Citat:
Är du ett Fortune 100-företag så får det nog ses som förväntat att de har anställda som finns på CIA:s lönelista.Dessa säkerhetshål, har dem bara hittat dessa eller kan de tom ha en person i företagen som medvetet planterar hål för CIA? Säkerhetshål finns och har alltid funnits men vad jag är mer intresserad av hur organiserat detta är och om företagen går med på att implementera bakdörrarna.
En viktig sak att komma ihåg är all världens open-source-kod. Finns ingenting som hindrar att anställd utvecklare medvetet lägger in "oskyldiga" buggar. Och eftersom mycket open-source inte är färdiga program utan är källkodspaket med funktionalitet som används i andra program så finns chansen att de kan få bra utbredning.
Det finns alltså en anledning till att man skall misstro allt, och välja att konfigurera sina system utifrån minsta möjliga exponering. Om en tjänst har ett säkerhetshål, men din brandvägg bara tillåter dina egna 3 klienter att ansluta till tjänsten, så har du därmed närmast totalt fått bort risken för att elakt scan-program skall lyckas passera din dator och hitta igen det där säkerhetshålet.
Det jobbiga är att så många program även förväntar sig rätten att göra utgående uppkopplingar, och det är väldigt svårt att veta vad som händer om de får mer intressanta svar tillbaka från servern de kopplade till.
Det som riktigt kommer att göra livet surt är IoT. Nätverkade lampor mm. Det kommer att börja brusa så hemst i brandväggarna att det blir närmast omöjligt att hålla reda på vad som händer. Har jag köpt en pulsmätare som laddar upp senaste träning till en molnserver - eller har jag köpt en trojan som rapporterar in en full inventarielista på upphittad hårdvara hemma? Med krypterade länkar blir det ju dessutom svårt att inspektera exakt vad som sänds.