Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-15, 20:32
Medlem
Kommer behöva köpa en bil inom ett par månader, tänkt en del på vad jag behöver och vad jag kommer fram till är en driftsäker billig bil för 99% av min bilkörning sker till och från jobbet(1.6 mil enkel resa).

Hade tänkt mig årsmodell 2015-2016, pris är inget hinder men vill helst komma så billigt undan som möjligt. Bilen jag tittat lite närmare på Hyundai i10 1,2 Premium men ingen aning ifall den är bra.

Har inte mycket koll på bilar så jag är tacksam för lite hjälp.
Citera
2017-02-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Kommer behöva köpa en bil inom ett par månader, tänkt en del på vad jag behöver och vad jag kommer fram till är en driftsäker billig bil för 99% av min bilkörning sker till och från jobbet(1.6 mil enkel resa).

Hade tänkt mig årsmodell 2015-2016, pris är inget hinder men vill helst komma så billigt undan som möjligt. Bilen jag tittat lite närmare på Hyundai i10 1,2 Premium men ingen aning ifall den är bra.

Du får samma bil med 5-6 års nybilsgaranti om du väljer Kia Piccanto. Enbart detta gör samma bil klart bättre.
Citera
2017-02-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Du får samma bil med 5-6 års nybilsgaranti om du väljer Kia Piccanto. Enbart detta gör samma bil klart bättre.

Hyundai i10 har 5 års nybilsgaranti med fria mil.

"5 års Nybilsgaranti (med fri körsträcka)
5 års Vägassistans
5 års Lackgaranti
3 års Vagnskadegaranti
12 års Garanti mot genomrostning"

Men visst, en annan bil som kanske är intressant.
Senast redigerad av KalleKofot 2017-02-15 kl. 20:42.
Citera
2017-02-15, 22:10
Medlem
zoombos avatar
Bilarna är i princip identiska och fabrikerna har samma ägare. Det som främst skiljer är att Kia har 7 års garanti medan Hyundai har 5 år, i övrigt är skillnaderna minimala.

Och jag tycker det är ett vettigt val av pendlarbil.
Citera
2017-02-15, 22:19
Medlem
Du har inte funderat på att leasea med tanke på din extremt korta körsträcka? Du hamnar ju långt under 1000mil per år om du endast kör den sträckan.

1500kr månaden i 3år, 1500mil, för en Toyota Aygo.
Citera
2017-02-15, 22:32
Medlem
Priset är runt samma för bägge bilarna med 1.2 motorn dock är alla 1.2 Kia automater, som det ser ut nu är det nog mest upp till vilken bil man tycker ser bäst ut och möjligen köregenskaper.

Får nog ta mig tiden att gå provköra dessa bilar så jag vilken jag känner mig bekvämast i, tycker Hyundai i10 ser bäst ut både utvändigt och inredning.

Låt oss säga jag kliver in hos Bilhandlaren med tillräckligt med kontanter för en småbil, ingen inbytes bil och intresserad av 1år gammal eller förra årets modell med 0 mil på mätaren. Vad kan jag pruta eller säga att jag vill ha med i köpet? V-däck är ju ett måste hur jag än vrider och vänder, fri service? Antar de heller ger ut extra tillbehör än går ner i pris.

--

Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Du har inte funderat på att leasea med tanke på din extremt korta körsträcka? Du hamnar ju långt under 1000mil per år om du endast kör den sträckan.

1500kr månaden i 3år, 1500mil, för en
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso

1500kr månaden i 3år, 1500mil, för en Toyota Aygo.
Aygo.

Ska lämna tillbaka en leasad Nissan Leaf snart, gillade bilen men för kort körsträcka.

3år är en lång tid och har ingen lust att bli sittandes med en bil jag kanske inte behöver i framtiden, min Leaf blev rätt dyr per mil i drift så jag tröttnade lite att betala 3k i månaden för en bil som jag inte äger eller kommer behålla.
Senast redigerad av KalleKofot 2017-02-15 kl. 22:53.
Citera
2017-02-15, 23:06
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Priset är runt samma för bägge bilarna med 1.2 motorn dock är alla 1.2 Kia automater, som det ser ut nu är det nog mest upp till vilken bil man tycker ser bäst ut och möjligen köregenskaper.

Får nog ta mig tiden att gå provköra dessa bilar så jag vilken jag känner mig bekvämast i, tycker Hyundai i10 ser bäst ut både utvändigt och inredning.

Låt oss säga jag kliver in hos Bilhandlaren med tillräckligt med kontanter för en småbil, ingen inbytes bil och intresserad av 1år gammal eller förra årets modell med 0 mil på mätaren. Vad kan jag pruta eller säga att jag vill ha med i köpet? V-däck är ju ett måste hur jag än vrider och vänder, fri service? Antar de heller ger ut extra tillbehör än går ner i pris.

Automater? Måste vara en slump.

Hyundai vill framstå som lite bättre och exklusivare men det är som sagt väldigt små skillnader.

Vinterdäck och motorvärmare bör gå att förhandla sig till. Samt gummimattor. Sen är det inte så mycket som kvarstår; dragkrok är knappast aktuellt och servicen brukar dom inte förhandla med då den går på ett annat konto. Ju längre bilen står desto bättre läge att pruta men väntar man för länge kanske någon annan hinner före...
Citera
2017-02-15, 23:14
Medlem
Provkör gärna en Skoda Fabia och jämför kostnaderna.
Citera
2017-02-16, 00:24
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

Om du i din kalkyl även räknar med en exit (vilket de flesta glömmer), så kan det vara en god idé att välja en bil som är minst tre år gammal och som tagit största värdetappet. Då kan du börja kika på lite mer riktiga premiummärken som exempelvis Merca. Deras A-klass är en riktigt trevlig småbil och sett över perioden där den kommer att tappa mindre i värde så kan den absolut matcha ekonomiskt. Dessutom kommer du att åka trevligare. En annan bil jag spontant tänkte på är Volvo V40, även en tre år gammal sådan kommer att hålla värdet bättre än ditt förslag.

Beträffande prutning så är lagerbilar mest framgångsrikt att göra det på. Ta in ett par offerter från ett par olika handlare runt om i Sverige och jämför, så kan du ta det därifrån.
Senast redigerad av carlpetersen73 2017-02-16 kl. 00:27.
Citera
2017-02-16, 14:42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Om du i din kalkyl även räknar med en exit (vilket de flesta glömmer), så kan det vara en god idé att välja en bil som är minst tre år gammal och som tagit största värdetappet. Då kan du börja kika på lite mer riktiga premiummärken som exempelvis Merca. Deras A-klass är en riktigt trevlig småbil och sett över perioden där den kommer att tappa mindre i värde så kan den absolut matcha ekonomiskt. Dessutom kommer du att åka trevligare. En annan bil jag spontant tänkte på är Volvo V40, även en tre år gammal sådan kommer att hålla värdet bättre än ditt förslag.

Nja. Visst är det sant att en bil sjunker mest i början och procentuellt sett så är det premiumbilarna som sjunker mest första 2-3 åren, på en bil som kostar snett över 100 papp blir inte minskningen så drastisk om man räknar i tusenlappar.

Om man ska frakta arslet från A till B inom ett tätbebyggt område 2x en halvtimme per dag så är det ju rätt egalt om bilen i sig är bekväm och har en massa lull-lull. Då är det intressantare vad totalkostnaden blir; en liten bil är bränslesnålare än en större och räknar man på detta så blir det lätt 3-4' i merkostnad per år bara i bränsle. Sen har du högre skatt och ofta dyrare servicekostnader, troligen också försäkringskostnader på en större bil. På en ny bil behövs heller inte helförsäkring så på det stora hela blir det ändå rätt dyrt att ha en finare bil för en så simpel uppgift.
Citera
2017-02-16, 15:18
Medlem
Audi KX
Citera
2017-02-16, 19:37
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nja. Visst är det sant att en bil sjunker mest i början och procentuellt sett så är det premiumbilarna som sjunker mest första 2-3 åren, på en bil som kostar snett över 100 papp blir inte minskningen så drastisk om man räknar i tusenlappar.

Om man ska frakta arslet från A till B inom ett tätbebyggt område 2x en halvtimme per dag så är det ju rätt egalt om bilen i sig är bekväm och har en massa lull-lull. Då är det intressantare vad totalkostnaden blir; en liten bil är bränslesnålare än en större och räknar man på detta så blir det lätt 3-4' i merkostnad per år bara i bränsle. Sen har du högre skatt och ofta dyrare servicekostnader, troligen också försäkringskostnader på en större bil. På en ny bil behövs heller inte helförsäkring så på det stora hela blir det ändå rätt dyrt att ha en finare bil för en så simpel uppgift.
Nja. Visst har du poänger, men en kalkyl låter sig inte göras utan att veta hur länge ts ska ha bilen. Visst drar de bilar jag förslog mer, men inte så mycket som du tror, några 3-4 000/år i merkostnad blir det inte om man som ts kör runt 1000 mil/år, på sin höjd en tusing, dvs en krona milen. Men för den pengen extra får man så oändligt mycket mer bil än moppebilen Hyundai. Och i det fall man väljer Volvon en av de få bilar som plockat full pott i Euro NCAP. Kan ju vara värt en slant. Jag tror fortsatt att ägandekostnad över exempelvis fem år blir ganska likvärdig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in