Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-23, 11:10
  #13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4liv3
Tanken är att jag ska slippa lägga mer pengar på den utan klara mig fram till sommaren/tidig höst när det byggs nytt. Så att införskaffa vattenkylning är inget alternativ Ska sätta igång med överklockningen i helgen när jag har tid.

Fortfarande. Du har uppgifterna svart på vitt där. Klockfrekvens är inte det samma som prestanda annat än i entrådade spelmotorer. Det bästa du kan åstakomma med normal kylning är en 10% förbättring, det märker du knappt. Med riktigt bra vattenkylning nästan 30%. Priset för processorbyte är i stort sett detsamma.
Citera
2017-02-23, 11:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Fortfarande. Du har uppgifterna svart på vitt där. Klockfrekvens är inte det samma som prestanda annat än i entrådade spelmotorer. Det bästa du kan åstakomma med normal kylning är en 10% förbättring, det märker du knappt. Med riktigt bra vattenkylning nästan 30%. Priset för processorbyte är i stort sett detsamma.

Att det inte kommer ge mig någon större ökning i ren prestanda är jag medveten om, men om jag kan i bästa fall öka med 10% så är jag nöjd med det. Det är trots allt gratis prestanda när jag redan sitter på allt som behövs för att klämma ut de 10 procenten. Byte av komponenter eller eventuella uppgraderingar av den datorn är inte aktuellt.
Detta är mer ett sätt för mig att lära mig grunden i att överklocka, något som jag aldrig har gjort innan. Om det sedan faktiskt påverkar prestandan märkbart spelar ingen större roll, allt extra jag kan få ut är bara ett plus.
Citera
2017-02-23, 11:34
  #15
Medlem
Bigl-rips avatar
Är multiplyern låst? Annars börja med att ändra den, annars får du pilla på FSB, ändra lite i taget, starta om stress testa. När bluescreen uppstår öka volten ytterst lite och stresstesta igen. Håll koll på tempen hela tiden

(FSB)x(multiplyer)= clockhastighet.
Vcore=cpu volt
Citera
2017-02-23, 12:11
  #16
Medlem
Boggas avatar
Få processorer som kommer upp i 5Ghz... det är först med 7700K som det är mer vanligt. I slutändan så handlar det om kisellotteriet, hur bra kontakt die har med ihs osv.
Citera
2017-04-21, 09:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4liv3
Att det inte kommer ge mig någon större ökning i ren prestanda är jag medveten om, men om jag kan i bästa fall öka med 10% så är jag nöjd med det. Det är trots allt gratis prestanda när jag redan sitter på allt som behövs för att klämma ut de 10 procenten. Byte av komponenter eller eventuella uppgraderingar av den datorn är inte aktuellt.
Detta är mer ett sätt för mig att lära mig grunden i att överklocka, något som jag aldrig har gjort innan. Om det sedan faktiskt påverkar prestandan märkbart spelar ingen större roll, allt extra jag kan få ut är bara ett plus.

Hej
Jag började överklocka mitt system igår. Hann bara överklocka ett snäpp och efter att ha höjt Vcore två gånger så blev datorn stabil. Nu ska jag klocka mer.
Hur gick det för dig?
Citera
2017-04-21, 12:52
  #18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Är multiplyern låst? Annars börja med att ändra den, annars får du pilla på FSB, ändra lite i taget, starta om stress testa. När bluescreen uppstår öka volten ytterst lite och stresstesta igen. Håll koll på tempen hela tiden

(FSB)x(multiplyer)= clockhastighet.
Vcore=cpu volt

Det är väl det K:t betyder.

Citat:
i5 2500K
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback