Citat:
Kan och kan. Nu är Litauern ett demokratiskt land och hade det funnits indikationer om att de inte skulle följa praxis eller avtal hade NB blivit kvar i Sverige.
Kriminalvården har utlokaliserat NB till Litauern men det rättsliga avgörandet är kvar i Sverige.
Presidenten kommer inte att riskera sin och landets framtid till följd av denne livstidsdömde medborgare. Det blir nog snarare så att NB får lida extra för att svärtat landet.
Kriminalvården har utlokaliserat NB till Litauern men det rättsliga avgörandet är kvar i Sverige.
Presidenten kommer inte att riskera sin och landets framtid till följd av denne livstidsdömde medborgare. Det blir nog snarare så att NB får lida extra för att svärtat landet.
Litauen godkänner den Svenska domen men så fort Nerijus är överförd till Litauen så är det Litauiska lagar som gäller och inte Svenska. Det menas att Nerijus kan ansöka om amnesti eller nåd där hos presidenten eller parlamentet och behandlas på samma sätt som dom fångar som är dömda i Litauen. Kriminalvården har godkänt att Nerijus ska följa den Litauiska lagen annars hade dom inte skickat iväg Nerijus.
Sen om hur presidenten och parlamentet bedömer om han mot all förmodan ansöker om nåd är en annan sak. Det värkar svårare att ansöka amnesti eller nåd där än att ansöka om resning här.
"Hur är det i ett litauiskt fängelse jämfört med ett svenskt?
– Jag kan inte säga att jag vet hur det är i fängelserna men jag vet ju att det är oftast... Jag skulle säga att det nog är svårare att få en ändring på sitt livstidsstraff i Litauen, än i Sverige. Vilket vi såklart har diskuterat. I Litauen är utgångspunkten att livstid är livstid. Man har inget omvandlingssystem som vi har i Sverige. Där kan antingen parlamentet eller presidenten omvandla straffet genom benådning eller nåd sedan kan man av hälsoskäl komma ut tidigare, säger Björn Hurtig och fortsätter.
– I övrigt sitter man en livstid och det vet han om. Det är nog tufft kan jag tänka mig. Trots det vill han komma dit och det var de personliga hänsynen som vägde över."
"Detta tar även Kriminalvården upp i sitt beslut. Det står att "en livstidsdömd person endast kan få strafflindring genom amnesti eller nåd".
Det är parlamentet som beslutar om amnesti, det vill säga benådning och presidenten "får genom ett nådebeslut mildra ett livstidsstraff eller befria från det".
Hurtig nämner ett fall där presidenten omvandlade ett livstidsstraff till ett fängelsestraff på 25 år. Det finns också ett presidentbeslut om att man kan skicka in sin nådeansökan efter att ha avtjänat tio år i fängelset, enligt Kriminalvårdens beslut."
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...stid-1.4162166
Om 10 år kan hundrik, Sudharma, Fagro med flera åka till Litauen och på sina knä be presidenten att omvandla livstidsfängelset till 25 år, sen om presidenten går med på det eller inte är en helt annan sak.
.
Senast redigerad av PantherE 2017-03-04 kl. 22:53.
Senast redigerad av PantherE 2017-03-04 kl. 22:53.
i jakten på ett mera troligt bevis