Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-29, 00:47
  #253
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du har då inte TÖF utan Telia FiberLAN, det är inte ett öppet nät.



Hade du hellre varit utan fiber?

Telia erbjuder den tjänst de vill erbjuda och fastighetsägaren kan ofta inte välja. Det är bara senare åren som TÖF erbjudits till flerfamiljshus, och då bara till vissa. Vi har tex fått teckna FiberLan för en fastighet som inte ens är ansluten ännu, trots att alla villor runt omkring får TÖF. Men nejdå, det gick inte, det var för få lägenheter. Kanske när avtalet går ut om 4 år...

Så skyll inte på fastighetsägaren, de har i många fall inget val (annat än att avstå, och det vore ingen bra lösning)

/capmac

Jag förstår om det är i en villa i glesbygden men i mitt fall är det en nyproducerad hyresfastighet (byggnadsår 2015) där grannfastigheterna på samma adress har stadsnät. Det är bara min fastighet som inte har stadsnät eller öppen fiber. jag bor i hus nummer 8, 6 och 7 har stadsnät men åttan har bara Telia som alternativ.

Sen tror jag inte att Telia var det enda valet när fastigheten byggdes bara att Telia erbjöd en billigare anslutning.
Citera
2016-09-29, 08:22
  #254
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Jag förstår om det är i en villa i glesbygden men i mitt fall är det en nyproducerad hyresfastighet (byggnadsår 2015) där grannfastigheterna på samma adress har stadsnät. Det är bara min fastighet som inte har stadsnät eller öppen fiber. jag bor i hus nummer 8, 6 och 7 har stadsnät men åttan har bara Telia som alternativ.

Sen tror jag inte att Telia var det enda valet när fastigheten byggdes bara att Telia erbjöd en billigare anslutning.

Exemplet jag talar om är en hyresfastighet i Göteborg östra centrum, knappast glesbygd. Men Gotnet är lata jävlar som sitter nöjda med sin stenålders kabelTV-nät och vill inte konkurrera med Telia, någon annan fiber lär inte komma och Telia gör som de vill.

I andra fall kan det vara som du säger, att de sålt sig till Telia för att slippa installationskostnad, men man kan inte FÖRUTSÄTTA det enbart på de uppgifter du har. Du tror och gissar bara.

/capmac
Citera
2016-09-29, 23:11
  #255
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Exemplet jag talar om är en hyresfastighet i Göteborg östra centrum, knappast glesbygd. Men Gotnet är lata jävlar som sitter nöjda med sin stenålders kabelTV-nät och vill inte konkurrera med Telia, någon annan fiber lär inte komma och Telia gör som de vill.

I andra fall kan det vara som du säger, att de sålt sig till Telia för att slippa installationskostnad, men man kan inte FÖRUTSÄTTA det enbart på de uppgifter du har. Du tror och gissar bara.

/capmac

Så kan det mycket möjligt vara men låt oss vända på frågan:

Vad hindrade byggfirman från att välja stadsnät istället för Telia?
Citera
2016-10-01, 10:20
  #256
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad hindrade byggfirman från att välja stadsnät istället för Telia?

Vilken byggfirma talar vi om?

Alltså, menar du ditt hus eller mitt exempel?

/capmac
__________________
Senast redigerad av capmac 2016-10-01 kl. 10:23.
Citera
2016-10-01, 10:44
  #257
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Vilken byggfirma talar vi om?

Alltså, menar du ditt hus eller mitt exempel?

/capmac

Jag menade min hyreslägenhet, beklagar om jag var otydlig där.
Citera
2017-02-18, 07:34
  #258
Medlem
Swenzors avatar
Sitter och blir smått förbannad på den här bredbandswebben just nu.

Dom var inne i lägenheten och bytte den gamla switchen emot en ny vit plastlåda med wi-fi i också.
Allt fungerade efter han varit här inne och bytt, både på stationära datorn som har sladd och telefonen som nu hade wi-fi.
Så var glad att jag gått wi-fi i lägenheten, något jag funderat på att skaffa innan men nu slapp.
Så dagen efter när jag vaknade så vad jag än försökte gå till för sida så blev jag skickad till bredbandswebben och den vill att jag ska köpa bredband.. men det har jag ju redan? Får fakturor ifrån Telia iallafall men kommer inte åt nätet.

Vad är det som händer? Klickat runt lite och det står i runda drag att jag ska flytta mitt abonnemang ifrån Telia till Telia.. med en liten länk som ska ta dig till "mitt-Telia" men det är utanför bredbandswebbens hemsida så det stoppar den och får bara en vit sida.
Provat skriva hela länken för hand på telefonen men det "uppstod ett fel".

Varit i kontakt med Telias support också som skickade ut en gubbe som skulle kolla att sladden satt på rätt ställe i källaren och fick ett bekräftelse sms att allt var avslutat igår men fortfarande strul och fast på bredbadswebbens hemsida.

Den vill även ibland att jag ska logga in på något som heter "net admin" men har inget username eller lösen som den frågar efter, inget gubben som var här lämna efter sig heller.

Jag vill bara komma åt mitt internet jag redan betalar för, varför står denna sida i vägen?
Citera
2017-02-27, 22:21
  #259
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Kommer att flytta in i en bostad med "Telia öppen fiber", kan någon berätta vad det innebär?

Deras basutbud på tv är ett skämt - "8 kanaler ingår" men när man tittar närmare så är det de facto 3 kanaler med deras "HD kanaler" som ingår dvs SVT och TV4. Fan det är ett skämt. Ska man satsa på fiber med högre kapacitet och sedan beställa IP tv piratbox eller räcker 10mb fiber för att streama exvis från en piratbox? Deras tillägg med kanaler och fiber blir äckligt dyrt 700kr / mån ifall man vill ha dom kanalerna man egentligen bör ha i ett hem år 2017?

Tips mottages!
Citera
2017-02-27, 23:52
  #260
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Kommer att flytta in i en bostad med "Telia öppen fiber", kan någon berätta vad det innebär?

Deras basutbud på tv är ett skämt - "8 kanaler ingår" men när man tittar närmare så är det de facto 3 kanaler med deras "HD kanaler" som ingår dvs SVT och TV4. Fan det är ett skämt. Ska man satsa på fiber med högre kapacitet och sedan beställa IP tv piratbox eller räcker 10mb fiber för att streama exvis från en piratbox? Deras tillägg med kanaler och fiber blir äckligt dyrt 700kr / mån ifall man vill ha dom kanalerna man egentligen bör ha i ett hem år 2017?

Förmodar att det gäller en lägenhet som är ansluten till TÖF då du verkar få med några must-carry-kanaler, annars ingår inget alls utan du får välja vad du vill ha för paket från noll.

Det är inget skämt, det är för att uppfylla lagen om antenntjänst som gäller i flerbostadshus. Utvecklingen går till mindre kollektiva och mer individuella tjänster, många vill inte ha några kabel-TV-paket över huvud taget och det kommer försvinna i framtiden.

Ditt andra stycke begriper jag inte alls. Fibern har redan all den kapacitet som behövs. Du behöver inte heller betala nåt för fibern, den är ju redan installerad. Bara välj en tjänst som passar dig. Vill du ha alla upptänkliga kanaler blir det såklart dyrt. TÖF är inte särskilt billigt.

/capmac
Citera
2018-04-06, 08:40
  #261
Medlem
Ifall det finns några TV-tittare i detta forum så antar jag att ni uppmärksammat Telia-familjens senaste reklamkampanj.

Mamman/Teliakunden:
  • Har ett så "obegripligt" internet-problem att varken den äldre eller den yngre generationen kan lista ut vad de bör göra.
  • Mamman föredrar att "prostituera" sin dotter än att kontakta sin kundtjänst.

Så upplever vissa Teliakunder tydligen sin situation enligt Telia själva...
Citera
2019-05-03, 18:40
  #262
Medlem
PixelGuys avatar
Jag har haft öppen fiber i 10 år och den här veckan så kom det hit ett företag och installerade ytterligare ett öppen fiber i fastigheten. Summa summarum så har jag nu två stycken olika öppen fiber i fastigheten.

Den ena påtvingad och kostar 60:- per månad (1 Mbit/s) och bakas in i avgiften till bostaden. Är det någon fler som har råkat ut för det här tilltaget att pracka på en ett extra öppen fiber med en usel hastighet?

Zitius, vad är det för jävla skojarföretag?
Citera
2019-08-24, 18:35
  #263
Avstängd
Vi kommer snart att anslutas till detta men efter att kollat priserna tvekar jag om jag ens vill ha skiten.
Det finns ju inte ett enda bredband under 300/månad! Öppet? Jo tjenare! Telia tar ju uppenbarligen minst 250/månad av de som vill använda deras "öppna" nät vilket omöjliggör konkurrens.
Detta luktar bananrepublik och u-land lång väg där företag erbjuder sig att bygga billig/gratis mobil infrastruktur för att sedan casha in på monopolet.
Vad fan är detta för bluff?
Citera
2019-08-24, 23:20
  #264
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Källa? Skulle du köpa ett hus som saknar anslutning till elnätet idag? Om några år är det samma sak med fiber...

Vet inte vad du menar med resten av ditt inlägg. Vadå fri marknad, har inget med saken att göra. Om du har ett hus i ett område där fiber inte erbjuds får du ingen. Skall du slanta upp ett par miljoner och bygga eget nät? Har förre ägaren en gång tackat nej kan det ändå kosta 50-150 tusen att ansluta i efterhand. I ett villaområde där telia har grävt en gång och sedan lagat gatorna kan det vara jävlar helt omöjligt att ansluta i eftehand, oavsett vad du är beredd att betala.

/capmac

Du slår huvudet på spiken i första stycket.
Den dag fiber är lika självklart som elektricitet kommer man att få lika mycket extra betalt för fiber som för elektricitet - dvs noll kronor.
Det enda fibern kan göra för husets värde är att undvika en prisnedgång!
Om ni inte förstod vad jag skrev så läs igen. Fattar bi forfarande inte är det ingen idé att ni kommenterar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback