2017-02-09, 22:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Och? Det ursäktar inte på något vis kvinnors rätt att tvinga män till faderskap.
Ska män i 50-års åldern kunna tvinga till sig sex av kvinnor därför att de inte har så mycket potent tid kvar?

Det är ju helt fantastiskt hur ni rättfärdigar er "moral".
Man kan inte tvinga en man till faderskap -- han väljer om han vill befrukta eller ha sex som är skyddat mot att befrukta.
Citera
2017-02-09, 22:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag har inget minne av att jag röstat eller lobbat för inseminationer. Men du som är emot faderskap har nog gjort det.
Vad du tycker om inseminationer är en sak, jag menar bara att samhället har en dubbelmoral kring det här, och i synnerhet den feministiska rörelsen som helhet.

Man sprutar i vagina = feministerna insisterar på att barnet har rätt till sin pappa

Man sprutar i plastkopp = barnet behöver ingen pappa

????
Citera
2017-02-09, 22:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför inte prata om sex när det är just det som är topic? Kan du inte motivera en samtyckeslag för det blir det inte bättre att du börjar prata om te.
Om du går till trådstarten så ser du att hela diskussionen tar språng i att bjuda på te.
Citera
2017-02-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, konsekvensen barn/piss var min liknelse .. Graviditet har du babblat om. Du kan inte göra en kvinna gravid utan att ha samlag med en fertil kvinna.
Du gör ett val.

Och en man kan fortfarande inte föda ett barn efter att ha druckit te. Inte en biologisk konsekvens för män, men för kvinnor.

Citat:
Du menar att du gick i skolan på 1800-talet? För sedan dess lär man ju ut att det krävs både en kvinna och en man för att kreera ett barn ..

Och det förändrar faktumet att kvinnor föder barn, inte män?

Citat:
Att ha sex med en kvinna och befrukta henne är att lämna över beslutet till henne. Så har det varit sedan 60-talet rent praktiskt och sedan 70-talet i lag.

Du är väl inte så gammal så att det kommer som en överraskning för dig?

Och innan dess så var det ju i ännu högre grad så att om du befruktar en kvinna så blir du far med allt det ansvar som ligger i det.

Så låtsas inte att det är något feministiskt nypåfund.

Nej, att ha sex med en kvinna är inte att lämna över beslutet åt henne... Att ha sex med en kvinna är att ha sex med en kvinna.
En man som har sex med en kvinna i det uttalade syftet att skaffa barn har möjligen gett kvinnan någon sorts rätt att besluta resten av mannens liv.

Frågan är ju om det är logiskt att det är så, att det är så vet vi ju redan och det är inte ett argument.

Citat:
När du gett valet åt en kvinna - ja. Gör du inte det så blir det inget barn hon kan välja att föda.

Edit
Det är som bank/kreditkort - lånar du ut dem och ger någon annan koden så får du stå ditt kast.

Att ha sex med en kvinna är inte att lämna över beslutet åt henne... Att ha sex med en kvinna är att ha sex med en kvinna.

Det finns ingen logik i det du säger.

Vuxna människor vet att liksom när du äter eller dricker så kan processer startas som man inte rår över -- och därför måste ta ansvar före - inte försöka få någon annan att ta ansvar åt en i efterhand.

Citat:
Nej, jag vet ju att män kan skydda sig. Jag tycker det är sorgligt att någon som är vuxen nog att skriva på flashback och ung nog för att inte kunna skylla på total senilitet inte förstår sitt eget ansvar.

Det förutsätter ju att en kvinnas val är en mans ansvar. Det är vad som diskuteras så ditt raljerande ovan har inget med nåt att göra, förutom hur du vill att det ska vara men är oförmögen att motivera varför.

Citat:
Det är inte ett dugg "bortskämt" att ha olika biologiska förutsättningar ... du kan göra barn och du kan välja att inte göra barn.
En kvinna kan inte välja att göra barn utan en mans delaktighet, däremot kan hon välja om hon vill bära fram ett barn - eftersom hon bär barnet.

Det är extremt bortskämt att tvinga någon annan att ta ansvar för ens egna biologiska förutsättningar, och än mer bortskämt att inte ens inse det.

Och eftersom att kvinnan väljer så bör hon ju ansvara för det valet...

Citat:
Jodå, jag instämmer med att ditt rapande om juridisk är ett icke-argument.

Att det är så juridiskt är inte ett argument. Men en kvinnas val är en mans val därför att det är så är ett argument?

Citat:
För män är det det om kvinnan väljer att föda.

"För män är det om kvinnan väljer"

Det borde ju gå upp ett ljus för dig när du skrev detta men jag hade låga förhoppningar inledningsvis så jag är varken besviken eller chockad.

Citat:
En kvinna kan inte välja om inte en man befruktar henne och därmed lägger valet hos henne.

Jag är inte övertygad om att sex är ett val att låta en kvinna besluta över resten av en mans liv.
För dig är det säkert en självklarhet, en du är inte bortskämd...

Citat:
Jepp - det är ändå ditt ansvar om du blir far. En kvinna skyddar sin reproduktion, du som man skall ta ansvar för din.

Du har inte lyckats motivera varför det är en mans ansvar att bli far därför att han har sex.
Citera
2017-02-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad du tycker om inseminationer är en sak, jag menar bara att samhället har en dubbelmoral kring det här, och i synnerhet den feministiska rörelsen som helhet.

Man sprutar i vagina = feministerna insisterar på att barnet har rätt till sin pappa

????

Ja fast nu var det ju min moral du ifrågasatte.
Citera
2017-02-09, 22:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gör om frågorna och gör dem rätt ...

Om jag lägger pengar på mitt vardagsrumsbord, lämnar min cykel olåst utanför dörren, lämnar bilen med nyckeln i .. har du rätt att ta?
Om du ändå tar - kommer du få förklara varför du trodde det var okej om du anser dig oskyldig till brott..

Du anser att kvinnors kroppar är mindre värda än olåsta cyklar -- jag anser att både mäns och kvinnors kroppar betingar ett högre värde ...

Jag anser att kvinnor och män är lika mycket värda men du kunde alltså inte svara på om du var för jämställdhet inför lagen. Mina frågor var inte "felaktiga" och det borde ha varit lätt för dig att svara på dem, här kommer de igen:
Är du för eller emot att mannen ska dömas om han inte kan bevisa att kvinnan gett samtycke till sex?

Är du för eller emot att kvinnan ska dömas om hon inte kan bevisa att mannen gett samtycke till sex?
När du har startat denna tråd borde du förstås kunna svara på detta annars visar du bara att du inte vågar vara rakryggad och visa att du är emot jämställdhet inför lagen.
Citera
2017-02-09, 22:24
Medlem
Citat:
Samtycke till att befruktning sker när man när man inte skyddar sig .. därför är jag också emot att kvinnor skall få skadestånd när de befruktas med barn de inte vill ha..

Abort då?

Jag minns att jag ställt den frågan till dig förr men jag kommer inte ihåg riktigt, jag vill tro att du var mot abort?

Då kan vi lägga ned diskussionen eftersom att vi helt enkelt inte är överens om abort ska vara fritt eller ej. Det är en helt annan diskussion.
Citera
2017-02-09, 22:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

????
Nej, om du vill ställa honom/henne till svars för singelinsemination så är givetvis hans/hennes ställningstagande i det väsentligt.

Själv är jag också emot singelinsemination. Precis som jag är emot singeladoption. Barn har så långt det är möjligt rätt till två föräldrar (biologiska eller icke-biologiska).
Citera
2017-02-09, 22:25
Medlem
Citat:
Mannen får väl se till att använda kondom och dra ut kuken ur fittan i tid. Har han inget eget ansvar?

Ansvar över vad? Kvinnans graviditet? Kvinnans kropp? Kvinnans beslut?
Citera
2017-02-09, 22:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du går till trådstarten så ser du att hela diskussionen tar språng i att bjuda på te.

Jaha men om du nu tycker tebjudningar är en relevant liknelse skulle det vara intressant om du är för en samtyckeslag där också eller om det bara är vid just sex där du är för det. Ska man vara skyldig att bevisa att den man bjöd på te samtyckte till att dricka te och inte kände sig tvungen att ta emot det?
Citera
Medlem
Citat:
Det påtvingade faderskapen är en del av barnets rättigheter. Surt men sant.

Lär dig att avända kondom.

Att det är så är inte ett argument.
Det borde ju vara en självklarhet att rätten till en far och en mor som avskyr varandra och där fadern inte vill ha med barnet att göra är en ganska korkad rättighet.

Att du önskar på barn såna förutsättningar därför att du vägrar ansvara för dina egna beslut förstår jag ju, fast jag undrar om du vågar erkänna det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ansvar över vad? Kvinnans graviditet? Kvinnans kropp? Kvinnans beslut?

Dina preventivmedel? Ditt oskyddade sex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in