2017-03-04, 22:45
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kan och kan. Nu är Litauern ett demokratiskt land och hade det funnits indikationer om att de inte skulle följa praxis eller avtal hade NB blivit kvar i Sverige.

Kriminalvården har utlokaliserat NB till Litauern men det rättsliga avgörandet är kvar i Sverige.

Presidenten kommer inte att riskera sin och landets framtid till följd av denne livstidsdömde medborgare. Det blir nog snarare så att NB får lida extra för att svärtat landet.

Litauen godkänner den Svenska domen men så fort Nerijus är överförd till Litauen så är det Litauiska lagar som gäller och inte Svenska. Det menas att Nerijus kan ansöka om amnesti eller nåd där hos presidenten eller parlamentet och behandlas på samma sätt som dom fångar som är dömda i Litauen. Kriminalvården har godkänt att Nerijus ska följa den Litauiska lagen annars hade dom inte skickat iväg Nerijus.
Sen om hur presidenten och parlamentet bedömer om han mot all förmodan ansöker om nåd är en annan sak. Det värkar svårare att ansöka amnesti eller nåd där än att ansöka om resning här.

"Hur är det i ett litauiskt fängelse jämfört med ett svenskt?
– Jag kan inte säga att jag vet hur det är i fängelserna men jag vet ju att det är oftast... Jag skulle säga att det nog är svårare att få en ändring på sitt livstidsstraff i Litauen, än i Sverige. Vilket vi såklart har diskuterat. I Litauen är utgångspunkten att livstid är livstid. Man har inget omvandlingssystem som vi har i Sverige. Där kan antingen parlamentet eller presidenten omvandla straffet genom benådning eller nåd sedan kan man av hälsoskäl komma ut tidigare, säger Björn Hurtig och fortsätter.
– I övrigt sitter man en livstid och det vet han om. Det är nog tufft kan jag tänka mig. Trots det vill han komma dit och det var de personliga hänsynen som vägde över.
"

"Detta tar även Kriminalvården upp i sitt beslut. Det står att "en livstidsdömd person endast kan få strafflindring genom amnesti eller nåd".

Det är parlamentet som beslutar om amnesti, det vill säga benådning och presidenten "får genom ett nådebeslut mildra ett livstidsstraff eller befria från det".
Hurtig nämner ett fall där presidenten omvandlade ett livstidsstraff till ett fängelsestraff på 25 år. Det finns också ett presidentbeslut om att man kan skicka in sin nådeansökan efter att ha avtjänat tio år i fängelset, enligt Kriminalvårdens beslut.
"

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...stid-1.4162166

Om 10 år kan hundrik, Sudharma, Fagro med flera åka till Litauen och på sina knä be presidenten att omvandla livstidsfängelset till 25 år, sen om presidenten går med på det eller inte är en helt annan sak.
.
Senast redigerad av PantherE 2017-03-04 kl. 22:53.
2017-03-04, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Litauen godkänner den Svenska domen men så fort Nerijus är överförd till Litauen så är det Litauiska lagar som gäller och inte Svenska. Det menas att Nerijus kan ansöka om amnesti eller nåd där hos presidenten eller parlamentet och behandlas på samma sätt som dom fångar som är dömda i Litauen..
Belägg för det? Vilket land ska hantera en eventuell resningsansökan?
2017-03-04, 22:59
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Belägg för det? Vilket land ska hantera en eventuell resningsansökan?

"Detta tar även Kriminalvården upp i sitt beslut. Det står att "en livstidsdömd person endast kan få strafflindring genom amnesti eller nåd".

"Det finns också ett presidentbeslut om att man kan skicka in sin nådeansökan efter att ha avtjänat tio år i fängelset, enligt Kriminalvårdens beslut."

Vilken eventuell resningsansökan? Vad bjäbbar du om nu?
Senast redigerad av PantherE 2017-03-04 kl. 23:10.
2017-03-04, 23:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

"Det finns också ett presidentbeslut om att man kan skicka in sin nådeansökan efter att ha avtjänat tio år i fängelset, enligt Kriminalvårdens beslut."

Vilken eventuell resningsansökan? Vad bjäbbar du om nu?
Jag bjäbbar inte. Jag pratar om den resningsansökan som kan komma år 2020 då han tar bladet från munnen och berättar om hur han hittade Lisa självhängd, och hans frus brott är preskriberat, den fru som han nu flyttar närmare för att kunna träffa.

Vilket land ska hantera en eventuell resningsansökan?
2017-03-04, 23:23
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Jag bjäbbar inte. Jag pratar om den resningsansökan som kan komma år 2020 då han tar bladet från munnen och berättar om hur han hittade Lisa självhängd, och hans frus brott är preskriberat, den fru som han nu flyttar närmare för att kunna träffa.

Det är ju det du gör, bjäbbar.
Dröm vidare du.
Självhängd?
Hur länge till ska du köra med denna påhittade äckligt sjuka lögn?

Det är bevisat att hon bragts om livet av en annan och bevisligen av Nerijus. Sen kan Nerijus och du påstå precis vad ni vill, ingen går på era lögner och dina sjuka fantasier.

https://minfil.org/T94el9bdb9/B3402-...ta_Hovr_tt.pdf

Resningsansökan???

Senast redigerad av PantherE 2017-03-05 kl. 00:22.
2017-03-04, 23:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Du och onanisten har ju inte kunnat bevisa att han hittade henne som död än .
Att ingen kan motbevisa detta är ju inget gångbart bevis i en domstol .
Du sliter ju fortfarande ditt hår i jakten på ett mera troligt bevis
för att han helt otroligt nog befann sig på rätt plats vid rätt tillfälle .
Vad hade han för ärende i gamla mjölkrummet en söndagskväll .
Någon resningsansökan kan mördaren Nerijus titta sig i arslet efter .
Och att han skulle få besök av ljugkärringen Irina eller någon annan är väl knappast
troligt med tanke på att han försökt skylla ifrån sig mordet på henne och Aivaras .
Familjen har säkerligen fått upp ögonen vilket vidrigt jävla svin han egentligen är .
De enda "besök" han lär få är i fängelsets duschrum och av de beryktade maskarna .
2017-03-05, 00:29
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det är ju det du gör, bjäbbar.
Dröm vidare du.
Självhängd?
Det är bevisat att hon bragts om livet av en annan och bevisligen av Nerijus. Sen kan Nerijus och du påstå precis vad ni vill, ingen går på era lögner och dina sjuka fantasier.

https://minfil.org/T94el9bdb9/B3402-...ta_Hovr_tt.pdf

Resningsansökan???

Ja, precis. I Litauen är ju livstid verkligen livstid.
Med tanke på mordets vidriga karaktär och den övertydliga bevisningen så hamnar Nerijus allra längst ner på listan över de som kan beviljas nåd. Förresten, hans namn hamnar inte ens på listan utan i papperskorgen. Han har i litauisk press beskrivits som mördare, våldtäktsman, sexuell predator, pervers och sadist och jämförts med Eklund och Hagamannen.
SKAM känner Litauen för honom. Skam och avsky.
2017-03-05, 00:48
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Resningsansökan kan bara ske om det framkommer ny bevisning och det sker i det landet där personen sitter i fängelse.

Mened brukar ligga en i fatet vid resningsansökan, preskriberat eller inte.

Med en fiktiv psykopatisk mördare som nick är det nog lustfyllt att drömma om offret som självhängd, men inget i teknsik bevisningen pekar på detta, tvärt om vilket förklarats för dig, ändå vidmakthåller du dina perversa lustfantasier.
2017-03-05, 01:00
Medlem
verbitums avatar
Citat:

Så du vet att Nerijus "tar bladet från munnen" 2020?
Vart fick du 2020 ifrån? 2015+10 är alltså 2020 enligt dina enorma mattekunskaper.
Nerijus påstår att han aldrig har set "flickan" ingen som tror han för han är överbevisat.
Du tror på allvar att om han nu ändrar sig och säger att han hittade flickan att någon mer än dig kommer att tro att han hittade henne och det helt utan bevis?
Vem ska han peka ut som mördare nu då? Han har ju redan försökt att skylla på sin fru och bror.
Kommer någon att tro han när han storljuger för fjärde gång?

Nu är du den tredje eller fjärde som kraxar här om resningsansökan. Till vilket land tänker ni skicka den?
Skickar ni den hit i Sverige så åker den förmodligen direkt i papperskorgen för Nerijus ska snart till Litauen och förhoppningsvis är han där 2020.
Skickar ni den till Litauen så existerar inte resningsansökan i Litauen för livstidsdömda och då får ni istället be presidenten om amnesti eller nåd för er älskling flickmördaren Nerijus. Ni kan skicka den på mjukt papper så presidenten åtminstone kan torka sig med den efter toabesöket.

självhängd?
Vem menar du då?
Inte Lisa Helena Holm för hon blev bevisligen brutalt mördad av den ni försöker fria, Nerijus.
Senast redigerad av verbitum 2017-03-05 kl. 01:10.
2017-03-05, 01:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Åldersbestämmning av sperman i lampkupan är viktigt för att visa att åklagarens sexualsadistiska fantasi är fel. Det är ju viktigt för er också att "balten" är sexualsadist och sperman samt de tre bilderna är era huvudargument.
Säg att man hade kunnat åldersbestämma NB:s skithög och sperman och man funnit att dessa var två veckor gamla, hade det på något vis förminskat eller kanske raderat värdet av alla DNA-spår? Hade det förminskat eller raderat de vittnesuppgifter som talar om att han ses köra t.o.r Martorp mordkvällen? Hade en gammal skithög och gammal sperma gjort att Nerijus plötsligt fick alibi för mordkvällen?
Förstår du fortfarande inte att Nerijus inte är dömd till livstid för att han är sexualsadist?
Förstår du fortfarande inte att han inte är dömd till livstid för att han onanerat och skitit i ladan?
Förstår du inte att ett motiv inte behöver bevisas?

Om en tjuv åker fast och man har bevis så det räcker, måste man då kunna bevisa att han är kleptoman eller i vart fall har tjuveri-anlag för att han ska kunna dömas för stöld?
Det är på den nivån du diskuterar när det gäller Nerijus och sexualsadismen i fallet.

Och, du uttrycker dig felaktigt hela tiden när du skriver "åklagarens sexualsadistiska fantasi".
Det är SKRIVFEL av misstag eller så har du blandat ihop allting?
De sexualsadistiska fantasierna stod mördaren Nerijus för.
TYVÄRR gick det från att vara fantasi över till verklighet.
Det är om det detta sorgliga, vidriga mord handlar om.
Nerijus fasansfulla fantasier som släckte Lisas liv.
Ett lustmord. Han gjorde det för sina lustars skull.
Ett vidrigt, vidrigt as som förlorat all rätt till att få bli betraktad som en människa.
Önskar honom all olycka som tänkas kan.
Vad som än händer honom kommer det inte i närheten av den djävulska ondska han utsatte Lisa för.
2017-03-05, 01:59
Medlem
Citat:
Det är inte motivet som fällde Nerijus för mordet. Det är den tekniska bevisningen som i huvudsak består av DNA, vart den blev avsatt och hur den blev avsatt.

Jasså? Jaha, ja jag väntar fortfarande på ett enda bevis om hur den dömdes DNA hamnade på offrets kläder. Och då menar jag inte fria fantasier. Det finns överhuvudtaget ingenting i utredningen som styrker åklagarens spekulationer.

Hur gick överfallet till? Var skedde det? - Det finns inga bevis, bara spekulationer.

Vilken var dödsorsaken? - Strypning och hängning är två helt olika saker som förutsätter helt olika händelseförlopp.

Vilken var dödstidpunkten? - Ingen vet. Varför gjordes inte en rättsentomologisk undersökning?

Så länge dessa frågor saknar svar, vet vi inte heller hur DNA hamnat någonstans, eller när det hamnade där.
2017-03-05, 02:45
Medlem
Citat:
Litauen godkänner den Svenska domen men så fort Nerijus är överförd till Litauen så är det Litauiska lagar som gäller och inte Svenska. Det menas att Nerijus kan ansöka om amnesti eller nåd där hos presidenten eller parlamentet och behandlas på samma sätt som dom fångar som är dömda i Litauen. Kriminalvården har godkänt att Nerijus ska följa den Litauiska lagen annars hade dom inte skickat iväg Nerijus.
Sen om hur presidenten och parlamentet bedömer om han mot all förmodan ansöker om nåd är en annan sak. Det värkar svårare att ansöka amnesti eller nåd där än att ansöka om resning här.

"Hur är det i ett litauiskt fängelse jämfört med ett svenskt?
– Jag kan inte säga att jag vet hur det är i fängelserna men jag vet ju att det är oftast... Jag skulle säga att det nog är svårare att få en ändring på sitt livstidsstraff i Litauen, än i Sverige. Vilket vi såklart har diskuterat. I Litauen är utgångspunkten att livstid är livstid. Man har inget omvandlingssystem som vi har i Sverige. Där kan antingen parlamentet eller presidenten omvandla straffet genom benådning eller nåd sedan kan man av hälsoskäl komma ut tidigare, säger Björn Hurtig och fortsätter.
– I övrigt sitter man en livstid och det vet han om. Det är nog tufft kan jag tänka mig. Trots det vill han komma dit och det var de personliga hänsynen som vägde över.
"

Det är parlamentet som beslutar om amnesti, det vill säga benådning och presidenten "får genom ett nådebeslut mildra ett livstidsstraff eller befria från det".
Hurtig nämner ett fall där presidenten omvandlade ett livstidsstraff till ett fängelsestraff på 25 år. Det finns också ett presidentbeslut om att man kan skicka in sin nådeansökan efter att ha avtjänat tio år i fängelset, enligt Kriminalvårdens beslut.
"

Om 10 år kan hundrik, Sudharma, Fagro med flera åka till Litauen och på sina knä be presidenten att omvandla livstidsfängelset till 25 år, sen om presidenten går med på det eller inte är en helt annan sak.
.

När NB landar i Litauern är det detta lands lagar som gäller. Kriminalvården har avtal om utbyte av fångar där vederbörande tar med sig domen från Sverige. Hans problem är dock lite mer komplext. Hade NB haft ett tidsbestämt straff hade gamla avtal gällt med en viss justering av rabatten. Nu är han dömd till livstid och där finns ännu inget avtal, så hans öde hänger i luften.

Det enda som är avtalat är att Litauern kan inte besluta om något om NB:s dom utan att kontakta RÅ i Sverige. Någon amnesti eller nåd av presidenten kan sålunda inte äga rum utan Sveriges medgivande. Detta gäller även ev. resning.

För att omvandla NB:s dom till tidsbestämt finns inga avtalade regler. Sverige har en 10 års gräns och jag tror att Litauern har ca 15 år. Men den dagen den sorgen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in