Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 20:54
  #241
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Communityt är helt värdelöst och precis som du skriver alltför amerikanskt vänsterinriktat med SJW och allt vad det innebär. Nu senast läste jag att La La Land var rasistisk för att det var vita människor i en film om jazz. Jaha.:

Tror inte man ska göra den skribenten (var väl Sally Jane Black eller vad hon nu heter) till någon slags representant för Letterboxdcommunityt. Hon är väl för övrigt inte alls vad som faller inom definitionen för SJW, ett begrepp som jag visserligen mest sett användas på mer skumma, ofta xenofoba, sajter.
Citera
2017-03-06, 21:03
  #242
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Tror inte man ska göra den skribenten (var väl Sally Jane Black eller vad hon nu heter) till någon slags representant för Letterboxdcommunityt. Hon är väl för övrigt inte alls vad som faller inom definitionen för SJW, ett begrepp som jag visserligen mest sett användas på mer skumma, ofta xenofoba, sajter.
Läs kommentarsfältet på DirkH:s Frozen-recension då - ännu ett exempel på idiotin i LB:s community. Jag nämnde det första som jag kom att tänka på. Det finns ju så klart ännu fler exempel på varför communityt inte är särskilt bra.
Citera
2017-03-06, 21:09
  #243
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Läs kommentarsfältet på DirkH:s Frozen-recension då - ännu ett exempel på idiotin i LB:s community. Jag nämnde det första som jag kom att tänka på. Det finns ju så klart ännu fler exempel på varför communityt inte är särskilt bra.

Brukar inte läsa kommentarer, men efter en snabb genombläddring verkar det ju vara klar övervikt åt de som tycker den kritik som framkommer mot recensionen är trams. Att kommentarer överlag inte är särskilt välformulerade eller genomtänkta är knappast unikt för Letterboxd. Tror tonen är ungefär som man får räkna med på communityn som är allt annat än obskyra. Tonen på Flashback är ju bra mycket värre...
__________________
Senast redigerad av timseb 2017-03-06 kl. 21:11.
Citera
2017-03-06, 21:15
  #244
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Brukar inte läsa kommentarer, men efter en snabb genombläddring verkar det ju vara klar övervikt åt de som tycker den kritik som framkommer mot recensionen är trams. Att kommentarer överlag inte är särskilt välformulerade eller genomtänkta är knappast unikt för Letterboxd. Tror tonen är ungefär som man får räkna med på communityn som är allt annat än obskyra.
Visst, många tycker det är trams men en del håller också med om det, men hur som helst: poängen var att communityt, i vart fall om man ska gå efter det jag har sett, är politiskt inriktat på ett sätt jag inte orkar bry mig om när jag kollar, betygsätter och recenserar film. Därför har jag ingen vidare lust att ta del av communityt i större grad än vad jag gör nu.

Men vad värre är är det som tidigare tagits upp, nämligen det här med like-jakten och att betyg därför blir skeva åt endera håll (antingen totalsågar man en film eller så tokhyllar man den).
__________________
Senast redigerad av Samizdat 2017-03-06 kl. 21:26.
Citera
2017-03-07, 00:21
  #245
Medlem
Hwals avatar
Angående communityt så är det ju blandat, följer inte så många av de allra populäraste då de oftast har ganska tråkig filmsmak och som ni säger gärna sätter högsta eller lägsta betyg på allt de ser.

Men det finns några bra användare som det bara är att följa och de är ju de som dyker upp i ens feed, så märker inte av mycket av det andra.
Citera
2017-03-07, 09:42
  #246
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Intressant att få ta del av era reflektioner. Jag testar nu både Letterboxd och Criticker och den community som finns på Criticker verkar mycket mer sympatisk (och är inte lika påträngande).

Framförallt känns det inte som att kommentarerna (notera, inte långa medelmåttiga recensioner givet den skrivgräns som finns) är skrivna för att få likes genom politisk provokation och/eller utstickande betyg.

Det jag är mer ute efter är något mer som Filmtipset där ett gäng enstöriga snubbar sätter betyg för sitt eget högsta nöjes skull. Lite som en egen dagbok där man kan tjuvtitta in – inte ett ställe där folk beter sig för att maximera den egna exponeringen. Viktigt är också att man kan hitta filmer man inte annars hade koll på genom ett genuint bra rekommendationssystem (Criticker är guld här).
Att Criticker också tillåter vilket betygsystem som helst för att sedan omvandla det till 1-10 för jämförelse mellan användare är också fantastiskt.

Funkar också utmärkt att följa andra användare på sidan, vilket är fint. Jag gillar likt andra att snabbt kunna kolla vad intressanta människor (kumpels som det heter) har satt för betyg/skrivit om en viss film. En bonusfeature är att man också enkelt kan se om det finns några filmer man håller med om eller inte alls håller med om med en viss användare när man går in på vederbörandes profilsida.
Citera
2017-03-07, 10:35
  #247
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Intressant att få ta del av era reflektioner. Jag testar nu både Letterboxd och Criticker och den community som finns på Criticker verkar mycket mer sympatisk (och är inte lika påträngande).

Framförallt känns det inte som att kommentarerna (notera, inte långa medelmåttiga recensioner givet den skrivgräns som finns) är skrivna för att få likes genom politisk provokation och/eller utstickande betyg.

Det jag är mer ute efter är något mer som Filmtipset där ett gäng enstöriga snubbar sätter betyg för sitt eget högsta nöjes skull. Lite som en egen dagbok där man kan tjuvtitta in – inte ett ställe där folk beter sig för att maximera den egna exponeringen. Viktigt är också att man kan hitta filmer man inte annars hade koll på genom ett genuint bra rekommendationssystem (Criticker är guld här).
Att Criticker också tillåter vilket betygsystem som helst för att sedan omvandla det till 1-10 för jämförelse mellan användare är också fantastiskt.

Funkar också utmärkt att följa andra användare på sidan, vilket är fint. Jag gillar likt andra att snabbt kunna kolla vad intressanta människor (kumpels som det heter) har satt för betyg/skrivit om en viss film. En bonusfeature är att man också enkelt kan se om det finns några filmer man håller med om eller inte alls håller med om med en viss användare när man går in på vederbörandes profilsida.

Criticker är guld, de har också väldigt mycket statistik till skillnad från letterboxd om man blir betalande medlem. Vad heter du på criticker?
Citera
2017-03-07, 10:59
  #248
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Criticker är guld, de har också väldigt mycket statistik till skillnad från letterboxd om man blir betalande medlem. Vad heter du på criticker?

Se PM!

Ja, mycket festligt. Ett nöje att lägga in filmerna för hand för att se alla gissningar
Citera
2017-03-07, 15:28
  #249
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Se PM!

Hemligt eller?

Kul att fler börjar charmas av Criticker, även jag är sugen på att gå över dit, eller åtminstone använda båda plattformar.

Nickar timseb.
Citera
2017-03-07, 20:44
  #250
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Criticker

Herrejebus, sicken vidrig "design" det var på den sidan! Fy helvete. Gräsligt namn, också.
__________________
Senast redigerad av FugitiveDuck 2017-03-07 kl. 20:48.
Citera
2017-03-08, 00:30
  #251
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Att Criticker också tillåter vilket betygsystem som helst för att sedan omvandla det till 1-10 för jämförelse mellan användare är också fantastiskt.

Omvandlingen tror jag inte man ska bry sig mycket om. Verkar skjuta från höften.
Citera
2017-03-08, 01:37
  #252
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Herrejebus, sicken vidrig "design" det var på den sidan! Fy helvete. Gräsligt namn, också.

Jag hade aldrig hört talas om Criticker innan idag. Jag gick in, tog en titt och lämnade sidan innan jag hann scrolla färdigt.

Vad bortskämd man har blivit med Letterboxd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback