Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 02:42
  #1
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Tjena!
Kan någon informera en obildad person i hur "vi löser problemet" med alla fiktiva värden som cirkulerar och drivit denna konstgjorda ekonomiska andning.
Har någon teoretiserat kring hur man gör med alla derivat, som ändå inte har riktig täckning?

Globalt kaos?
Citera
2017-01-04, 00:52
  #2
Medlem
Djeydjeys avatar
För det första har man ett fribankssystem utan centralbank eller nationell valuta, vilket gör det omöjligt för regeringen att missbruka. För det andra skulle vanligt folk bli mycket mer rationella. De skulle söka sig till trovärdiga banker som inte tog för höga risker samt handla i knappa resurser som ädelmetaller och bitcoins. De som inte gjorde det skulle inte hitta många att handla med.
Citera
2017-01-07, 22:42
  #3
Medlem
Gamlings avatar
Om marknaden tillåts råda kommer alla varor och tjänster tillsättas sitt rätta värde! Utbud och efterfrågan sätter priset på *alla* varor.

Dagens politiskt styrda system sätter dock alla dessa mekanismer ur spel och tillåter uppblåsta, eller tvärtom, priser på vissa varor. Ta tex. bostäder eller räntor. Fractional Reserve Banking tillåter krediter att skapas ur tomma intet vilket i slutänden drabba vanliga löntagare, etc...

Om Österrikisk ekonomi skulle lösa alla problem vet jag inte, men flera av de mest uppenbara skulle definitivt undanröjas!
Citera
2017-02-04, 23:11
  #4
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djeydjey
För det första har man ett fribankssystem utan centralbank eller nationell valuta, vilket gör det omöjligt för regeringen att missbruka. För det andra skulle vanligt folk bli mycket mer rationella. De skulle söka sig till trovärdiga banker som inte tog för höga risker samt handla i knappa resurser som ädelmetaller och bitcoins. De som inte gjorde det skulle inte hitta många att handla med.

Det här är något även jag som liberal har svårt att köpa rakt av. Varför skulle vanligt folk plötsligt vakna upp och bli jätterationella, källkritiska och tänka igenom alla sina beslut grundligt?

Skulle reklam och lockande erbjudanden inte fungera längre?
Citera
2017-02-17, 16:27
  #5
Medlem
Djeydjeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Det här är något även jag som liberal har svårt att köpa rakt av. Varför skulle vanligt folk plötsligt vakna upp och bli jätterationella, källkritiska och tänka igenom alla sina beslut grundligt?

Skulle reklam och lockande erbjudanden inte fungera längre?
Du kan inte jämföra reklam och "erbjudanden" med välfärdsstaten, det är som att jämföra knäckebröd med glasstårta. Dessutom kan inte banker erbjuda vad som helst när de måste ansvara för sin egen verksamhet.
Citera
2017-02-17, 18:18
  #6
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djeydjey
Du kan inte jämföra reklam och "erbjudanden" med välfärdsstaten, det är som att jämföra knäckebröd med glasstårta. Dessutom kan inte banker erbjuda vad som helst när de måste ansvara för sin egen verksamhet.
Jag kanske var lite otydlig med vad jag menade.

Som jag tolkade dig skulle de som idag gör ogenomtänkta val ändra sig och bli rationella.

Jag har svårt att tro det, eftersom reklam bevisligen funkar. Varför skulle man inte kunna starta en oseriös bank med jättehöga räntor som lånar ut till folk utan hjärna? Många skulle säkert betala och om de inte kan så kan man väl bara sälja skulden till något inkassoföretag?

Tillräckligt snyggt paketerat så kan man säkerligen få det där att gå runt.

Så att människor skulle bli rationella bara för att staten inte säkrar upp allt har jag svårt att tro. Idioter är idioter.
Citera
2017-02-18, 08:56
  #7
Medlem
Djeydjeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jag kanske var lite otydlig med vad jag menade.

Som jag tolkade dig skulle de som idag gör ogenomtänkta val ändra sig och bli rationella.

Jag har svårt att tro det, eftersom reklam bevisligen funkar. Varför skulle man inte kunna starta en oseriös bank med jättehöga räntor som lånar ut till folk utan hjärna? Många skulle säkert betala och om de inte kan så kan man väl bara sälja skulden till något inkassoföretag?

Tillräckligt snyggt paketerat så kan man säkerligen få det där att gå runt.

Så att människor skulle bli rationella bara för att staten inte säkrar upp allt har jag svårt att tro. Idioter är idioter.
Därför att folk inte gillar jättehöga räntor, det är det som är problemet: Dagens räntor är egentligen extremt mycket högre än för den enskilde låntagaren, pga inflation och bailouts så får resten av folket hosta upp vad det verkligen kostar. I ett fribankssystem hade det bara varit att gå in på Compricer och jämföra. Alla kunder hade inte kunnat räddas, men de allra flesta.
Citera
2017-02-18, 10:51
  #8
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djeydjey
Därför att folk inte gillar jättehöga räntor, det är det som är problemet: Dagens räntor är egentligen extremt mycket högre än för den enskilde låntagaren, pga inflation och bailouts så får resten av folket hosta upp vad det verkligen kostar. I ett fribankssystem hade det bara varit att gå in på Compricer och jämföra. Alla kunder hade inte kunnat räddas, men de allra flesta.

Fast även idag går det att jämföra banker och leta bra räntor, ändå sitter folk hos fogden och gråter efter att ha insett att Bluesteps och "SMSa låna" inte var så bra idé trots allt när man inte hade någon fast inkomst...

De flesta kommer alltid att klara sig, problemet är de här nötterna.
Citera
2017-02-18, 18:38
  #9
Medlem
Djeydjeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Fast även idag går det att jämföra banker och leta bra räntor, ändå sitter folk hos fogden och gråter efter att ha insett att Bluesteps och "SMSa låna" inte var så bra idé trots allt när man inte hade någon fast inkomst...

De flesta kommer alltid att klara sig, problemet är de här nötterna.
Nötterna är ändå bortom all räddning, men det är väl en del av den evolutionära selektionen. Ska staten rädda dem kommer de självständiga att offras istället. Men det är klart, har man tur kanske lite frivilliga välgörare har lust att ställa upp för en.
Citera
2017-03-19, 17:51
  #10
Medlem
Om det funnits ett fungerande system som kallades ekonomi hade folk redan använt sig av det.

Majoriteten människor är trots allt inte dummare än att de vet sitt eget bästa och väljer detta att vissa "skolor" mm påstår annat och hänvisar till mänsklig dumhet när det inte fungerar är för att försöka dölja deras heliga skrift helt enkelt är ett skämt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback