Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-24, 20:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Av någon anledning betalar folk absurda summor för gamla datorer, pc som mac. Men Mac är ett kapitel för sig. En 5 år gammal dator är inte värd ett jota, varje dag den fortfarande går är ren flax.


Din dator är värd vad nån dåre vill betala, dvs säkert 6k+.


Haha. Det dummaste jag hört. Min mpr från sent 2012, går som tåget nu strax fyra år efter köpet.
Det finns ingenting hos den som gör att man ens tror att datorn är så gammal.
Vidare en Mac, har bättre andrahandsvärde än en PC, av den enkla anledning att datorerna bara fortsätter rulla.
Citera
2017-02-24, 20:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Du min vän är riktigt efterbliven och jag tycker du ska hålla dig till pc skräpet där du kan få 500kr. Han kommer säkert få 5k om inte mer. En 7år gammal imac fungerar bättre än en ny pc då windows bara stular
Du måste vara riktigt snurrig, läs mitt inlägg igen Ska till och med citera här nedanför så du verkligen förstår vad jag skriver.

Kod:
"Lägg den för ~1000kr UNDER SNITTPRISET på blocket" 
Kod:
 "och va beredd på att gå ned ca 500kr till"

Om du fortfarande inte förstår så ska jag förtydliga det ännu mer.

Låtsas att snittpriset för en identisk iMac är 7000kr på blocket, som du ser så skrev jag ~1000kr UNDER snittpris, då hamnar vi på 6000. Sedan skrev jag att TS skulle vara beredd på att gå ned ~500kr till, då hamnar vi på 5500kr.

Jag föreslår att du verkligen läser ett inlägg innan du kallar någon för "efterbliven". Förstår om du tycker att ord kan vara knepiga ibland och att du kanske inte riktigt hänger med. Men ge inte upp You'll get it some day, champ!
Citera
2017-02-24, 22:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Haha. Det dummaste jag hört. Min mpr från sent 2012, går som tåget nu strax fyra år efter köpet.
Det finns ingenting hos den som gör att man ens tror att datorn är så gammal.
Vidare en Mac, har bättre andrahandsvärde än en PC, av den enkla anledning att datorerna bara fortsätter rulla.

Tja du, vad tror du det sitter för hårdvara i din kära mbp? jo samma som i en windows pc av samma årsmodell. Operativsystemet gör inget magiskt för åldrande av hårdvara tyvärr. Linux, Windows eller Apple, efter 3 år eller garantislut är det elektronikskrot.
Citera
2017-02-25, 07:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Tja du, vad tror du det sitter för hårdvara i din kära mbp? jo samma som i en windows pc av samma årsmodell. Operativsystemet gör inget magiskt för åldrande av hårdvara tyvärr. Linux, Windows eller Apple, efter 3 år eller garantislut är det elektronikskrot.

min gamla Mac hade jag i åtta år, sedan tvärdog den (som Macs gör). under samma tid har jag gått igenom tre bärbara PCs, som alla började visa grava problem rätt tidigt. så jo, det är en jävla skillnad.
Citera
2017-03-06, 22:22
  #17
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Tja du, vad tror du det sitter för hårdvara i din kära mbp? jo samma som i en windows pc av samma årsmodell. Operativsystemet gör inget magiskt för åldrande av hårdvara tyvärr. Linux, Windows eller Apple, efter 3 år eller garantislut är det elektronikskrot.

Tycker man att det är elektronikskrot för att garantin har gått ut så jobbar man antagligen professionellt med sakerna och klarar inte av nertid.
Vilket är intressant, då datorer oftast går snabbare att ersätta med en ny efter garantin, än att få lagade under garantin.

Så idén "Efter garantin är det skrot" är väldigt udda så länge man inte har på-platsen-service eller dagen-efter-garanti på datorn under garantitiden, för allt annat än det innebär längre nertid än att helt sonika köpa en ny dator. Och då apple varken har dagen-efter eller på-platsen-service (annat än för stationära med applecare) så antar jag att du bara fiser luft.

Helt enkelt, på en dator finns det ett par alternativ:

1: Använda under garantin, ha ordentliga backups, och därefter köpa ny på en gång när garantin gått ut, detta ger dig en återkommande kostnad var 3:e år eller så för en ny dator och du har, så länge datorn inte går sönder ingen nertid. Om datorn däremot går sönder har du garantins reparationstid som nertid innan en reparerad dator kommer tillbaka. Så worst case 7 dagar om man behöver skicka in den, best case 0 dagar om den aldrig går sönder under garantitiden. Kostnad: ev. förlängd garanti och ny dator var 3:e år.

2: Fortsätta använda den efter garantin, ha ordentliga backups, och därefter beställa en ny dator när man börjar märka att datorn strular (eller helt plötsligt går sönder) utanför garantitiden. Nertiden blir då vid haveri efter garanti typ 7 dagar om man beställer en CTO eller dagen efter om man väljer en standardkonfiguration i lager. Datorkostnad blir var 3:e - 5:e år eller längre beroende på ens hårdvarumässiga krav.


För mig känns #2 vettigt då jag inte har vare sig 24 timmars turn-around på garantiärendena, någon garanterad data-recovery vid hårdvarufel eller någon lust att kasta ut fullt fungerande hårdvara för att "garantin gått ut".

Enda gången jag anser att #1 är vettigt är typ för driftkritiska system med 4 till 24-timmars service-avtal på utrustning med potentiellt lång leveranstid. Säg switchar/routrar/servrar/andra enhter som är kritiska för infrastrukturen/driften hos ett företag och inte klarar av att vara nere ö.h.t, i de fallen har man ju förvisso redundans via fail-overs och redundanta reservenheter.

Nej, jag har som sagt väldigt svårt att se något tillfälle där det är vettigt att efter garantins slut anse hårdvara som "elektronikskrot" per automatik.

Min rMBP Early-2013 har inte haft giltig apple-care på snart ett år, nu är jag noggrannare med backuperna på den och är beredd att köpa en ny dator med kort varsel. Men att köpa en dator medan den fungerar klockrent och uppfyller de tekniska kraven jag har på den? Aldrig...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback