2017-02-25, 14:42
Medlem
Per-Engdahls avatar
Hej!

Jag är lite sen att betala in vinstskatt på min bostadsrättsförsäljning som jag genomförde under 2016. Har läst mig till att skatten ska vara betald 12 februari (om man är skyldig mer än 30 000 kr vilket jag är).

Nu till frågorna:

- Då jag loggar in på mitt skattekonto på skatteverket.se finns det ingen skatteskuld att betala. Varför?

- Ska jag betala in 22% på vinsten nu och sedan göra alla avdrag (mäklaravgift, kostnader för ombyggnationer osv) i vanliga deklarationen som kommer om ett par månader. Eller kan jag göra avdrag redan nu, hur gör jag det i så fall?

Mvh
Per Engldahl
Citera
2017-02-25, 15:35
Medlem
Jernmaskens avatar
Du betalar ju inte in skatten före du har gjort din deklaration. den har du inte gjort för 2016 ännu så då kan du ju inte ha någon restskuld på ditt skattekonto.
Som du ställer din fråga så ska du nog ta hjälp av ett proffs med att fylla i in deklaration. Håll ordning på alla dina kvitton så kommer det här gå bra ska du se.
Citera
2017-02-25, 18:50
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Du betalar ju inte in skatten före du har gjort din deklaration. den har du inte gjort för 2016 ännu så då kan du ju inte ha någon restskuld på ditt skattekonto.
Som du ställer din fråga så ska du nog ta hjälp av ett proffs med att fylla i in deklaration. Håll ordning på alla dina kvitton så kommer det här gå bra ska du se.
Han kan ju räkna fram hur mycket skatt han behöver betala. Det är 22% av vinsten minus eventuella avdrag för mäklare, förbättringsarbeten etc samt andra avdrag för t.ex resor.

Sen gör han en extra inbetalning till skattekontot, en så kallad fyllnadsinbetalning, och undvika på så sätt att behöva betala den hiskeliga kostnadsräntan.

Den del som överstiger 30000 måste vara inne den 13 februari för att undvika kostnadsränta.

https://www.skatteverket.se/omoss/pr...fef2c86c5.html
Citera
2017-02-25, 20:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken

Skitsnack.

Det ska vara inbetald den 13feb annars får man betala ränta för varje dag som dom saknas.

Mäklaren som sålde bostaden hjälper till att räkna ut det avgiftsfritt i alla fall jag vet.

Klart och tydligt på skvs hemsida.
Citera
2017-02-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Skitsnack.

Det ska vara inbetald den 13feb annars får man betala ränta för varje dag som dom saknas.

Mäklaren som sålde bostaden hjälper till att räkna ut det avgiftsfritt i alla fall jag vet.

Klart och tydligt på skvs hemsida.

Är det inte februari 2018 för vinster gjorda 2016.
Jag brukar ha en del kapitalinkomster och "krånglig" deklaration som firmans revisor gör. Jag får slutskattebeskedet i december och betalar då för -16 i början av -18
Citera
2017-02-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Är det inte februari 2018 för vinster gjorda 2016.
Jag brukar ha en del kapitalinkomster och "krånglig" deklaration som firmans revisor gör. Jag får slutskattebeskedet i december och betalar då för -16 i början av -18

Gällde visst om det var mindre än 30.000kr. Jag blivit rekommenderad att ha ett extra skatteavdrag varje månad, nu har jag nog förstått varför. Jag trodde det var för att det är tråkigt med restskatt.
Citera
2017-02-25, 20:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Du måste betala in den överskjutande delen över 30000 Kr av vinstskatten redan den 13:e februari 2017! Vill dock minnas att räntan är ganska låg 1,25% eller lägre men är inte helt säker på det.

Själv räknade jag ut vad det skulle bli för skatt och betalade in hela beloppet direkt och la till någon tusenlapp för att vara säker. Mest för att slippa bry mig men skattekontot hade då ändå bättre ränta än min bank.

Vid en vinst på 1 M är det ca 200kr/månad vi pratar om i ränta.

Här kan du hitta mer:

http://www.momsens.se/nar-ska-man-be...pa-bostadsratt
Citera
2017-02-25, 21:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Gällde visst om det var mindre än 30.000kr. Jag blivit rekommenderad att ha ett extra skatteavdrag varje månad, nu har jag nog förstått varför. Jag trodde det var för att det är tråkigt med restskatt.

Ja och nej.

Nej det är inte 2018 men ja, man behöver endast betala in i förtid om vinsten överstiger 30k.
Citera
2017-02-26, 09:32
Medlem
Per-Engdahls avatar
Tack för hjälpen!

Jag la nu in en betalning på hela vinstskatten (brutto). Diverse avdrag gör jag i vanliga deklarationen.

Mvh
Per Engdahl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in