dem! Universiteten är väldigt trevliga och kommer att svara och ge dig all info. Börja fråga redan nu, därför att det är mycket byråkrati och mycket papper som ska skickas in.

Ett tips är att söka till Skottland (genom UCAS) eftersom det är gratis att plugga där då den Skotska regeringen betalar tuition fee för EU-elever! Annars kostar det 9 250 GBP ( ≈100 000 SEK) per år i övriga Storbritannien. Räkna med CSN lån Du får mer lån för studier utomlands av CSN.

Lycka till!

Källa: jag går trean på gymnasiet och gick igenom hela processen, vilket resulterade i en plats på UCL i London Ja man får besked redan i mars!

Tack så mycket för tipsen, ska göra det och grattis till din plats, får man fråga vad du kommer studera där?
Citera
2017-03-10, 17:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Lycka till!

Kul, jag pluggade också på UCL! Jag är fortfarande med i alumniföreningen och får hem information och updates. Du har en kul och väldigt speciell tid framför dig - UCL är inte Oxbridge men inte alls särskilt långt ifrån! Skillnaden är att det är mer öppet för olika nationaliteter, åldrar och bakgrunder än vad Oxbridge är. Vad ska du läsa och vilket student house ska du bo på? Skicka gärna ett mess om du inte vill skriva ut det här!

Sedan vill jag lägga till, att visst kan man göra som du har gjort, men det är MYCKET enklare, säkrare och smidigare att åka genom någon av sina institutioner, som jag skrev ovan. Då gör ju de allt jobbet, och allt är klart och det är bara att åka. Man betalar heller ingen tuition fee. (DU hade förstås ingen institution än, så det är bra gjort att fixa UCL-studier helt själv! :-) )
Citera
2017-03-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andper99
Tack så mycket för tipsen, ska göra det och grattis till din plats, får man fråga vad du kommer studera där?
Tack! Jag ska plugga MSci i kemi
Citera
2017-03-15, 13:31
Medlem
Citat:
Tack! Jag ska plugga MSci i kemi

Coolt!
Citera