Citat:
Ursprungligen postat av
DumbQuestions
Coolt.
Men hur blir det med följande exempel.
Samma omständigheter, men nu kommunicerar man med morsekod genom ett rep. Alltså föreställ dig att kommunikationen mellan A och B sker med ett rep som A eller B "rycker" i för att kommunicera med varandra.
När B då befinner sig så nära det svarta hålet att tiden där för honom går "långsammare", kommer då inte kommunikationen, som nu sker genom att man fysiskt "rycker" i repet för att kommunicera, ske direkt?
Var en gång i tiden inne på ett liknande tankespår som du, så möjligen förstår jag precis vad du menar. Själv tänkte jag mig då att man även skulle kunna fortsätta rycka i repet även efter att man hade passerar händelsehorisonten. Eftersom man rycker inåt så ökar man ju bara hastigheten lite med vilken repet är på väg in i hålet. Ingen materia rör sig utåt, men ändå gör informationen det. På detta sätt skulle man alltså kunna skicka ut information om hur det är inne i det svarta hålet!
Men tyvärr, detta fungerar inte. Här är anledningen:
Såväl praktiskt som i relativitetsteorin finns det inte helt stela kroppar. Det tar TID för ett ryck att fortplanta sig genom repet. Hastigheten är väsentligen samma som materialets ljudhastighet, och denna kan aldrig överstiga ljusets. Och eftersom ljus inte är tillräckligt snabbt för att skicka ut signaler från det svarta hålet så är inte ljud det heller.
Så ja, ljud (i repet), ryck i repet, och radio eller ljus, utsätts alla för samma sorts tidseffekter.