Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Brix Skis Blog kommenterar rapporten om MB:
Ges förslag till fördjupning av de svenska MB-aktivisternas verksamhet:
https://brixski.wordpress.com/2017/0...vart-samhalle/
Jag gissar på att ingen fördjupning kommer att ske under väldigt lång tid. Det är alldeles för känsligt för de flesta politiska partier, men i synnerhet för Socialdemokraterna som under en lång tid levererat en alltför stor mängd ekonomiskt och moraliskt stöd till MB och dess systerorganisationer.
Jag har länge funderat på varför man så okritiskt stött en rörelse som i en snäll tolkning står på en minst lika totalitärt tveksam grund som SD. Hypotesen jag kommit fram till är att vänstern i allmänhet men S i synnerhet haft en lång tradition av att "infiltrera" organisation och institutioner för att vrida dom i en mer S-vänlig riktning. Som exempel kan vi ta universiteten och Svenska Kyrkan som under lång tid av idogt arbete vridits från att vara ganska borgerliga och konservativa institutioner till betydligt mer vänsterinriktade.
Jag tror att man på samma sätt hoppas på att få även de muslimska organisationerna under sitt paraply genom en långsiktig strategi som vi ännu befinner oss i början på. Det är lite mer ge än ta än så länge, till skillnad mot universiteten där kampen kan sägas redan vara avgjord åtminstone vad gäller en större del av de akademiska institutionerna och Svenska Kyrkan där kampen kommit tillräckligt långt för att nu synbarligen stå inför en schism där det verkar som vänsterfalangerna har det klara övertaget.
Frågan är bara om det inte är så att MB är en helt annan nöt att knäcka. Den har nämligen till skillnad från Svenska Kyrkan (åtminstone förr i tiden) en klart uttalat politisk ambition som på många sätt går stick i stäv mot många av S hjärtefrågor (synen på HBTQ, kvinnors rättigheter, ett humant rättssystem med mera) och har som taktik för att uppnå detta egentligen exakt samma taktik som S: att "infiltrera" befintliga organisationer för att vrida dom mer mot sitt syfte. I detta fall kan man alltså fråga sig vem som egentligen infiltrerar vem? Det kommer i slutändan att bli en kamp mellan två extremt starka viljor och frågan är vem som kommer vika sig för vem eller om det kommer att leda till en explosiv skilsmässa. Jag tror att S här har varit (som de själva brukar säga) naiva och inte riktigt förstått den enorma skillnaden mellan MB och Svenska Kyrkan och att man fortfarande hoppas på den promenadseger man vann gentemot den senare, om än att det kommer att ta tid att nå dit.
Att S valde just MB och inte någon av de andra falangerna inom islam tror jag endast beror på att MB snabbt etablerade sig och tog på sig tolkningsföreträdet för muslimer, dvs gentemot andra muslimer som inte stödjer sharia. Man använde så att säga sin gamla vanliga taktik: att inte bygga upp något nytt utan att ta över en befintlig organisation. Jag misstänker att man har tagit sig vatten över huvudet därför att man förstått för lite om MB och felaktigt tolkat dom som en muslimsk version av den sekulära svenska kyrkan som inte hade någon egentligt uttalad politisk ambition förrän S lyckades plantera in sin politik i organisationen, och som inte heller hade den internationella uppbackning som MB har.
I vilken mån man insett sitt misstag internt inom S vet jag inte. Det märks en viss skillnad i hanteringen (indragna bidrag till SUM till exempel) men frågan är om det är början på ett avståndstagande eller en form av ekonomisk utpressning som är en del av en taktik för resan mot kontroll över och vänstervridning av MB återstår att se.