• 1
  • 2
2017-02-10, 19:42
Medlem
Hej!

I tisdags lämnade jag in min samsunglur på service då den spökade ordentligt. På onsdagsmorgon blev servicecentret drabbad av inbrott och tjuvarna tog såklart min lur med. Får ett sms av samsung nu på fredag efter lunchtid som berättar om detta. Går såklart sjukt förbannad till servicecentret och tror att jag ska få ersättning eller nån ny jävla lur på en gång.

Tydligen inte.

Jag ska tydligen först få hem ett brev av dem som bifogar även polisanmälan som de gjort. Det brevet ska jag då skicka vidare till min hemförsäkring som då ska godkänna eller avslå denna "stöld" eller "skada" eller va fan ska man kalla det för.

Så här står jag, utan någon lur och ingen aning om vad som kommer hända.

Min fråga till er, främst jurister och företagsjurister som kanske kan det här. Får Samsung göra så?

Varför ska detta ärande behöva gå genom MIN försäkringsbolag när stöldet skedde HOS DEM?

Jag tänkte i alla fall ringa till konsumentverket på måndag och se vad de säger också. Några andra tips på vad jag kan göra?

Det är ett i-landsproblem MEN man känner sig fan dumförklarad. Och så får man ingen lånetelefon.

Tack för svar!
Citera
2017-02-10, 19:53
Medlem
Tänk ett extra varv nu.
Citera
2017-02-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plurriPlux
Tänk ett extra varv nu.

Jag hänger inte med?
Citera
2017-02-10, 20:30
Medlem
har du någon koll på vad en hemförsäkring är och vad den innebär?
Citera
2017-02-10, 20:30
Medlem
Framförallt är det den sista meningen i det första stycket som får alarmklockorna att ringa.
Citera
2017-02-10, 21:25
Medlem
Citat:
har du någon koll på vad en hemförsäkring är och vad den innebär?

Nej inte riktigt, jag vet bara att den är bra att ha vid brand, fuktskador eller skadedjur.

Känns som att Samsung håller på med bedrägerier eller något. De står för självrisken som jag då i så fall betalar min försäkringsbolag för det här besväret.

Ringde polisens icke akuta nummer och undrade ifall jag kanske borde stöldanmäla telefonen privat, då sa polisen att det inte behövdes då det blir bara dubbelt. Polisen sa dock att jag inte får någon kopia på anmälan, men då sa jag att jag får visst det då Samsung hänvisat till min hemförsäkring. Polisen tyckte det lät skitskummt och tyckte det var en klok idé att ringa konsumentverket på måndag!
Citera
2017-02-11, 00:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mliska
Nej inte riktigt, jag vet bara att den är bra att ha vid brand, fuktskador eller skadedjur.

Känns som att Samsung håller på med bedrägerier eller något. De står för självrisken som jag då i så fall betalar min försäkringsbolag för det här besväret.

Ringde polisens icke akuta nummer och undrade ifall jag kanske borde stöldanmäla telefonen privat, då sa polisen att det inte behövdes då det blir bara dubbelt. Polisen sa dock att jag inte får någon kopia på anmälan, men då sa jag att jag får visst det då Samsung hänvisat till min hemförsäkring. Polisen tyckte det lät skitskummt och tyckte det var en klok idé att ringa konsumentverket på måndag!

Du skall kontakta ditt försäkringsbolag för råd. Din vanliga hemförsäkring täcker normalt inte stöld av utrustning som du inte själv bär på, dvs har du lämnat in den så är det firmans företagsförsäkring som gäller, inte din hemförsäkring. Om du däremot har någon tilläggsförsäkring typ drulle eller mobilförsäkring så gäller den antagligen.
Citera
2017-02-11, 00:09
Medlem
nja. oftast finns det en del i hemförsäkringen kring tillhörigheter förvarade utanför hemmet av någon anledning. min ligger tex på 50k.
Citera
2017-02-11, 10:37
Medlem
Citat:
nja. oftast finns det en del i hemförsäkringen kring tillhörigheter förvarade utanför hemmet av någon anledning. min ligger tex på 50k.

Jo fast nu kan Samsung inte utgå från att alla har dina 50k försäkring. Och det låter bara över huvud taget KONSTIGT att det är jag som får stå för jiddret när detta hände i deras lokaler. Alltså det är detas jäkla försäkring som borde betala och inte min!
Citera
2017-02-11, 18:10
Medlem
För folk som förstår långsamt.

http://www.konsumenternas.se/forsakr...ld-och-inbrott
Citera
2017-02-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mliska
Jo fast nu kan Samsung inte utgå från att alla har dina 50k försäkring. Och det låter bara över huvud taget KONSTIGT att det är jag som får stå för jiddret när detta hände i deras lokaler. Alltså det är detas jäkla försäkring som borde betala och inte min!

Jag tycker också det väldigt konstigt. Vad säger avtalet som du har med serviceverkstaden?
Citera
2017-02-11, 21:45
Medlem
musttomtes avatar
Om du har en extra försäkring som täcker skada som en drulle eller något liknande så får du ersättning av hemförsäkringen. I alla fall så är det så på länsförsäkringar.

Jag blev av med min lur på stan och fick cirka 1000 kronor efter avdrag etc och telefoner tappar snabbt sitt värde. Hade en Samsung galaxy s5 och värdet att köpa ny vara mellan 4000 - 5000 kronor.. Sved rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in