29 662 besökare online
1 082 028 medlemmar • 56 572 909 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Film och filmproduktion Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Neatless
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Toni Erdmann (2016) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

När hans kära gamla hund dör bestämmer sig den skojfriska Winfried för att leva livet fullt ut än mer än vad han redan gör och åker på en spontanresa till sin dotter som jobbar i Bukarest. Hon är extremt upptagen dock, mitt inne i en stor affär som hon måste lägga all koncentration på och då är farsan mer ett irritationsobjekt än en glad överraskning. Men Winfried ger sig inte, han skapar en bisarr karaktär som nästlar sig in i hennes arbetsliv och utmanar henne att öppna upp sig själv och inte leva så förbannat stelt. Antar hon utmaningen?

Haha alltså... slutet får mig att famla efter ord. Visst innehåller filmen bisarra stunder från början men det eskalerar till nya höjder på slutet. Det börjar som en gullig film där farsan bara vill spendera tid med dottern, men efter halva filmen kan precis allt hända - alla sociala regler kastas ut genom fönstret och man får se saker man sällan sett på film förut. Och på något konstigt vis fungerar det, riktigt bra till och med. Det är omöjligt att inte gilla Winfried som gillar att bära löständer, peruk och har partytricks så oslagbara som att riva ost över huvudet. Peter Simonischeck levererar en hjärtvärmande prestation, och fungerar dessutom perfekt ihop med Sandra Hüller som spelar dottern.

De känns inte som karaktärer skapade för film utan verkliga människor i olika livsfaser. Dialogen är naturlig och trovärdig - lite stakigt sådär precis som i verkligheten. Första timmen sitter jag ständigt med ett litet leende av den fina historien, sen sjunker det lite - scener dras ut till absurdum och segheten sätter in (det är en lång film), men plötsligt rycks det upp igen av ett skamfullt men härligt sångnummer och vad som följer efter det går inte att beskriva.

Det bästa av allt är att man i all den här röran kan utläsa många livsbudskap som inte alls känns ostiga, det är mycket som är tänkvärt i all bisarr humor om familjerelationer, karriär och livet överlag. En helt underbar film som får en att omedvetet le, skratta högt, skamfullt vända bort blicken och framförallt känna sig alldeles varm inombords. Ett absolut måste.

Svara på ämne
Svara Topp Dela