Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, konsekvensen barn/piss var min liknelse .. Graviditet har du babblat om. Du kan inte göra en kvinna gravid utan att ha samlag med en fertil kvinna.
Du gör ett val.
Och en man kan fortfarande inte föda ett barn efter att ha druckit te. Inte en biologisk konsekvens för män, men för kvinnor.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Du menar att du gick i skolan på 1800-talet? För sedan dess lär man ju ut att det krävs både en kvinna och en man för att kreera ett barn ..
Och det förändrar faktumet att kvinnor föder barn, inte män?
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Att ha sex med en kvinna och befrukta henne är att lämna över beslutet till henne. Så har det varit sedan 60-talet rent praktiskt och sedan 70-talet i lag.
Du är väl inte så gammal så att det kommer som en överraskning för dig?
Och innan dess så var det ju i ännu högre grad så att om du befruktar en kvinna så blir du far med allt det ansvar som ligger i det.
Så låtsas inte att det är något feministiskt nypåfund.
Nej, att ha sex med en kvinna är inte att lämna över beslutet åt henne... Att ha sex med en kvinna är att ha sex med en kvinna.
En man som har sex med en kvinna i det uttalade syftet att skaffa barn har möjligen gett kvinnan någon sorts rätt att besluta resten av mannens liv.
Frågan är ju om det är logiskt att det är så, att det är så vet vi ju redan och det är inte ett argument.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
När du gett valet åt en kvinna - ja. Gör du inte det så blir det inget barn hon kan välja att föda.
Edit
Det är som bank/kreditkort - lånar du ut dem och ger någon annan koden så får du stå ditt kast.
Att ha sex med en kvinna är inte att lämna över beslutet åt henne... Att ha sex med en kvinna är att ha sex med en kvinna.
Det finns ingen logik i det du säger.
Vuxna människor vet att liksom när du äter eller dricker så kan processer startas som man inte rår över -- och därför måste ta ansvar före - inte försöka få någon annan att ta ansvar åt en i efterhand.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, jag vet ju att män kan skydda sig. Jag tycker det är sorgligt att någon som är vuxen nog att skriva på flashback och ung nog för att inte kunna skylla på total senilitet inte förstår sitt eget ansvar.
Det förutsätter ju att en kvinnas val är en mans ansvar. Det är vad som diskuteras så ditt raljerande ovan har inget med nåt att göra, förutom hur du vill att det ska vara men är oförmögen att motivera varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det är inte ett dugg "bortskämt" att ha olika biologiska förutsättningar ... du kan göra barn och du kan välja att inte göra barn.
En kvinna kan inte välja att göra barn utan en mans delaktighet, däremot kan hon välja om hon vill bära fram ett barn - eftersom hon bär barnet.
Det är extremt bortskämt att tvinga någon annan att ta ansvar för ens egna biologiska förutsättningar, och än mer bortskämt att inte ens inse det.
Och eftersom att kvinnan väljer så bör hon ju ansvara för det valet...
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jodå, jag instämmer med att ditt rapande om juridisk är ett icke-argument.
Att det är så juridiskt är inte ett argument. Men en kvinnas val är en mans val därför att det är så är ett argument?
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
För män är det det om kvinnan väljer att föda.
"För män är det om kvinnan väljer"
Det borde ju gå upp ett ljus för dig när du skrev detta men jag hade låga förhoppningar inledningsvis så jag är varken besviken eller chockad.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
En kvinna kan inte välja om inte en man befruktar henne och därmed lägger valet hos henne.
Jag är inte övertygad om att sex är ett val att låta en kvinna besluta över resten av en mans liv.
För dig är det säkert en självklarhet, en du är inte bortskämd...
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jepp - det är ändå ditt ansvar om du blir far. En kvinna skyddar sin reproduktion, du som man skall ta ansvar för din.
Du har inte lyckats motivera varför det är en mans ansvar att bli far därför att han har sex.