Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 17:47
  #1
Medlem
Ni som arbetar med webbutveckling eller programmering, hur mycket tjänar ni per månad? Vill bara få ett hum om vad som är normalt för någon med min erfarenhet kontra någon med mkt mer erfarenhet etc. Speciellt intressant att höra vad någon senior med säg 10 års erfarenhet tjänar.

Så, vad tjänar ni per månad, hur länge har ni jobbat och med vad jobbar ni?

Jag börjar ny tjänst som front-end utvecklare inom kort och får då 35.000/mån, en av Sveriges tre största städer efter STHLM och GBG. Har cirka tre år i yrket. Är detta bra, medel eller dåligt?
Citera
2017-01-09, 18:12
  #2
Medlem
Sitkins avatar
Jag tjänar 29'kr och har jobbat i 1,4 år. Blir nog någon ökning på våren. Jobbar som back-end utvecklare.
Tycker du tjänar bra.
Citera
2017-01-09, 18:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Jag tjänar 29'kr och har jobbat i 1,4 år. Blir nog någon ökning på våren. Jobbar som back-end utvecklare.
Tycker du tjänar bra.

Okej det låter ungefär som mig efter den tiden, kanske att du har något bättre.
Citera
2017-01-09, 19:18
  #4
Medlem
Trillskes avatar
"Frontend-utvecklare" betyder inget. Sitter du och pillar lite med HTML och vanilla JS för GUI, utan övriga kompetenser/teknisk utbildning osv? Då ska du vara oerhört lycklig över din löneförhandling, och passa på att utveckla dig nu medans marknaden är defekt*, innan mattan rycks bort under dig. Har du däremot robust teknisk kompetens och har hamnat i en sits där ni behandlar business-logik i frontend är det en helt normal lön. Finns de som ligger lägre och de som ligger högre.

* Det finns just nu en viss räkmacka för "klassiska frontend-utvecklare" eftersom vi har en förflyttning av logik till frontend och så många arbetsgivare inte förstår vad de anställer (de förstår inte att de ska anställa klassisk backend-kompetens till dagens frontend). Om man sitter på en massa år av ytlig, icke-kritisk HTML/JS-erfarenhet bör man alltså passa på att skaffa ett nytt välbetalt jobb nu innan arbetsgivarna förstår vad som hänt.
Citera
2017-01-09, 22:53
  #5
Medlem
Jag håller mig borta från frontend just för att det rör sig så snabbt just nu. Förut höll jag mig borta för att det var kaos. Att programmera lågnivå är roligare för mig för att jag kan dyka djupt ner i hur en dator funkar tillsammans med OS:et. Och det ändras inte hipp som happ var femte månad.

OT: Jag kodar applikationer som ska simulera verkligheten för ändamålet test. Använder i stort sett alla klassiska språk och kikar just nu på att lära mig Rust lite mer men ingen chans att få in det på stället där jag jobbar. Tjänar 50+ efter 15år som utvecklare som inte gått högskola. Men jag tjänade nästan lika mycket för 7 år sen. Det har mer att göra med livsval än att jag ville fortsätta lönekarriären.
__________________
Senast redigerad av mobiustrip 2017-01-09 kl. 23:03.
Citera
2017-01-10, 12:41
  #6
Medlem
enowens avatar
Tycker att 35 är väldigt bra med tanke på hur länge du har jobbat. Sedan går det inte att endast jämföra allting med lön. Vissa har flex, andra får jobba hemifrån 2-3 dagar, vissa gör i stort sätt ingenting på jobbet och får också 35k. Sedan har du andra förmåner som telefon, bil, fler veckor semester, privatläkare, parkering på jobbet som kostar vissa 1000kr i netto.

Sedan vet jag inte hur gammal du är heller eller hur mycket du får jobba och hur mycket ansvar du har, men grattis till din nya tjänst.
Citera
2017-02-27, 21:13
  #7
Medlem
Frontendare. 5 år. 41k
Citera
2017-02-27, 22:00
  #8
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morotjuice
Frontendare. 5 år. 41k

Grattis. Borde vara 6 år nu va, förra året skrev du att du hade 5 år erfarenhet, nu skriver du likadant igen. Sedan bör man skriva med hur gammal man är också. 35k för en 22 åring är väldigt bra, dock inte så bra om man är 40+.
Citera
2018-03-23, 22:51
  #9
Medlem
Xalteds avatar
45K mån. inkl. en hel del förmåner. Jobbat i 3+ år med renodlad frontend (JS, HTML, CSS). React-utvecklare är rätt hett just nu. Samt att bristen(?) på kunniga och erfarna utvecklare gör att arbetstagaren kan kräva "höga" löner av arbetsgivaren - i alla fall i Stockholm.

Vet inte hur marknaden är i övriga städer... En gammal kollega har/hade 65K i mån. som systemutvecklare och det är nog den högsta lönen jag hört om hos en utvecklare. Snittlönen där jag sitter nu ligger nog runt 47-49 skulle jag tro.
Citera
2018-03-28, 06:09
  #10
Medlem
TexasSwedes avatar
(Ursakta avsaknaden av a med två prickar, tangentbordet har gått sönder).
Jag kanske ar ett specialfall, då jag jobbar i USA.

Har i USA anger man årslön och inte månadslön. Jag hade $95K i årslön förra året (fick $97K nu i Januari), med bonusar blev det nåt i stil med $115K förra året. Det motsvarar 79000 kr/månad. Jag betalar dessutom mindre skatt an i Sverige.

Jag jobbar som seniorkonsult på ett mindre konsultföretag. Jobbar normalt 40 timmar i veckan, trevliugt kontor, mycket bra kollegor, och en hel del förmåner. Vi var till exempel 4 dagar i Mexico nu i januari, bodde på ett bra all inclusive (Sheraton). Joibbet betalade allt, för oss och var sin gast.
Förra året fick vi alla Bose trådlösa hörlurar en månad (givetvis vastingversionen, chefen ar lite prylgalen), presentkort på Amazon ($200) en annan månad, etc.
Så jag trivs soim fisken i vatten.

Mellan jul och mitten av februari jobbade jag 55-60 timmar i veckan på ett stort projekt. Ingen övertidsersattning. Men allt det jobbet av mig och 5-6 andra gjorde att hela företaget kunde åka till Mexico.

Jag har ingen högskoleutbildning (alltså inga studieskulder). Mestadels sjalvlard, raknas val som full stack developer. 25 års erfarenhet som profesionell utvecklare, programmerade typ 7-8 år innan dess på skoj. Jag har också ett litet företag vid sidan om, dar jag mest programmerar webbapplikationer, men jobbar aven med andra plattformar. Jag tar mellan $75 och $150/timme. Blir val runt $1500 en normal månad. Har ett större projekt på gång just nu, 80 timmar så det blir $12K.
Citera
2018-03-28, 09:32
  #11
Medlem
Med 15 års erfarenhet så ligger jag på ca 180 000 yuan per månad. Jobbar som Senior architect på en bank.
Citera
2018-03-28, 13:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
(Ursakta avsaknaden av a med två prickar, tangentbordet har gått sönder).
Jag kanske ar ett specialfall, då jag jobbar i USA.

Har i USA anger man årslön och inte månadslön. Jag hade $95K i årslön förra året (fick $97K nu i Januari), med bonusar blev det nåt i stil med $115K förra året. Det motsvarar 79000 kr/månad. Jag betalar dessutom mindre skatt an i Sverige.

Jag jobbar som seniorkonsult på ett mindre konsultföretag. Jobbar normalt 40 timmar i veckan, trevliugt kontor, mycket bra kollegor, och en hel del förmåner. Vi var till exempel 4 dagar i Mexico nu i januari, bodde på ett bra all inclusive (Sheraton). Joibbet betalade allt, för oss och var sin gast.
Förra året fick vi alla Bose trådlösa hörlurar en månad (givetvis vastingversionen, chefen ar lite prylgalen), presentkort på Amazon ($200) en annan månad, etc.
Så jag trivs soim fisken i vatten.

Mellan jul och mitten av februari jobbade jag 55-60 timmar i veckan på ett stort projekt. Ingen övertidsersattning. Men allt det jobbet av mig och 5-6 andra gjorde att hela företaget kunde åka till Mexico.

Jag har ingen högskoleutbildning (alltså inga studieskulder). Mestadels sjalvlard, raknas val som full stack developer. 25 års erfarenhet som profesionell utvecklare, programmerade typ 7-8 år innan dess på skoj. Jag har också ett litet företag vid sidan om, dar jag mest programmerar webbapplikationer, men jobbar aven med andra plattformar. Jag tar mellan $75 och $150/timme. Blir val runt $1500 en normal månad. Har ett större projekt på gång just nu, 80 timmar så det blir $12K.

Eftersom du jobbar i USA undrar jag- vem betalar din pension du eller företaget?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback