Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-18, 19:24
  #1
Medlem
trickydicks avatar
Dax för byte igen då. 68K->PPC->x86->ARM .

Enligt en anonym post på slashdot. https://hardware.slashdot.org/commen...3&cid=53786433



Det har synts flera 3D-prinade laptops hos Apple som har ARM-processorer (Samma som iPhone, AppleTV och iPad) som kör en portad variant av OS X med Cocoa och Aqua men som saknar tex Disk Utility, Terminal, ColorSync, Grapher, X11, Audio/MIDI setup, etc. Allt skall uppdateras via App-Store.

Låter som Apple skall göra en Crome-book eller Windows 10 Cloud.


Tankar!

🔵 Apples egna A-processor är grymt snabba och kommande generationer lär inte bli långsammare.
Apple slipper betala överpriser och vänta på Intel, AMD och Nvidia utan kan köra sitt eget rejs precis som man gör nu på iOS.

🔴 Apple förlorar möjligheten att köra Windows och Windowsprogram utan emulering, och det sistnämnda lär bli sjukt långsamt.

⚫️ Apple får full kontroll över all kod och försvårar för virus och andra angrepp, nackdelen ett mer inlåst system.

Vad tror ni?
Kommentera…
__________________
Senast redigerad av trickydick 2017-02-18 kl. 19:27.
Citera
2017-02-18, 19:34
  #2
Medlem
tzjs avatar
Sannolikt ett fullt naturligt steg i den utveckling vi ser redan idag. Enheter skall bara skilja sig åt i fysiskt utförande. Oavsett om du kör surfplatta eller laptop eller bara mobil. Programvaran skall vara samma.

För jävligt anser jag. Det kan vara så att detta blir den sista Apple-laptop jag äger om det fortsätter.
Citera
2017-02-18, 19:38
  #3
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det kommer att bryta bakåtkompatibilitet och om det inte kommer ett mellanting mellan OSX och iOS så kommer det vara en rätt begränsad plattform.

Det fanns dock en övergångsperiod när man bytte procssortyp sist där man kompilerade program som "universal binary" dvs de gick att köra både på PPC och på X86.

ARM behöver ju inte ersätta Intel på hela lineupen såklart.
Citera
2017-02-18, 20:01
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Nu har jag ingen Apple produkt och kommer troligen aldrig köpa någon heller...

Men detta låter väl absolut inte omöjligt på något sätt...
Kontrollera hårdvara tillsammans med mjukvara är ju a match made in heaven... tänk som programmerare (lågnivå) och kunna prata med hårdvaru killen och kunna matcha/förbättra saker och ta göra om eller ta bort helt onödiga saker osv...
Ja man kan ju definitivt se dessa saker idag med i produkter helt klart...

Trots att Intel kommit sjukt långt så har processorn ett knepigt arv och har rätt mycket skit som döljer det väl men det finns där... Arm var så basic när den kom men ändå någorlunda genomtänkt för tiden den föddes i... vilket gjorde det rätt enkelt att bygga vidare på...

Köra Windows... Microsoft är ett företag som vill tjäna pengar och vem vet... dom kanske släpper ett full blown windows (med mjukvaru Transmeta typ av kod) fullt fungerande på Arm... och program översätts (1 gång) till Arm maskinkod... jaja det är inte omöjligt..

Intel köpte ju StrongARM... så finns väl inget som säger att dom inte kan göra ARM processorer som skulle slå Apple på fingrarna om dom ville...
Citera
2017-02-18, 20:04
  #5
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Sannolikt ett fullt naturligt steg i den utveckling vi ser redan idag. Enheter skall bara skilja sig åt i fysiskt utförande. Oavsett om du kör surfplatta eller laptop eller bara mobil. Programvaran skall vara samma.

För jävligt anser jag. Det kan vara så att detta blir den sista Apple-laptop jag äger om det fortsätter.


Jag tycker också att det är en naturlig utveckling. Klart att Apple vill ha kontroll över all sin mjukvara/hårdvara/målntjänster. Och det kan nog vara ett klokt beslut, gemene-man tjänar ju bara på det. Google och Microsoft går åt samma håll. Bara vi datageeks som hatar det och drivs åt Linux.

Men jag kommer att sitta med min iMac tills den faller isär i atomer.

Citera
2017-02-18, 20:37
  #6
Moderator
Rassas avatar
Så länge Apple fortsätter stödja ESXi fullt ut om dom nu väljer en annan processorarkitektur så är jag nöjd. Tråkigt om det inte kommer att gå att köra Windows native i Bootcamp, Parallels eller andra virtualiseringslösnigar dock, IBM och Motorola tvingade i princip Apple att gå över till x86 eftersom det inte gick att få fram en G5-processor för laptops (har inget stöd i det påståendet, men tror att det var det som gjorde att Steve sa tack och hej till PPC), och just möjligheten att köra Windows native var ju en trevlig bonus.
Citera
2017-02-18, 20:47
  #7
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Så länge Apple fortsätter stödja ESXi fullt ut om dom nu väljer en annan processorarkitektur så är jag nöjd.

VMware är de som bestämmer vilka plattformar de väljer att porta ESXi till.
Hittils är det bara x86-64 som gäller.

Det verkar i vilket fall som att Microsoft håller på att porta Windows 10 (inte mobile) till ARM de med.

Isf kommer alla de tre stora kommersiella operativsystem att komma i ARM versioner.
Citera
2017-02-18, 21:08
  #8
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
VMware är de som bestämmer vilka plattformar de väljer att porta ESXi till.
Hittils är det bara x86-64 som gäller.

Det verkar i vilket fall som att Microsoft håller på att porta Windows 10 (inte mobile) till ARM de med.

Isf kommer alla de tre stora kommersiella operativsystem att komma i ARM versioner.

Sant, jag tänkte lite fel där.

Om nu Apple går över till ARM och VMware skickar ut förfrågan till Apple att skicka in det som behövs för att ESXi ska funka på den plattformen så hoppas jag att Apple gör det.
Citera
2017-02-18, 23:00
  #9
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Sant, jag tänkte lite fel där.

Om nu Apple går över till ARM och VMware skickar ut förfrågan till Apple att skicka in det som behövs för att ESXi ska funka på den plattformen så hoppas jag att Apple gör det.


Fast varför skulle du vilja köra ESXI på en ARM-baserad Laptop? Du kommer ju bara virtualisera ARM-baserade OS, vilket är ganska begränsat antal OS och inget av dom lär göra något som ARM-MacOS inte gör?

För du kommer aldrig kunna köra ARM-MacOS på ESXI på vanlig PC-hårdvara, för då pratar vi emulering och inte virtualisering, och ESXI pysslar inte med (processor)emulering...
Citera
2017-02-18, 23:25
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fast varför skulle du vilja köra ESXI på en ARM-baserad Laptop? Du kommer ju bara virtualisera ARM-baserade OS, vilket är ganska begränsat antal OS och inget av dom lär göra något som ARM-MacOS inte gör?

För du kommer aldrig kunna köra ARM-MacOS på ESXI på vanlig PC-hårdvara, för då pratar vi emulering och inte virtualisering, och ESXI pysslar inte med (processor)emulering...

Nej, jag vill kunna virtualisera Windows och macOS på Mac-hårdvara framöver. Och inte på en laptop, för fan. Mac Pro och Mac Mini kör jag ESXi på. Så jag hoppas att Apple kör på Intel framöver på de stationära burkarna.
Citera
2017-02-19, 13:31
  #11
Medlem
Littons avatar
Apples smartaste steg hittills har varit övergången till Unix, övergång och skapande av OS X och övergången till Intel.

Om de väljer att gå över till Arm med ett strypt OS så innebär det döden för Apples datorer. Möjligen kan man ha dem som små skrivmasikner för office-program. Vilket är helt bisarrt. Mac hade ju nästan enbart krävande skapande användare och kontrosråttorna som inte visste någont körde PC md Windows.

På grund av att Apple tidigare skötte sig så bra så har även väldigt många utvecklare idag gått över till Apple. Apple hade ju problem tidigare att det inte fanns så många program som till Windows. Idag är det nästan tvärt om. De flesta av de finaste verktygen kommer i första hand till OS X.

Apple med Tim Cook har blivit ett bolag för räknenissar. Och de vet om de låser in användare ännu mer så måste de betala för allt. Apple har redan idag kundbasen som är mest berättigade att betala för program via App Store. Så om de gör det ännu strikatre så förväntar de sig att fler betalar. Lägg därtill lägre priser på egentillverkade processorer.

Bäst hade varit om Apple, Intel och Nvidia. Skakade hand och försökter uppföra sig som vuxna.

OS X var det bästa operativssytem som någonsin skapades. Ja imperfekt "var"! Nu verkar det peka nedåt. Troligen sitter jag på Windows om några år. Windows är skräp men med fina program ovanpå. Så länge man rör sig inom ett program så kan man tycka att det är ok.
Och om Windows på sikt överger "DOS" till frömån får bash så kommer mycket att förlåtas.
Citera
2017-02-19, 19:03
  #12
Medlem
Detta har ju ryktats om länge och det är ganska troligt.

Detta vore döden för allt seriöst användande av mac-datorer.
Apple har redan till stor del övergett professionella användare, med macbook och nya mbp och framför allt genom att inte uppdatera sin mac pro, som idag är extremt utklassad. Apple skulle säkert porta iMovie, men ordentliga program som adobe, CAD osv. kommer ta lång tid på sig, och bara om (ARM)macbooks säljer bra.

Och det är inget konstigt med det. Apples datorer säljer väldigt lite jämfört med iphones och ipads och användarna är främst skolundommar och hipsters, ni power users är en liten minoritet i en minoritet.

Och såklart, billigare processorer, minimal kontroll för användaren, mer vinst till apple.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback