Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2008-10-17, 13:58
  #109
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CM
I högsta grad aktivt idag:
http://www.webbhotell.sll.se/sv/preh...la/Bergrummet/


Tack för länken, om jag ska tolka hemsidan rätt så anser dom alltså att 3200 personer ska få plats på en yta av 4600 kvadratmeter?
Det innebär att varje person får en yta av 1.473 kvadratmeter att röra sig på och det är inklusive kulvertern gissar jag

Citat:
"Bergrummet" är ett utrymme på cirka 4 600 kvadratmeter 12 meter under Södersjukhusets huvudbyggnad. Utrymmet sprängdes ut 1939-1944 samtidigt som sjukhuset byggdes. Lokalen användes från början huvudsakligen som lagerutrymme.

Efter en civilförsvarsövning 1988 bestämdes att utrymmet i berget skulle rustas upp då det fanns ett stort behov av fler skyddsrumsplatser och dessutom behov av ett utrymme som skulle kunna ta hand om cirka 200 patienter per dygn. Stockholms läns landsting var också intresserade av att bygga en saneringsstation för personer som behöver saneras efter tex. kemikalieolyckor.

Invigningen av det nya utrymmet skedde den 25 november 1994 efter ett par års ombyggnation.

Utrymmet är vid behov självförsörjande på så väl vatten, el, ventilation som radiokommunikation.

I lokalerna i berget finns Sveriges första fasta saneringsstation för personer exponerade för farliga ämnen. Personal från Södersjukhusets Akutmottagning och Medicinska intensivvårdsavdelning bemannar stationen i händelse av olycka där farliga ämnen kan orsaka ytterligare skador.

I händelse av krig kan utrymmet i berget även användas som krigssjukhus för cirka 160 patienter. I Bergrummet finns även intensivvårds- och operationsavdelning.

Lokalen ska alternativt kunna fungera som skyddsrum. Maximal kapacitet som skyddsrum är cirka 3 200 personer.

Idag används lokalerna i berget för Stockholms Prehospitala Centrums utbildningar. Arbete pågår med att utveckla ett akut och prehospitalt simulationscenter i berget.
Citera
2008-10-17, 17:52
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Tack för länken, om jag ska tolka hemsidan rätt så anser dom alltså att 3200 personer ska få plats på en yta av 4600 kvadratmeter?
Det innebär att varje person får en yta av 1.473 kvadratmeter att röra sig på och det är inklusive kulvertern gissar jag

Det är borde ju räcka gott och väl. I ett skyddsrum är man ju under själva bombanfallet i annars, skulle du inte klara dig på den ytan i några timmar om ditt liv hängde på det?
Citera
2008-11-05, 05:00
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunnarN
Fan va coolt


hahahahahaha
Citera
2011-04-03, 21:18
  #112
Medlem
Blåser nytt liv i tråden om det är okej. Jag undrar om kulvertarna är offentliga? Man träffar ju aldrig på skyltar av typen "Tillträde förbjudet" eller "Endast behöriga"?
Nån som har koll?
Citera
2011-04-18, 11:46
  #113
Medlem
Dharmas avatar
Nog finns det ett järnvägsspår vid sös och ett underjordiskt sjukhus som invigdes så sent som 1994. Dock verkar det aldrig ha byggts ett krigssjukhus


Citat:
Ett akut- och katastrofmedicinskt centrum (Disaster Emergency Center, DEMC) vid Södersjukhuset färdigställdes och invigdes den 25 november 1994. Det ligger i ett 4 700 m² stort bergrum under sjukhusbyggnaden och kan på kort tid göras iordning att kunna ta emot 160 patienter. Katastrofsjukhuset är vid krisläge självförsörjande på el, vatten, radio- och telekommunikationer. Pulsådern i anläggningen är en 170 meter lång huvudkorridor. Från huvudkorridoren mynnar tolv skepp ut, som långsmala bergrum, åt båda håll. I dem ryms bland annat akutmottagning, operationsavdelning med fyra operationsbord, intensivvårdsavdelning, uppvakning och vårdavdelning samt en saneringsanläggning. Bergrummet ligger i nära anslutning till Årstaviken och kan nås via båt, tåg, bil och helikopter.

Huvudartikel: Södersjukhusets järnvägsspår
Under Södersjukhuset, insprängt i berget, går en 550 meter lång järnvägstunnel med ett, sedan många år oanvänt, industrispår mellan Stockholm södra och Norra Hammarbyhamnen, som även har en tunnelförbindelse under Fåfängan med Stadsgårdshamnen. Spåret anlades i samband med att sjukhuset byggdes. Då fanns även planer att inrätta ett krigssjukhus under SÖS. Ett bergrum sprängdes ut, men intresset svalnade efter freden 1945. Kvar blev bara råberget, som sedan användes som förråd. Här anordnades sedermera SÖS:s akut- och katastrofmedicinska centrum.



http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dersjukhuset

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6...%A4gssp%C3%A5r
Citera
2011-04-18, 23:33
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Nog finns det ett järnvägsspår vid sös och ett underjordiskt sjukhus som invigdes så sent som 1994. Dock verkar det aldrig ha byggts ett krigssjukhus

Såg tågstationen där nere med egna ögon nånstans under vintern -99 så nog finns den alltid.
Inget märkvärdig egentligen. Bara ett vanligt rackarns järnvägsspår som ledde åt höger när man tittade på det. Det fanns ingen "stationskänsla" alls utan kändes mer som en lång lastkaj.

Jobbade på den tiden på ett konsultföretag som sysslade med systemutveckling och eftersom systemen vi skulle uppdatera fanns placerade i ett rum långt där nere under jord så hade vi nycklar och passerkort som gav oss tillträde till det mesta.

Skulle ha passat på mer men var för upptagen med det jobb jag var där för att utföra.
Citera
2017-02-12, 21:39
  #115
Medlem
Infinitysthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Kan någon kanske fastslå om det här med tunnlarna är sanning eller inte ?.
Någon som INTE skrivit om dem i tråden.
Jag har själv sprungit där nere , så det e bara att du her dig dit o kikar, om man kan ta sig dit nu mer , har sett att de har satt upp extra säkerhets dörrar, det var ett tag sedan jag var där
Citera
2017-02-13, 00:28
  #116
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitysthlm
Jag har själv sprungit där nere , så det e bara att du her dig dit o kikar, om man kan ta sig dit nu mer , har sett att de har satt upp extra säkerhets dörrar, det var ett tag sedan jag var där


Är du fortfarande aktiv inom UE? Verkar tyvärr ha dött ut rätr hårt :/ Är ganska ny men brukar uforska rätt mycket i krokarna runt östergötland, skulle vara kul om någon kunde svara mig på flashback
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback