Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-12, 17:55
  #2365
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har funderat förut på det här med att rättegångarna mest har handlat om sådant som inte alls har med brottet att göra. I domarna talas det bl.a. om ett skavsår, en bärbar dator som Linnas bror skulle sälja åt honom, vilken färg det var på en kabinväska osv.osv. Man hör också nu på banden att Linna och advokaten ibland ställde sig frågande till varför helt ovidkommande detaljer skulle diskuteras.

Det finns inga tekniska bevismedel mot Kaj Linna och en rättegång kan därför inte handla om något som inte finns. Åklagaren lyckades bra eftersom domen höll i 12,5 år. Många mordmisstänkta sitter i häktet någon dag eller några månader då bevisläget är svagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När man lyssnar på banden så hör man också tydligt på åklagarens sätt att ställa frågor om de här sakerna att han är insinuerande, och att han tycks vilja ge rätten ett intryck av att man inte skall tro på de förklaringar och svar som Linna lämnar på de här frågorna.

Samma strategi som alla andra åklagare använder sig av. Fungerar oftast.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att åklagarens strategi hela tiden var att få Linna att framstå som mindre trovärdig.

Den strategin används varje dag i rättegångar och häktningsförhandlingar när misstänkta förnekar brott. Inte kontroversiellt, alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sedan skulle rätten, utifrån den här bilden som nu hade målats upp av Linna som en lögnare, tro att Linna ljög även när han förnekade inblandning i rånmordet.

Det fungerade också i 12,5 år. Hur hans obestyrkta broderier kommer att bedömas idag får vi se snart.
Citera
2017-03-12, 20:43
  #2366
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det finns inga tekniska bevismedel mot Kaj Linna och en rättegång kan därför inte handla om något som inte finns. Åklagaren lyckades bra eftersom domen höll i 12,5 år. Många mordmisstänkta sitter i häktet någon dag eller några månader då bevisläget är svagt.



Samma strategi som alla andra åklagare använder sig av. Fungerar oftast.



Den strategin används varje dag i rättegångar och häktningsförhandlingar när misstänkta förnekar brott. Inte kontroversiellt, alls.



Det fungerade också i 12,5 år. Hur hans obestyrkta broderier kommer att bedömas idag får vi se snart.

Om du tycker att det är "bra" att oskyldiga sitter i fängelse så har du helt rätt.
Citera
2017-03-12, 22:01
  #2367
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Om du tycker att det är "bra" att oskyldiga sitter i fängelse så har du helt rätt.

Nu vet ju ingen förutom Linna om han är skyldig eller inte. Men en rättegång handlar inte om sanningen, utan om bevisen är övertygande nog. Och här har två instanser dömt Linna på åklagarens fantasier.
Citera
2017-03-12, 23:08
  #2368
Medlem
Det är väl imorgon domstolen ska fatta beslut om att
åklagaren ska få fortsatt uppskov eller inte?

Tre veckor fick han ju gratis så att säga.
Citera
2017-03-12, 23:28
  #2369
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metamfetaminist
Nu vet ju ingen förutom Linna om han är skyldig eller inte. Men en rättegång handlar inte om sanningen, utan om bevisen är övertygande nog. Och här har två instanser dömt Linna på åklagarens fantasier.
Sannolikheten för att Linna skulle vara gärningsmannen måste betraktas som mikroskopisk. Den enda bevisning som finns i fallet, och som undanhölls av åklagaren, pekar väl snarare på att han är oskyldig. Jag tror inte att någon som är insatt i fallet tror att Linna har med det här att göra.
Citera
2017-03-13, 00:59
  #2370
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Om du tycker att det är "bra" att oskyldiga sitter i fängelse så har du helt rätt.

Kaj Linna kommer tveklöst att frias snart. Men det frias flera tusen varje år från olika brott, mord, våldtäkt, misshandel, snatteri, fortkörning, och så vidare.

Tror du alla som frias är oskyldiga?
Citera
2017-03-13, 08:09
  #2371
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Tror du alla som frias är oskyldiga?
Nej, det är det naturligtvis ingen som tror. Vart vill du komma?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-03-13 kl. 08:38.
Citera
2017-03-13, 18:54
  #2372
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kaj Linna kommer tveklöst att frias snart. Men det frias flera tusen varje år från olika brott, mord, våldtäkt, misshandel, snatteri, fortkörning, och så vidare.

Tror du alla som frias är oskyldiga?

Du anser tydligen att han är skyldig och ser dig ha bevis för det. Vad grundar du det på?
Citera
2017-03-13, 19:49
  #2373
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kaj Linna kommer tveklöst att frias snart. Men det frias flera tusen varje år från olika brott, mord, våldtäkt, misshandel, snatteri, fortkörning, och så vidare.

Tror du alla som frias är oskyldiga?

Nej. Men nu pratade jag om Linna specifikt. Rätt stor skillnad tycker jag.
Citera
2017-03-14, 22:38
  #2374
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, det är det naturligtvis ingen som tror. Vart vill du komma?

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Du anser tydligen att han är skyldig och ser dig ha bevis för det. Vad grundar du det på?

Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Nej. Men nu pratade jag om Linna specifikt. Rätt stor skillnad tycker jag.

De tres gäng vill jag kalla er för. Ni har kanske efterhärmat polisutredarna i Luleå undermedvetet.
Citera
2017-03-14, 23:30
  #2375
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
För att en utredning ska komma till stånd måste nog åklagarväsendet först misstänka att det förekommit tjänstefel eller grovt tjänstefel. Men det är preskriberat nu. Om åklagarväsendet har andra sätt att utreda saken internt vet jag inte.
Fick han behålla jobbet?
Citera
2017-03-14, 23:47
  #2376
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fick han behålla jobbet?

Frågar du om den gamle åklagaren som fick Kaj Linna dömd sitter kvar på sin post? Media hade skrivit om det finns misstanke om tjänstefel eller grovt tjänstefel. Det om något är jag säker på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback