Citat:
Ursprungligen postat av
RostigHink
Siffrorna är tagna från Avanza men även Morningstar visar samma. Det jag vill säga är emellertid att man inte ska stirra sig blind på avgifterna i tron att dyrare fonder avkastar sämre. Det finns ganska många bra fonder som gått bättre relativt resten i sin kategori trots högre avgift.
Billiga indexfonder väljer man om man är helt passiv och behåller fonderna i ur och skur och inte säljer när det är surt på börserna.
Visst finns det aktiva fonder som har bevisat sin avgift vara värt. Dock är jag en sådan som gör allt för att spara på avgifter i den mån jag kan. I detta läge hade jag hellre satsat på Ikc's fastighetsfond.
Jan Bolmesson hade ju en läsvärt artikel där det är bevisat att avgifter över en längre tid äter upp din avkastning.
Jag blir alltid lite "upprörd" när folk skriver att man inte borde stirra sig blind på avgifter när man faktiskt borde göra det, det blir mycket pengar över en längre tid.
Avgifter tas alltid ut oavsett om den går plus eller minus. Historisk avkastning är ingen garanti, den enda garantin vi har är att vi vet vad mycket det kostar i avgifter.
Men detta är bara mina egna åsikter och vet att väldigt många andra inte håller med och föredrar aktiva fonder istället för indexfonder. Och det respekterar jag ^^