Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-07, 13:33
  #1
Medlem
Var inne på gamestop och där berätta de för mig att den nya xbox som går under namnet Scorpio som släpps till jul kommer vara en ny konsol generation då den kommer bli cirka 4-5gånger starkare än den Xbox One som släpptes 2014 och det är en ny generation då One var ungefär på samma jämfört mot 360.

Jag trodde den ska konturera med nya Ps 4 pro men de sa att den kommer konka mot ps 5 när den kommer 1-2år senare. Sen chatta jag med en från gamereacter och han berätta samma grej. Då lär det bli tufft för Sony att hänga med 1-2år tills 5an kommer ut
Citera
2017-03-07, 13:38
  #2
Medlem
salxars avatar
Xbox One är ju inte "stark" alls så det är inte konstigt att Scorpio kommer vara flera gånger starkare. Tänk sen på vad den kommer kosta.

PS. Konsolgeneration är ett ord.
Citera
2017-03-07, 13:45
  #3
Medlem
Muminmuggos avatar
Här är lite info iallafall: http://www.trustedreviews.com/opinio...pio-vs-ps4-pro



Håller mig till mitt Ps4 pro ändå, roligare exklusiva titlar där
__________________
Senast redigerad av Muminmuggo 2017-03-07 kl. 13:48.
Citera
2017-03-07, 13:56
  #4
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muminmuggo
Här är lite info iallafall: http://www.trustedreviews.com/opinio...pio-vs-ps4-pro



Håller mig till mitt Ps4 pro ändå, roligare exklusiva titlar där
Det verkar ju sen inte som att Xbox One kommer vara något revolutionerande nytt heller

Xbox Scorpio:
8-core, unknown clock speed
6 TFLOPS, 320GBGB/s, unknown amount and type

PS4 Pro:
8-core, 2.13GHz clock speed
4.12 TFLOPS, 8GB GDDR5, 218 GB/s

Den är alltså 1/3 kraftfullare ungefär. Inte värt flera tusenlappar extra IMO.
Citera
2017-04-07, 11:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det verkar ju sen inte som att Xbox One kommer vara något revolutionerande nytt heller

Xbox Scorpio:
8-core, unknown clock speed
6 TFLOPS, 320GBGB/s, unknown amount and type

PS4 Pro:
8-core, 2.13GHz clock speed
4.12 TFLOPS, 8GB GDDR5, 218 GB/s

Den är alltså 1/3 kraftfullare ungefär. Inte värt flera tusenlappar extra IMO.

1. Du vet inte priset

2. Dedikerad DX12-hårdvara

3. 12GB Ram

4. Rullar utan problem befintliga titlar i 4k@60fps

Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=RE2hNrq1Zxs

Orkar du inte glo igenom en video så kan du kika på denna skärmdump: https://pbs.twimg.com/media/C8u0qKzUMAEJkgH.jpg FH3 4K och det äter bara 66% av prestandan.

Sen när du räknar på kraft så är 6 en ökning på 50% av 4.
__________________
Senast redigerad av throwawayaccount1 2017-04-07 kl. 11:41.
Citera
2017-04-07, 18:50
  #6
Medlem
Alla snackar en massa skit (även folk som har spel som yrke). Det är inte alls tänkt att bli en ny generation med Scorpio, Phil Spencer själv har sagt hela tiden att Scorpio endast ska vara ett alternativ till originalet (precis som PS4 pro är till vanliga PS4), och att alla spel både ska funka på Scorpio och originalet. Sedan kan jag knappast veta om Microsoft kommer vända 180 grader, men det är detta vi har att gå på nu iaf.

Sedan kan väl vilken idiot som helst räkna ut att förr eller senare kommer även Scorpio att få exklusiva titlar, för förr eller senare vill de ta "nästa steg", och då finns redan Scorpio där. Och kanske originalet fortfarande får samma spel, fast mycket sämre optimerade.
Citera
2017-04-08, 20:47
  #7
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av throwawayaccount1
1. Du vet inte priset

2. Dedikerad DX12-hårdvara

3. 12GB Ram

4. Rullar utan problem befintliga titlar i 4k@60fps

Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=RE2hNrq1Zxs

Orkar du inte glo igenom en video så kan du kika på denna skärmdump: https://pbs.twimg.com/media/C8u0qKzUMAEJkgH.jpg FH3 4K och det äter bara 66% av prestandan.

Sen när du räknar på kraft så är 6 en ökning på 50% av 4.
Eftersom den är ny kommer den troligen kosta flera tusen mer än PS4 Pro men om de matchar priset blir jag såklart mer sugen. Just det där att befintliga titlar körs i 4k i 60 fps visste jag inte, och det gör onekligen Xbox Scorpio till en seriös kandidat om man nu orkar skaffa en 4K skärm någon gång
Citera
2017-04-08, 21:24
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Scorpio har nog en GPU som duger, men oroar mig lite över dess processor. Finns ju mycket som tyder på att det blir samma som i Xbox One, bara lite högre klockad. Och den har varit lite för klen från dag ett, trots dess åtta kärnor.
Citera
2017-04-09, 13:15
  #9
Medlem
PrinceMeandors avatar
Även om hårdvaran är starkare så finns ju fortfarande problemet med den i nuläget totala avsaknaden av exklusiva titlar. Det kommer bli svårt att sälja Scorpio om det inte finns några bra spel att locka med.
Citera
2017-04-09, 14:28
  #10
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Eftersom den är ny kommer den troligen kosta flera tusen mer än PS4 Pro men om de matchar priset blir jag såklart mer sugen. Just det där att befintliga titlar körs i 4k i 60 fps visste jag inte, och det gör onekligen Xbox Scorpio till en seriös kandidat om man nu orkar skaffa en 4K skärm någon gång

Nej flera tusen mer än en PS4 Pro kommer den inte att kosta för då kommer de inte sälja speciellt många exemplar. Det är bara att se och lära av vad som hände när Sony lanserade PS3 till ett högt pris. Jag tror de kommer försöka släppa den till priset $399 vilket rakt av skulle bli 3 990:- här i Sverige. Pristaket i mina ögon är $499 (4 990:-).
Citera
2017-04-11, 19:23
  #11
Medlem
http://www.eurogamer.net/articles/di...c-and-hdmi-vrr
Citera
2017-04-14, 10:57
  #12
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Scorpio har nog en GPU som duger, men oroar mig lite över dess processor. Finns ju mycket som tyder på att det blir samma som i Xbox One, bara lite högre klockad. Och den har varit lite för klen från dag ett, trots dess åtta kärnor.

Scorpio har ju tydligen custombyggda delar för att maximera prestandan och undvika div flaskhalsar. Dom har ju som sagt visat hur Forza körs i 4K/60fps utan att vara i närheten av att maxa konsolen. Årets E3 blir väl upp till bevis antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Nej flera tusen mer än en PS4 Pro kommer den inte att kosta för då kommer de inte sälja speciellt många exemplar. Det är bara att se och lära av vad som hände när Sony lanserade PS3 till ett högt pris. Jag tror de kommer försöka släppa den till priset $399 vilket rakt av skulle bli 3 990:- här i Sverige. Pristaket i mina ögon är $499 (4 990:-).

Håller med. MS skulle göra en ordentlig tabbe om dom lägger en för hög prislapp på denna, mellan 4500-5000:- max tror jag på. Själv så skulle jag vara villig att betala 4500:- möjligvis vid släpp annars väntar jag. Allt beror lite på vad 1080p-skärmanvändarna får för extra godis i spelen då jag inte planerar någon 4K-skärm närmsta tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback