Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 18:29
  #949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Just USA-specifika rutiner kan jag inte, men annars gäller ju det vanliga, in på nätet (flygbolagets hemsida), logga in med efternamn och bokningsreferens (typ AB123C),välj sittplatser, skriv ut boardingkort. Generellt sett kan allt det där göras på flygplatsen, ta med dig passet, ta på dig ett vilset ansiktsuttryck och ställ dig i rätt kö. Då tar de din väska och ger dig ett boardingkort. Sedan genom säkerhetskontrollen och promenad till gaten.

Biljetten är sedan länge elektronisk, du har en bokningsreferens och ett eller flera biljettnummer, ca 13 siffror, där de tre första avslöjar flygbolaget.

Är du säker på att du flyger med American Airlines? De samarbetar bland annat med British Airways, vilket innebär att bolagen kan sälja biljetter åt varandra, typ. Dina flightnummer, som börjar på AA, om de har "höga nummer", ex 6000-någonting, så kan det handla om att ett annat bolag sköter just den flighten. Det bör inte spela någon större roll för dig.

Då du ska till USA behöver du visum eller ESTA, annars får du inte (lagbrott, tror jag) flyga till USA. Tänk också på bagageregler (batterier, farliga föremål samt reglerna gällande vätskor i handbagage), se Transportstyrelsen.
Loggat in på flygbolagets hemsida har jag gjort och testat med bokningskoden och det fungerar bra. Platser får jag endast välja gratis 24h innan avresetid så det gör jag inte ännu. Men jag behöver alltså inte skriva ut boardingkort innan? Jag har ingen skrivare hemma och jag vill gärna inte stressa dagen innan och låna någons.

Biljettnummer är samma sak som reseplansnummer? Ett sådant på 13 siffror har jag fått ifrån Expedia, dom tre första är 723.

Jag flyger med American airlines som trafikeras av British airways. ESTA har jag redan ansökt och det är beviljat. Jag har skrivit ut en kopia på den.
Citera
2017-02-23, 21:59
  #950
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Loggat in på flygbolagets hemsida har jag gjort och testat med bokningskoden och det fungerar bra. Platser får jag endast välja gratis 24h innan avresetid så det gör jag inte ännu. Men jag behöver alltså inte skriva ut boardingkort innan? Jag har ingen skrivare hemma och jag vill gärna inte stressa dagen innan och låna någons.

Biljettnummer är samma sak som reseplansnummer? Ett sådant på 13 siffror har jag fått ifrån Expedia, dom tre första är 723.

Jag flyger med American airlines som trafikeras av British airways. ESTA har jag redan ansökt och det är beviljat. Jag har skrivit ut en kopia på den.
Behöver gör du nog inte, men vissa (särskilt lågprisbolag) tar betalt för att ge dig ett.
Biljettnumret låter lite konstigt, se http://www.iata.org/publications/Pages/code-search.aspx och https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_ticket

Reseplansnummer är inget ord jag känner igen.

Gissar att du byter på London Heathrow (LHR). Det är en stor flygplats som kan uppfattas som rörig. Jag antar att du kommer att hålla till på Terminal 5. Se http://www.heathrow.com/flight-connections för info om byte.
Citera
2017-02-23, 22:15
  #951
Medlem
American på heathrow är såvitt jag vet enbart T3, T5 är främst BA (och lite Iberia). Är antagligen så att Ensamflygare kommer flyga BA till T5 och sedan behöva byta terminal till T3 för sin anslutning med American.
Citera
2017-02-23, 22:36
  #952
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
American på heathrow är såvitt jag vet enbart T3, T5 är främst BA (och lite Iberia). Är antagligen så att Ensamflygare kommer flyga BA till T5 och sedan behöva byta terminal till T3 för sin anslutning med American.
Jo, AA håller till där i mitten. Men "... flyger med American airlines som trafikeras av British airways" antyder T5 hela dagen. Om det nu handlar om London.
Citera
2017-02-24, 00:47
  #953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, AA håller till där i mitten. Men "... flyger med American airlines som trafikeras av British airways" antyder T5 hela dagen. Om det nu handlar om London.
Ah, sant, är det ba som opererar är det rimligen t5 hela vägen.
Citera
2017-02-24, 19:05
  #954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Behöver gör du nog inte, men vissa (särskilt lågprisbolag) tar betalt för att ge dig ett.
Biljettnumret låter lite konstigt, se http://www.iata.org/publications/Pages/code-search.aspx och https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_ticket

Reseplansnummer är inget ord jag känner igen.

Gissar att du byter på London Heathrow (LHR). Det är en stor flygplats som kan uppfattas som rörig. Jag antar att du kommer att hålla till på Terminal 5. Se http://www.heathrow.com/flight-connections för info om byte.
Okej kanske lika bra att försöka printa ut det innan då. Hittade nu biljettnumret som börjar på 0011. Står på det jag printat ut från Expedia också "Denna sida kan användas som E-biljett".

På min resplan står det:
Arlanda terminal 2 till London terminal 5
London terminal 3 till Las Vegas Terminal 3
Citera
2017-02-25, 12:14
  #955
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamflygare
Okej kanske lika bra att försöka printa ut det innan då. Hittade nu biljettnumret som börjar på 0011. Står på det jag printat ut från Expedia också "Denna sida kan användas som E-biljett".

På min resplan står det:
Arlanda terminal 2 till London terminal 5
London terminal 3 till Las Vegas Terminal 3
Flygbolag 001 är American Airlines enligt tidigare länk.

Grattis, terminalbyte! Kör in flightnummer mm på Heathrow-länken så ser du vad som gäller.
Citera
2017-04-03, 20:08
  #956
Medlem
Varför ingår inte bagage på en del (alla?) inrikesflyg? Jag läser att det kostar 450kr att förhandsboka (vilket enligt resebolaget ska vara 40% billigare än att då ordna det på plats). Kan det vara riktigt?
Citera
2017-04-15, 21:01
  #957
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Varför ingår inte bagage på en del (alla?) inrikesflyg? Jag läser att det kostar 450kr att förhandsboka (vilket enligt resebolaget ska vara 40% billigare än att då ordna det på plats). Kan det vara riktigt?
Om bagage skall ingå är upp till respektive flygbolag. Norwegian tar t ex extra för incheckat bagage men dock inte 450 kronor utan 75 kronor. på SAS ingår ett incheckat bagage i priset. Vilka flygbolag tar 450 kronor för inchekat bagage på svenskt inrikes?
Citera
2017-04-15, 23:03
  #958
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om bagage skall ingå är upp till respektive flygbolag. Norwegian tar t ex extra för incheckat bagage men dock inte 450 kronor utan 75 kronor. på SAS ingår ett incheckat bagage i priset. Vilka flygbolag tar 450 kronor för inchekat bagage på svenskt inrikes?
Lockpriserna, som kallas Go light eller liknande, innehåller ingen incheckat väska.
Citera
2017-07-24, 20:34
  #959
Medlem
Chansar och postar här.

Om jag skall resa (rent hypotetiskt) t.e.x från Sundsvall-Arlanda från Arlanda-Bangkok (byta plan på Arlanda från SAS till Thai Airways). Måste man hämta ut sitt bagage och checka in den igen på Arlanda, i och med att man skall resa vidare med ett annat flygbolag? SAS-Thai Airways?
Citera
2017-07-24, 21:03
  #960
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Chansar och postar här.

Om jag skall resa (rent hypotetiskt) t.e.x från Sundsvall-Arlanda från Arlanda-Bangkok (byta plan på Arlanda från SAS till Thai Airways). Måste man hämta ut sitt bagage och checka in den igen på Arlanda, i och med att man skall resa vidare med ett annat flygbolag? SAS-Thai Airways?
Om du bokar en genomgående biljett (både SAS och Thai är med i samma allians, Star Alliance) så ska bagaget checkas in hela vägen till Bangkok i Sundsvall.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback