2017-03-06, 09:13
Moderator
Trixtons avatar
Någon som vet vad man kan förvänta sig för leveranstid på ett paket som skickas från England till Sverige med Hermes? Deras trackingsida verkar inte vilja uppdateras, eller så händer det inte värst mycket med paketet... Vem tar hand om det i Sverige, Postnord? Deras sida hittar inte paketet om jag söker på det kollinummer som jag har :/

Citat:
Entered the Hermes network
Liverpool Thu Mar 02 17:30:00 GMT-07:00 2017
Entered the Hermes network
Thu Mar 02 16:38:00 GMT-07:00 2017
Collected from the ParcelShop
Thu Mar 02 14:47:00 GMT-07:00 2017
Dropped off at the ParcelShop
Thu Mar 02 13:41:00 GMT-07:00 2017

(F.ö. skumt om tiden i Liverpool är GMT - 7...)
2017-03-06, 09:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Nej men jag är mer irriterad på att de höjer priserna på allting. Bio-biljetter, SL-kort osv.

Nåja, inte på allting. Även om jag minns när en biobiljett kostade 25 kronor (och då låg ett frimärke på typ 1,50:-), så minns jag även när en enkel mobiltelefon som man bara kunde ringa med kostade 35 000 kronor, eller när det kostade 6 kronor i timmen att använda Internet som var så långsamt att det tog en halvtimme att ladda hem en MP 3-låt.

Även brevbärare vill ha löneförhöjning ibland, och det spelar väl ingen roll för gemene man om det blir 50 öre dyrare att skicka ett brev. Jag minns knappt ens när jag senast skickade ett brev, men det händer kanske en gång i kvartalet typ. Jag skulle tro att de flesta har upptäckt andra sätt som man kan sköta det mesta av sin kommunikation på.
2017-03-06, 10:11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Tycker du att 7 kronor är dyrt för att skicka ett brev? Det är larvigt billigt för en privatperson som skickar enstaka brev. Däremot blir det såklart en märkbar prisökning för företag och myndigheter som skickar ut stora volymer brev, men 6:50 var uppenbarligen en för låg nivå.

Skulle kunden ha betalat kontant, så skulle det blivit 7 kr, ändå pga. öresavrundning.

Men visst de som skickar större mängder brev är priset mer viktigt för. Även om man ev. kan sänka priset lite med ekonomibrev/frankeringsmaskin osv.
2017-03-06, 10:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Men visst de som skickar större mängder brev är priset mer viktigt för. Även om man ev. kan sänka priset lite med ekonomibrev/frankeringsmaskin osv.

Å andra sidan så går väl utvecklingen mot att allt färre får behov av att skicka stora mängder brev. Arbetsgivare slutar med lönebesked som kommer med posten och de anställda får i stället se det på nätet på något sätt; banker slutar att skicka kontoutdrag och kunderna får förlita sig på appar, internet- eller telefonbanken; företag som vill ha pengar slutar att skicka pappersfakturor; viktiga brev från myndigheter kommer med Kivra...

Frånsett saker som jag har beställt på eBay o.d. och som bärs ut så är det inte varje vecka jag får ett adresserat brev, knappt ens varje månad. Jag skulle egentligen klara mig utan postutdelning, för de där varubreven skulle jag lika gärna kunna hämta på Ica.
2017-03-06, 11:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Å andra sidan så går väl utvecklingen mot att allt färre får behov av att skicka stora mängder brev. Arbetsgivare slutar med lönebesked som kommer med posten och de anställda får i stället se det på nätet på något sätt; banker slutar att skicka kontoutdrag och kunderna får förlita sig på appar, internet- eller telefonbanken; företag som vill ha pengar slutar att skicka pappersfakturor; viktiga brev från myndigheter kommer med Kivra...

Frånsett saker som jag har beställt på eBay o.d. och som bärs ut så är det inte varje vecka jag får ett adresserat brev, knappt ens varje månad. Jag skulle egentligen klara mig utan postutdelning, för de där varubreven skulle jag lika gärna kunna hämta på Ica.

Samma här, mest bara reklam, reklam, reklam....
2017-03-07, 20:39
Bannlyst
Väntade på paket idag, eller några stycken, sen jag vet säkgerligen skulle komma idag... men näae var bara en jävla massa REKLAMBLAD.

Menar då både paket inrikes samt urikes, men alltid när jag t ex postade på söndagar för några rå sedan, kanske 2013-2014 så hade dom det ALLTID dagen efter och vi pratar om 90mil+.

Verkar som att Postnord med flit glömmer/orkar inte ta med sig brev under morgondagen då de lägger på det på postbilen och endast kör för att göra klart sin runda, men att 24 hushåll inte får sina brev de beställt ger de blanka fan i.

Kan ha att göra med att de gamla brevbärarna var mer noga, och nu anställer man vilken jippo-lirare som helst, som säkert kan glömma bort bland alla papper, så har man det 2-3 dagar senare istället.
Senast redigerad av speedballen 2017-03-07 kl. 20:44.
2017-03-07, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Någon som vet vad man kan förvänta sig för leveranstid på ett paket som skickas från England till Sverige med Hermes? Deras trackingsida verkar inte vilja uppdateras, eller så händer det inte värst mycket med paketet... Vem tar hand om det i Sverige, Postnord? Deras sida hittar inte paketet om jag söker på det kollinummer som jag har :/

(F.ö. skumt om tiden i Liverpool är GMT - 7...)

England-Sverige, har tagit mig allt från 2-10 dagar ungefär, oftast ligger det inom ramen 2-3 dagar. Skall dock påpekas att detta var 2015-2016.
2017-03-09, 02:19
Bannlyst
De kan väl skriva på hemsidan att det blir förseningar pga snoöväder eller liknande? Hade varit bra och veta, annars tror man det ska komma som vanligt.. Sen borde det inte hindra Postnord då de kan köra med vanliga bilar och inte sina små kärringtrucks(?)
2017-03-09, 11:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedballen
De kan väl skriva på hemsidan att det blir förseningar pga snoöväder eller liknande? Hade varit bra och veta, annars tror man det ska komma som vanligt.. Sen borde det inte hindra Postnord då de kan köra med vanliga bilar och inte sina små kärringtrucks(?)

Dom har ju begränsat antal fordon som klarar av oplogat, därav förseningarna.
2017-03-09, 19:21
Medlem
Jag har ett DPD paket från Italien som DPD italien påstår levererades den 3:e mars. Men jag var hemma den dagen och såg skid-vm och inget paket kom.

Paketet är värt 14 000 kr och det står nu på spårningen att paketet är leverat.

Date Time Branch Scan
03.03.2017 15.00 SVEZIA-HUB MI-BOVISA (370) DELIVERED
23.02.2017 21.00 ROMA FIANO (063) DEPARTED
23.02.2017 18.00 ROMA FIANO (063) COLLECTED

Vem levererar DPD paket från Italien till Sverige? Är det postnord?

Spårnumret jag har funkar inte på någon DPD sida och inte på postnord heller.

Säljaren säger att paketet är levererat till mig så jag får inga nya varor eller pengarna tillbaka.

Se paketet här: https://vas.brt.it/vas/sped_det_show...=Ricerca#STATI

Vilka idioter man har att göra med och inte pratar dom engelska heller.

Och delivered to SVEZIA-HUB MI-BOVISA (370)

Vad fan är det? Sverige-Hub Milano-Bovisa (Milano är regionen och Bovisa är staden)

Varför döpa huben så om den är i sverige?

Jag tror själv att paketet aldrig kommit in i sverige och att dom försöker blåsa mig.

Blir till att polisanmäla samtliga om jag inte får pengarna eller varorna.

Har skickat följande mail till DPD italien och inte fått något svar:
Citat:
Hello there :-)

I am contacting you about the following package:

Shipment reference: 063090342606

Sender reference: 677 PZU0148547

BRT parcel ID: 063370092300677

Sender: BRACCIANO RM

I am contacting you because the package was delivered in Milano-Bovisa.
-
I am the receiver of this package in Sweden/Svezia.

The shipping adress:

Svezia (Sweden)

Telefone: ********

The senders adress:

Fair Play
Via Di Valle Foresta SNC
00062 Bracciano RM
Fair Play Store

Natura marca: ART SPORTIVI
---
I have a question for you, the tracking number says in english:

03.03.2017 15.00 SVEZIA-HUB MI-BOVISA (370) DELIVERED
03.03.2017 15.00 SVEZIA-HUB MI-BOVISA (370) CONSEGNATA

The sender of this package thinks the package have been delivered to me the 3rd march. But I was at home the 3rd march all day and there was no delivery to me that day in Sweden. And I have not been given any notice about picking up a package anywhere either.

So I have the following question:

Where is the following hub located SVEZIA-HUB MI-BOVISA (370)?

Is it located in Milano-Bovisa?
Is it located in Italy or Sweden?

If the package is in Sweden now, who delivers your packages in Sweden/Svezia and how do I contact them? How do I track the package in Sweden if the package is here?

I am very upset because the seller is not helping me at all. So I am contacting you myself to try to find the package.

Thanks in advance for advise!
Senast redigerad av Xoleraz 2017-03-09 kl. 19:29.
2017-03-10, 17:37
Medlem
Är det någon som vet vad det finns för olika postleverantörer i Uppsala? Googlande ger bara info att det finns andra än PostNord. I ett par år har det varit de och Citymail, men det verkar nu ha kommit åtminstone en till. På Citymails hemsida skulle inte de ha delat ut post i mitt postnummerområde. När jag på förmiddagen hittade ett brev trodde jag då att det var från PostNord och att fler brev inte skulle komma, men på eftermiddagen kom fler. Det har hänt åtminstone två gånger 2017 att brev har delats ut två gånger samma dag, då Citymail inte ska ha verkat. Eller har leverantören flera gånger lagt brev till mig i någon grannes brevlåda, och grannen har upptäckt det och sedan lagt det i min brevlåda?
2017-03-10, 18:26
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Är det någon som vet vad det finns för olika postleverantörer i Uppsala? Googlande ger bara info att det finns andra än PostNord. I ett par år har det varit de och Citymail, men det verkar nu ha kommit åtminstone en till. På Citymails hemsida skulle inte de ha delat ut post i mitt postnummerområde. När jag på förmiddagen hittade ett brev trodde jag då att det var från PostNord och att fler brev inte skulle komma, men på eftermiddagen kom fler. Det har hänt åtminstone två gånger 2017 att brev har delats ut två gånger samma dag, då Citymail inte ska ha verkat. Eller har leverantören flera gånger lagt brev till mig i någon grannes brevlåda, och grannen har upptäckt det och sedan lagt det i min brevlåda?

Kan vara Bring?

Vad för typ av post var det? ADR? ODR?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in