2017-03-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
IKC's fond startade 19/1 2015.
Yes, och hittills har den presterat bättre än LF's. Och då är det rimligt att hålla koll på avgifterna.
Citera
2017-03-04, 13:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Yes, och hittills har den presterat bättre än LF's. Och då är det rimligt att hålla koll på avgifterna.
Sedan 19/1 2015 har IKC gått +30,3% och LF +36,8%.
Citera
2017-03-04, 14:12
Medlem
Citat:
Sedan 19/1 2015 har IKC gått +30,3% och LF +36,8%.
Okej. brukar oftast kolla historiken på morningstar och Avanza när jag jämför fonder med varandra.
Citera
2017-03-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockaren
Global:
Länsförsäkringar Global Indexnära 60%

Sverige:
SPP Aktiefond Sverige 7,50%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%
AVANZA ZERO 5%
AMF Aktiefond Småbolag 7,50%

Tillväxt:
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 7,50%
Swedbank Robur Access Asien 7,50%
(Eventuellt 10% LF och 5% Swedbank)

Ser ut som att bli planen för mitt långtidssparande.
Feedback någon? Skulle verkligen uppskattas!
Citera
2017-03-04, 15:13
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Okej. brukar oftast kolla historiken på morningstar och Avanza när jag jämför fonder med varandra.
Siffrorna är tagna från Avanza men även Morningstar visar samma. Det jag vill säga är emellertid att man inte ska stirra sig blind på avgifterna i tron att dyrare fonder avkastar sämre. Det finns ganska många bra fonder som gått bättre relativt resten i sin kategori trots högre avgift.

Billiga indexfonder väljer man om man är helt passiv och behåller fonderna i ur och skur och inte säljer när det är surt på börserna.
Citera
2017-03-04, 15:37
Medlem
En annan fastighetsfond man kan ha i åtanke är Swedbank Robur Realinvest, som även om den har ca 30% i Sverige har en mer internationell profil. Vilket jag kan tycka det finns en poäng med, iom att den svenska fastighetsmarknaden ändå är ganska liten och känslig. Sen har den gått sämre de senaste åren; Om det har att göra med fonderna i sig eller de underliggande marknaderna vet jag inte. Slår sitt jämförelseindex och kategorisnitt iaf.

Önskar att det fanns indexfonder för fastighet som t.ex. Vanguard REIT Index Fund i Sverige. Den finns iofs som ETF (0,12% avgift), men den är ju bara listad på NYSE. Utdelande, utlandslistad ETF är inte så lockande.
Citera
2017-03-04, 16:31
Medlem
Citat:
Siffrorna är tagna från Avanza men även Morningstar visar samma. Det jag vill säga är emellertid att man inte ska stirra sig blind på avgifterna i tron att dyrare fonder avkastar sämre. Det finns ganska många bra fonder som gått bättre relativt resten i sin kategori trots högre avgift.

Billiga indexfonder väljer man om man är helt passiv och behåller fonderna i ur och skur och inte säljer när det är surt på börserna.
Visst finns det aktiva fonder som har bevisat sin avgift vara värt. Dock är jag en sådan som gör allt för att spara på avgifter i den mån jag kan. I detta läge hade jag hellre satsat på Ikc's fastighetsfond.

Jan Bolmesson hade ju en läsvärt artikel där det är bevisat att avgifter över en längre tid äter upp din avkastning.

Jag blir alltid lite "upprörd" när folk skriver att man inte borde stirra sig blind på avgifter när man faktiskt borde göra det, det blir mycket pengar över en längre tid.

Avgifter tas alltid ut oavsett om den går plus eller minus. Historisk avkastning är ingen garanti, den enda garantin vi har är att vi vet vad mycket det kostar i avgifter.

Men detta är bara mina egna åsikter och vet att väldigt många andra inte håller med och föredrar aktiva fonder istället för indexfonder. Och det respekterar jag ^^
Citera
2017-03-04, 17:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jan Bolmesson hade ju en läsvärt artikel där det är bevisat att avgifter över en längre tid äter upp din avkastning.
Han bevisar ingenting. Han visar vad som händer rent statistiskt om man utgår från vissa förutsättningar som t.e.x "medelmåttig" förvaltare.

Problemet med dig är att du är inne i varje tråd och tjatar om avgifter så fort en fond som kostar mer än 0,4% nämns. Jag har sagt att man ska ha billiga indexfonder om man är passiv.

Jag skulle kunna visa hur man slår index med hjälp av en indexfond men jag misstänker att du inte är intresserad.
Citera
2017-03-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Någon som funderar att kliva av fonder och aktier för att casha in, i dessa osäkra tider?

Jag lade faktiskt en bytesorder på mitt kapital, från akitefonder till räntefonder. Dessa pengar ska i och för sig snart användas i en snar framtid.
Citera
2017-03-04, 17:35
Medlem
Citat:
Han bevisar ingenting. Han visar vad som händer rent statistiskt om man utgår från vissa förutsättningar som t.e.x "medelmåttig" förvaltare.

Problemet med dig är att du är inne i varje tråd och tjatar om avgifter så fort en fond som kostar mer än 0,4% nämns. Jag har sagt att man ska ha billiga indexfonder om man är passiv.

Jag skulle kunna visa hur man slår index med hjälp av en indexfond men jag misstänker att du inte är intresserad.
"Problemet med dig är"... Där slutade jag läsa ditt inlägg. Uppenbart så har DU problem när jag propagerar med lägre avgifter.

Nu svarade jag "Commendatore" då han ville ha tips på en bra fastighetsfond, vilket han fick.

Om du vill betala mer för en fond när det finns billigare alternativ är ditt val! Men vissa bryr sig om avgifter och då ser jag till att föra fram det.

Vad man gör med det sedan är upp till var och en.

Jag är här och lär mig nytt hela tiden och tar åt mig en del av kritiken men när det sker med en nedvärderande ton så kan du hålla kritiken för dig själv.
Citera
2017-03-04, 17:42
Medlem
trailblasers avatar
Jag betalar mer än gärna en aktivt förvaltad fond om denna fond har en god historisk kurva där chansen ser god ut att slå relevant index. Gillar inte heller att fonder som kostar stämplas som bluff och båg. För mig finns det en säkerhet med att det finns minst en förvaltare som är aktiv i fonden, D&G har två förvaltare för varje fond vilket jag så klart tycker är ännu bättre.
Citera
2017-03-04, 18:17
Medlem
Har alltså skickat iväg en säljorder på samtliga högrisk-fonder för att realisera vinsten och inte riskera förlust. Kaptialet skall användas till handpenning inom en överskådlig tid (avvaktar ev prisnedgång på bostadsmarknaden, men det är en annan sak).

Fråga är då vad ni tror om följande uppdelning:
Spiltan räntefond Sverige 70 %
Holberg Kredit SEK A 30 %

Alternativt kan jag ha dem på ett vanligt sparkonto, men dem genom avanza högsta sparräntan utan bindningstid är 0,5 % vilket känns föga lockande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in