Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-05, 20:14
  #13
Medlem
Cliffsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gas-pedal
Du får ursäkta alla "gissningar" här i tråden, det är uppenbarligen fler än jag som har svårt att tyda din dyslektiska meningsuppbyggnad. Hur fan tänkte du när du skrev titeln till den här tråden t.ex.?

Tänkte mest att det var allmänt känt att DSG7-lådan har varit kaos medan DSG6 inte varit det. Fast tydligen har ändå folk förstått eftersom att dem är medvetna om att DSG7-lådan inte är att föredra, som jag tolkat deras svar i alla fall...? Jag ska se om jag kan ändra det, tack för din åsikt, synd bara att du kom hit för att skriva det och inte svara på min fråga.
Citera
2017-03-05, 20:29
  #14
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Det har väl varit problem med båda, om än av olika slag.

Det måste väl iaf framgå i spec??
Citera
2017-03-05, 20:32
  #15
Medlem
Cliffsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det har väl varit problem med båda, om än av olika slag.

Det måste väl iaf framgå i spec??

Okej, jag ber om ursäkt för alla otydligheter.
Det jag vill få sagt i klarspråk. Jag vill inte ha DSG7, jag vill ha DSG6. Vad jag har hört är det mest fel på DSG7, punkt.

Det måste inte framgå i specen, i alla fall inte i mitt fall.
Citera
2017-03-05, 20:45
  #16
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffster
Okej, jag ber om ursäkt för alla otydligheter.
Det jag vill få sagt i klarspråk. Jag vill inte ha DSG7, jag vill ha DSG6. Vad jag har hört är det mest fel på DSG7, punkt.

Det måste inte framgå i specen, i alla fall inte i mitt fall.

2.0 tdi så är det den 6 växlade lådan med våt koppling. Den 7 växlade med torra lameller används i kombination med bensinmotorer typ 1.4 tsi. Det finns också en 7 växlad med våt koppling som brukar sitta i tyngre bilar som transporter och touareg
__________________
Senast redigerad av Larsevert 2017-03-05 kl. 20:47.
Citera
2017-03-05, 20:47
  #17
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
En snabb "bygg din Skoda" visar att det tydligt syns om det är dsg7 eller dsg6 som val till 2.0tdi.

Edit. Även till tsi finns båda som val.
Citera
2017-03-05, 20:48
  #18
Medlem
Cliffsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
2.0 tdi så är det den 6 växlade lådan med våt koppling. Den 7 växlade med torra lameller används i kombination med bensinmotorer typ 1.4 tsi. Det finns också en 7 växlad med våt koppling som brukar sitta i tyngre bilar som transporter och tourareg.

Tack min vän, nu har jag äntligen fått några som hjälpt mig!
Citera
2017-03-05, 21:35
  #19
Medlem
Hybridsmurfens avatar
På motorsvagare skodor som 1.4 TSi och 1.6 Tdi 90hk så är det den hatade DSG7 som heter DQ200 på fackspråk. Haft en sådan själv i en Spaceback -15. Skräp som rasade efter 400 mil...

På bilar som har större maskiner än ovan nämnda sitter DSG6 DQ250 som har lameller som badar i olja som flera påpekat. Den brukar rulla på.

Nu har mina föräldrar beställt en ny Skoda Kodiaq diesel med DSG7. Den ska INTE förväxlas med den dåliga DSG7 utan denna heter DQ500 och är en förstärkt våtlamellåda med en extra växel jämfört med DQ250. Den sitter i Audi också.

Sen ska man väl i ärlighetens namn erkänna att inga av dessa lådor är helt felfria. Man kan mycket väl få en bil där mekatroniken rasar precis när den känner för det (Växlingsroboten, dyr som guld)
Citera
2017-03-05, 22:00
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffster
Okej.... Jag vill absolut inte verka otrevlig men det är helt irrelevant i min fråga. Jag undrar: "VILKEN LÅDA HAR JAG I MIN EVENTUELLT KOMMANDE BIL: SKODA OCTAVIA COMBI 2.0 TDI - 2014?"

Har en superb 13 med DSG 6 växlad, inga problem..går kanonfint
Citera
2017-03-06, 05:21
  #21
Medlem
Cliffsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridsmurfen
På motorsvagare skodor som 1.4 TSi och 1.6 Tdi 90hk så är det den hatade DSG7 som heter DQ200 på fackspråk. Haft en sådan själv i en Spaceback -15. Skräp som rasade efter 400 mil...

På bilar som har större maskiner än ovan nämnda sitter DSG6 DQ250 som har lameller som badar i olja som flera påpekat. Den brukar rulla på.

Nu har mina föräldrar beställt en ny Skoda Kodiaq diesel med DSG7. Den ska INTE förväxlas med den dåliga DSG7 utan denna heter DQ500 och är en förstärkt våtlamellåda med en extra växel jämfört med DQ250. Den sitter i Audi också.

Sen ska man väl i ärlighetens namn erkänna att inga av dessa lådor är helt felfria. Man kan mycket väl få en bil där mekatroniken rasar precis när den känner för det (Växlingsroboten, dyr som guld)


Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Har en superb 13 med DSG 6 växlad, inga problem..går kanonfint

Tackar ödmjukast för era svar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback