Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-14, 15:28
  #4885
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast om han skjuter någon "Dom kanske är på väg runt huset för att ta sig in bakom KG genom någon av alla balkongdörrar" så har han skjutit i förebyggande syfte, vilket är förbjudet.

Om du läst inlägget du kommenterade så har du uppenbarligen inte förstått!
Tror du att budskapet försvinner när du stoppar huvudet i sanden genom att radera det du kommenterar?

Nej, det är inte förebyggande syfte.
Ditt "kanske" är ointressant. Frågan är hur KG upplevde situationen. Han var säker på att han var hotad till livet och han försökte avvärja det hotet.
Han var ju uppenbart dödsförskräckt fortfarande en timme senare när polisen kom. Menar du att rädslan för hotet ska upphöra om en av flera angripare vrider på kroppen?
Det är för att avvärja det hot som det innebar att dom hade uttalat att dom skulle döda KG och börjat vidta åtgärder för att döda honom som KG sköt. Det var det dom höll på med. KG hade ingen anledning att tro att hotet var avvärjt och att angriparna tänkte fly efter det att han skjutit ett skott. Dels därför att han inte såg exakt vad som hände i mörkret och dels därför att han visste att det var minst tre angripare. Han var fortfarande livrädd efter två skott. Han visste ju inte var de övriga fanns, hur många dom var eller hur dom var beväpnade. Utöver den i källaren eller i källardörren.
Dessutom hade dom inte börjat fly när skotten avlossades. En av angriparna vänt sig om men det vet vi inte om KG såg. Båda skotten avlossades i snabb följd på ungefär samma avstånd, ca 2-3 meter. Den bild som du försöker måla upp, att dom sköts i ryggen när som försökte fly stämmer inte alls. Varken med vad som faktiskt hände eller med vad KG upplevde.
Lägg gärna till vad det var för slags människor som attackerade KG. Det vet jag, för jag har läst FUP. Det visste KG som till och med fick sympati från både pojkarnas mamma och polisen, som alla förstod att hans dagar troligen var räknade i och med att bröderna har bestämt sig för att "ta" KG.
Från alla våldsbrott och konfrontationer med poliser och häktespersonal som bröderna varit involverade i innan så visste alla inblandade, inklusive polisen och KG hur vedervärdiga och farliga dom här typerna var.

Med ditt sätt att resonera så tycker jag att du ska tänka på den här situationen:

Du står på knä på golvet. En GM höjer en yxa, som du tror ska klyva din skalle.
Du får inte göra något innan eggen träffar ditt huvud, för då gör du det i förebyggande syfte.
Du ska VÄNTA för att se om GM verkligen tänker klyva din skalle.
GM kanske bara tänkte skrämma dig...

Ditt resonemang om upprepade angrepp är f-nemej lika sjukt som mycket annat som du skrivit i den här tråden.

Låt mig förklara med ett enkelt exempel:

En beväpnad angripare öppnar eld mot ett offer. Offret är också beväpnad.
Första skottet från angriparen missar. Har angreppet upphört när kulan har passerat förbi?
Då får offret, enligt ditt sätt att resonera, inte försvara sig innan nästa skott kommer, eftersom det inte är något angrepp innan angriparen skjuter igen.

Uppenbarligen kvarstår hotet.

Jag vet inte vad du håller på med i den här tråden, men du ska veta att jag är allvarligt oroad!

Antingen har du en helt skruvad uppfattning om lagstiftarens intention bakom nödvärnsrätten eller också är det något annat som är skruvat.

Citera
2017-02-14, 15:39
  #4886
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Den gripne är 70 år gammal, de dödade okända.

Gubben har väl tagit fram bössan och gett inkräktarna vad de tålde

Förmodligen en ilsken gammal jägare som fått besök av tjuvar och gjort processen kort med dom.
Isåfall bra gjort, mer civilkurage!
Citera
2017-02-14, 16:21
  #4887
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det spelar ingen roll

Eftersom du konsekvent raderar de inlägg du kommenterar så går det ju inte att veta vad det är du kommenterar – i synnerhet när du inte kommenterar föregående inlägg.

Du griper hela tiden efter halmstrån för att du vill ha en ursäkt för att eliminera nödvärnsrätten.

I KGs fall är det ingen tvekan:
– Du och jag vet att minst två av de tre eller fler som angrep KG var livsfarliga och angrep för att döda.
– Du och jag vet att den enda chans KG hade att avvärja hotet om en plågsam och våldsam död det hade han tack vare sitt hagelgevär.
– En svaghet i den chans han hade att försvara sig var att han bara kunde ladda med två skott samtidigt som det var minst tre angripare.
– Att inte försöka skjuta verkanseld i det här läget är att likställa med självmordsförsök IMO.

Kan du inte försöka försöka förklara vad du har för motiv när du försöker säga att det hade varit bättre om KG inte försvarat sig och i stället låtit de sällsynt våldsbenägna, brottsbenägna och uppenbart farliga bröderna tortera honom till döds? Även om du inte säger det rakt ut, så blir det konsekvensen av hur du argumenterar.

Citera
2017-02-14, 16:51
  #4888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Tyvärr är det som så att du fortfarande inte förstått att du med din story helt åsidosätt vad som gäller. Dessutom har du helt missförstått de allmänna råden och föreskrifterna men kan möjligtvis hävda att eftersom du missförstått dem så ska du inte straffas jämlikt lagen (som föreskrifter är väldigt illa skrivna), ifall du däremot får tillbaka din puffra är förstås en helt annan fråga.

2. Det får du fråga dem om. En lågstadielärare är inte direkt någon auktoritet på lagstiftningen utan vanligen en lågutbildad individ som förhoppningsvis har högstadie, gymnasie och/eller lärarexamen.

3. Du får transportera ditt vapen enligt föreskrifterna till och från sådana lokaler. Detta innebär alltså inte att du får planera din dag så att du kan springa runt med din puffra överallt under förespeglingen att du är under transport till skjutbanan.
1. Åja, jag törs nog påstå att jag är väl insatt i vapenlagen. Ett par av mina licenser blev nekade av polismyndigheten, men bifallna av förvaltningsrätten efter att jag i mina överklaganden påpekat hur regelverket ser ut. Polisens vapenhandläggare är skrämmande okunniga om vad lagens bokstav faktiskt säger.
2. Är det inte snarare ett tecken på att lärarna inte är rädda för att laglydiga medborgare har med vapen in på skolan?
3. Varför tror du att jag springer omkring med vapen överallt? Vapen är tunga och ganska obekväma. De gånger jag kört bil och glömt att flytta vapen från bälteshölster till vapenväska har jag varje gång ångrat, det är inte det minsta skönt. Men om jag skall köra tre timmar till en tävling så är jag i min fulla rätt att ta med mig vapen in till Sibylla om jag vill stanna och äta på vägen. Om jag har varit på skjutbanan och kör inom Biltema på hemvägen för att köpa en tub spackel, så har jag inte brutit mot någon lag. Om du någonsin varit i närheten av en tävling i fältskytte så har du kanske lagt märke till att trottoaren till en allmän väg ofta används som transportsträcka mellan två olika skjutstationer? Där kan du var tionde minut se patruller om 5-10 skyttar komma gående på allmän plats, med vapen fullt synliga i sina hölster. Jag har hittills aldrig sett någon bilist köra i diket pga panikångest vid åsynen av vapenbärare. Det var ännu värre förr innan det infördes tvång på att använda hölster eller väska, då var det vanligt att gubbarna bar sina vapen i handen. På allmän plats.

Om du tror att jag som är en erfaren sportskytt och som beter mig på exakt samma sätt som andra sportskyttar, skulle veta mindre om regelverket än dig, så får du givetvis tro det. Men jag hade knappast lyckats erhålla nio licenser om jag inte klarade av att läsa lagen, med tanke på att polisens handläggare har som arbetsinstruktion att fantisera ihop ett sätt att neka licens.
Citera
2017-02-14, 16:53
  #4889
Medlem
Har du hört någonting hur det blir med HD-överklagan?
Citera
2017-02-14, 17:00
  #4890
Medlem
lasternassummas avatar
Finns det något samband mellan avstånd och nödvärnsrätt?
Ja, det gör det. Det beskrivs så här i BrB 24 kap. 1 §

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

Jag fetmarkerade gård för jag undrar hur gård definieras. Det kan ju inte vara skogsfastighet, t.ex. Avses tomt? Ställs krav på hur tomten ska vara markerad i så fall?

Jag vet inte hur USAs lagstiftning ser ut i detalj när det gäller nödvärn, men jag har noterat att Coast Guard säger "Permission to come aboard?" innan dom kommer ombord efter t.ex. en gränspassage. Artighet eller ett sätt att undvika att någon försvarar sitt fartyg mot otillåtet intrång?

Citera
2017-02-14, 17:03
  #4891
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Finns det något samband mellan avstånd och nödvärnsrätt?
Ja, det gör det. Det beskrivs så här i BrB 24 kap. 1 §

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

Jag fetmarkerade gård för jag undrar hur gård definieras. Det kan ju inte vara skogsfastighet, t.ex. Avses tomt? Ställs krav på hur tomten ska vara markerad i så fall?
Oavsett vilket, gränsen för nödvärn hade passerats med råge i det aktuella fallet.

Apropå Sebnies krumbukter om pågående angrepp, att vänta och se, beräkna och dylikt trams:
Pågående eller överhängande brottsligt angrepp. Där är lagen, svart på vitt! Att Sebnie har sin personliga åsikt är upp till honom, men lagen är tydlig.
__________________
Senast redigerad av PlutoJ 2017-02-14 kl. 17:07.
Citera
2017-02-14, 17:41
  #4892
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Oavsett vilket, gränsen för nödvärn hade passerats med råge i det aktuella fallet.

Apropå Sebnies krumbukter om pågående angrepp, att vänta och se, beräkna och dylikt trams:
Pågående eller överhängande brottsligt angrepp. Där är lagen, svart på vitt! Att Sebnie har sin personliga åsikt är upp till honom, men lagen är tydlig.

Jag tror att vi är helt eniga här.
Även TR och HR har ju fastställt att rätt till nödvärn förelåg.

IMO använde KG inte mer våld än vad nöden krävde. Han avvärjde det akuta hot som han stod inför.

Om nu ändå någon, mot förmodan, skulle anse att KG använde mer våld än vad som var nödvändigt för att avvärja hotet mot hans liv, så är det ändå OK enligt BrB 24 kap. 6 §:

"...skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig..."

Alla som har tagit del av FUP kan inte rimligen ifrågasätta KGs rätt att avvärja det dödliga hot som han stod inför.

Man behöver inte ha mycket fantasi för att förstå att om inte KG fått försvara sig då hade vi i stället fått läsa om en grym dödlig misshandel eller hur angriparna tänt eld på huset och vaktat utanför tills KG varit död.

Den stora frågan IMO är hur TR och HR tänkte. Om man t.ex. läser polisernas vittnesmål i FUP så kan jag inte tolka dom på annat sätt än att KG gjort vad som behövdes för att överleva.

Kan det vara åklagaren som lyckats få till en annan vinkling? Har KG haft en bra försvarare? Jag har läst domarna och tycker inte att motiveringarna håller. Finns det något slags grumligt politiskt eller socialt motiv i kulisserna? Som t.ex.:
"– Om vi dömer KG så visar vi att vi värnar om utslagna också."
"– Om vi friar KG så kommer fler att vlija försvara sig själva mot övergrepp."

Det dom gör (TR och HR) ser ut för mig ungefär som en orm som försöker vända ut och in på skinnet utan att ta av det först...

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-14 kl. 17:43.
Citera
2017-02-14, 18:13
  #4893
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror att vi är helt eniga här.
Även TR och HR har ju fastställt att rätt till nödvärn förelåg.

IMO använde KG inte mer våld än vad nöden krävde. Han avvärjde det akuta hot som han stod inför.

Om nu ändå någon, mot förmodan, skulle anse att KG använde mer våld än vad som var nödvändigt för att avvärja hotet mot hans liv, så är det ändå OK enligt BrB 24 kap. 6 §:

"...skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig..."

Alla som har tagit del av FUP kan inte rimligen ifrågasätta KGs rätt att avvärja det dödliga hot som han stod inför.

Man behöver inte ha mycket fantasi för att förstå att om inte KG fått försvara sig då hade vi i stället fått läsa om en grym dödlig misshandel eller hur angriparna tänt eld på huset och vaktat utanför tills KG varit död.

Den stora frågan IMO är hur TR och HR tänkte. Om man t.ex. läser polisernas vittnesmål i FUP så kan jag inte tolka dom på annat sätt än att KG gjort vad som behövdes för att överleva.

Kan det vara åklagaren som lyckats få till en annan vinkling? Har KG haft en bra försvarare? Jag har läst domarna och tycker inte att motiveringarna håller. Finns det något slags grumligt politiskt eller socialt motiv i kulisserna? Som t.ex.:
"– Om vi dömer KG så visar vi att vi värnar om utslagna också."
"– Om vi friar KG så kommer fler att vlija försvara sig själva mot övergrepp."

Det dom gör (TR och HR) ser ut för mig ungefär som en orm som försöker vända ut och in på skinnet utan att ta av det först...

Helt och hållet enig med din uppfattning.
Citera
2017-02-15, 00:31
  #4894
Medlem
TröttSvensks avatar
"– Om vi friar KG så kommer fler att vlija försvara sig själva mot övergrepp."

Är man lite konspiratorisk så är det detta skälet som gör att åklagaren har order om att försöka fälla mannen.
Snart kommer Sverige att vara laglöst land där kriminella inte längre skjuter varandra utan alla som står i dess väg.
De kommer att plundra och våldtaga på värsta medeltida vis och staten vet att Polisen inte räcker till och vill nu stävja all allmän antydan till uppror och självförsvar.

Citera
2017-02-15, 05:54
  #4895
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
"– Om vi friar KG så kommer fler att vlija försvara sig själva mot övergrepp."

Är man lite konspiratorisk så är det detta skälet som gör att åklagaren har order om att försöka fälla mannen.
Snart kommer Sverige att vara laglöst land där kriminella inte längre skjuter varandra utan alla som står i dess väg.
De kommer att plundra och våldtaga på värsta medeltida vis och staten vet att Polisen inte räcker till och vill nu stävja all allmän antydan till uppror och självförsvar.


Vilken tur att jag för en gångs skull läste färdigt. Jag var nämligen inne på samma spår
som du är. Man hade nog kunnat fria KG med rätt till nödvärn. Men nu måste det statueras
exempel som gör att folk i gemen inte får för sig att man får skjuta hursomhaver (enligt
dom då) och hävda nödvärn.

Politikerna är helt enkelt livrädda för att folket ska ta lagen i egna händer när nu polis/
rättsmaskineriet fallerar. Och kanske dom ska vara just det. Även om svensken i gemen
är relativt seg och hunsad så kommer det alltid till en gräns. Vi är knappast där ännu men
den kommer närmre och närmre.
Citera
2017-02-15, 12:01
  #4896
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hmmm...

Just det Hmmmm...

Citat:
Nödvärnsexcess
Jag börjar ana varför jag tycker att du sebine har argumenterat på ett, för mig, totalt obegripligt sätt i den här tråden.
Vi har väldigt olika uppfattning om vad nödvärnexcess är.

Ja verkeligen har ni olika uppfattningar...

Citat:
På lite enklare svenska skulle man kunna säga att nödvärnsexcess handlar om användning av mer våld än nöden kräver.

Mycket illa beskrivning av begreppet. Du klipper och klistrar helt utan uppfattning kort
och gott. Och med det sagt går vi vidare.

Citat:
"Det finns ett begrepp benämnt nödvärnsexcess, som berör just situationer då en person faktiskt hade rätt att ta till nödvärn, men emellertid använde mer våld än vad som i normalfallet är acceptabelt."

Läs mer här:
https://www.minilex.se/a/nödvärnsexc...tativt-nödvärn

Om du läser igenom det jag länkar till ovan, så kanske det visar sig att vi sedan är helt överens om att KG ska frias.

Funkar inte att bara länka och googla och tro sig förstå. Uppenbart har du inte
förstått vad du själv länkar.....

Citat:
Begreppet nödvärnsexcess finns inte i lagtexten.
BrB 24 kap., §§ 4 & 6 behandlar detta, men med andra ord. De kan IMO inte tolkas på annat sätt än att KG ska ha upprättelse och frias.

Om HD inte förstår detta då kommer jag att överväga att gå i landsflykt!


..... men det är aldrig försent att lära. Så jag skall ge dig en möjlighet med 50% chans
att försöka förstå det du själv länkar, så var beredd och koncentrera dig till max

Begreppet nödvärnsexcess regleras i i lagen, likaså gör nödrätten.

Den en ene går under "namnet" BrB 24 kap § 4 och den andre under "namnet" BrB 24 kap. § 6,
så vilken av paragraferna är excess och vilken är nödrätt ? 50% chans här so make your pick.


Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vill lägga till två förtydliganden från lagen:

Du skall definitivt inte ägna dig åt förtydliganden du, noll koll är vad du har kort och gott.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har också reflekterat över skotthålet i ryggen. Jag har skumläst huvuddelen av FUP och har fått det samlade intrycket att situationen var ungefär så här.

KG hade kommit hem, klätt av sig och var på väg att gå till sängs när fönster började krossas. Minst en balkongdörr var olåst och troligen också källardörren. Klockan var strax före 23.00 på kvällen en bit in i oktober. Det var helt mörkt ute och KG släckte ljusen för att angriparna inte skulle se honom.
När de tre, troligen alla tre beväpnade, angriparna närmade sig från olika håll, två vid ytterdörren med fönstret som började på 1 m höjd redan sönderslaget och en genom källardörren, så var KG övertygad om att hans sista stund var kommen.
Det han kunde se av angriparna begränsades av mörkret och att dom hade "rånarluvor" över huvudet. När dom närmade sig dörren för att "ta honom" (som dom enligt KG har sagt) så sköt han. Avståndet till båda är några få, kanske 2-3 meter. Båda vänder sig om och börjar springa, men i olika riktningar. KG visste inte om han träffat. Dom kanske är på väg runt huset för att ta sig in bakom KG genom någon av alla balkongdörrar, varav minst en var olåst. Han siktade inom någon sekund på angripare nummer två och sköt igen.

Är det rimligt att påstå att hotet var avvärjt efter första skottet? KG visste troligen inte om han träffat. Trodde KG att angriparna flydde eller trodde han att dom nu skulle runda huset och "ta honom" genom balkongdörrarna?

Båda bröderna sprang ca 15-20 meter i olika riktningar innan dom föll ihop. KG vet inte detta. Han tror att han träffat och han tror att de träffade mår dåligt. KG säger att han tror att dom mår dåligt när han ringer polisen. Men han vet inte om hotet mot honom är avvärjt. Det framgår tydligt när polisen kommer en timme senare. KG är fortfarande inne i det nedsläckta huset och är livrädd för att bli angripen igen. Det tar ett tag innan polisen lyckas övertyga KG om att faran är över och att han kan gå ut till polisen.
När KG ringde polisen ber han om ambulans till de som mår dåligt. Han ber också om en polishund som kan spåra den eller de angripare som fortfarande kan finnas i närheten. Hunden kom och spårade så smångingom, men spåret upphörde efter 1 km, på en plats där en bil kan ha varit parkerad.

KG hade rätt att försvara sig, det är alla överens om.
Har KG använt mer våld än nöden krävde? Kanske, objektivt sett. Skott i benen kanske hade varit tillräckligt.

Den naturliga följdfrågan: Är det rimligt, i den aktuella situationen, att begära att KG hade sänkt skadenivån så att han hade avvärjt hotet utan att döda båda bröderna?

Det är det inte tycker jag och lagen håller med mig.

BrB 24 kap.:

"6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458)."

HD: Gör om det som TR och HR gjort fel och gör rätt!


Ovanstående textmassa är ännu ett exempel på att din okunskap förvanskar å det grövsta.
Men detta citat får letsdoit ta sig an att rätta, det är till denne du skriver skiten.

Men jag kan starta upp litegranna jag åt letsdoit snäll som jag är.

3-5 meter skall det vara. K-G satte på ytterbelysningen innan han skjöt så siktet blev klart
som en tidig solig junidag. Likaså visste K-G att han träffade, t o m var på kroppen. K-G kommentar till
sin dödsskjutning kommenterades även av honom till en polis som bekräftade för K-G
var skotten träffade löd såhär: "bra då träffade jag rätt"

Varsågodf letsdoit pennan är din, finns massa till dig med att rätta...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback