2016-09-14, 01:50
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spikez1998
http://www.impecta.se/sv/artiklar/pionvallmo-2.html
ä
Funkar denna?

Ja den fungerar, det är opiumallmo. varför det även kallas Paeoniflorum är för att "lura" köparna att dom inte köper knarket opiumvallmo som finns i arabländer.

Alla sorter Pionvallmo och Paeoniflorum fungerar. Det ända som inte fungerar är den så kallade "The Giant" akta er för den, ger fula och ofungerande blomsterartelneller.
Citera
2016-09-14, 01:53
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpandude
Är alla pionvallmo opium i? t.ex denna; http://www.odla.nu/shop/pionvallmo-black.html?gclid=Cj0KEQjwxqS-BRDRgPLp0q2t0IUBEiQAgfMXREXt29qTCB-XT9uxo7mzeUp8TLANCOmaxT4P mUXl57waAkQA8P8HAQ

Så länge de tär Papaver somniferum så är det opiumvallmo. Punk slut.
Citera
2016-10-10, 14:54
Medlem
Flaskpostenss avatar
Finns både från av de bästa sorterna även torkade kapslar till er som har slut till era blomsterarrangemang eller till er som inte haft en lyckad säsong. Detta är det bästa som Svergie har att erbjuda just nu, extremt stora, potenta, inrikes och kanon service!

Eterneller.info
Citera
2017-01-05, 17:46
Medlem
Skurken89s avatar
Är det bara utmohus odlingar som gäller eller går det att odla inomhus med antingen hps eller cfl lampa\lampor i t.ex en garderob eller i ett odlingstält?
Citera
2017-01-11, 22:54
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurken89
Är det bara utmohus odlingar som gäller eller går det att odla inomhus med antingen hps eller cfl lampa\lampor i t.ex en garderob eller i ett odlingstält?
Funkar lika bra inne som ute, dock är det ju bra jävla onödigt att slösa resurser på en inneodling när du lika gärna kan kasta ut fröna på gräsmattan.

Det är först när du framställer opium som det blir olagligt, att bara ha en vallmo är inte illegalt. Så jag förstår inte varför du ska hymla med det
Citera
2017-01-20, 11:19
Medlem
När ska man så fröna?
Blir det bättre att köra upp dom inne eller spelar det ingen roll?
Citera
2017-01-22, 11:51
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Funkar lika bra inne som ute, dock är det ju bra jävla onödigt att slösa resurser på en inneodling när du lika gärna kan kasta ut fröna på gräsmattan.

Det är först när du framställer opium som det blir olagligt, att bara ha en vallmo är inte illegalt. Så jag förstår inte varför du ska hymla med det

Som jag förstått är det svårt att odla opiumvallmo under HPS eftersom vallmon vill ha kalla nätter och varma dagar. Många som försökt, men jagvet inte om någon som lyckats, tyvärr.

Inte alla som har tillgång till en gräsmatta, tyvärr.
Citera
2017-01-22, 11:52
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Som jag förstått är det svårt att odla opiumvallmo under HPS eftersom vallmon vill ha kalla nätter och varma dagar. Svårt att få till rätt klimat- Många som försökt, men jagvet inte om någon som lyckats, tyvärr.

Inte alla som har tillgång till en gräsmatta, tyvärr.

Däremot funkar det bra att odla i krukor och liknande och ha dessa på tex balkongen eller köksfönstret.
Citera
2017-01-25, 14:20
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Däremot funkar det bra att odla i krukor och liknande och ha dessa på tex balkongen eller köksfönstret.
Ja, det stämmer. Men bäst är på gräsmatta enligt egna erfarenheter.
Citera
2017-02-04, 11:47
Medlem
Jag har lång erfarenhet av vallmo och opium och kan direkt säga att ni som handlar frön från impecta inte ska räkna med någon större effekt, man behöver minst 20 hen and chicks huvuden för att få någon effekt - det smakar inte ens som riktigt te ska smaka! Det är så små mängder opiater i deras sortiment så det är bara slöseri med tid och pengar. Den äkta "hen and chick" går mer i vitt, den som förekommer i Sverige är mer rosa eller åt det röda hållet.

Vill ni ha tag på riktiga frön så kan jag berätta vart ni kan vända er, om ni PM'ar mig. Då talar jag inte om china white eller ens tasmanian, det finns en ny sort som säljs i USA och går under namnet x247a . Man kan läsa mera på följande sida: www.strain-x247.com - det är världens starkaste vallmo och ska man ändå odla så kan man lika bra satsa på något som faktiskt fungerar!

Frön är inte olagligt så jag tar för givet att man får diskutera det i denna tråd (som faktiskt handlar om just odling).

Problemet är att frakt och tullavgifter blir ganska dyrt om man handlar från USA, kan tänka mig att ett gram frön går till minst 450:- från USA. Jag vet en återförsäljare inom Eu som är billigare, men vill inte hänga ut adressen här offentligt.

Ha det bra gott folk!

Vänligen,
Senast redigerad av ganjalover2047 2017-02-04 kl. 11:59.
Citera
2017-02-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramms
När ska man så fröna?
Blir det bättre att köra upp dom inne eller spelar det ingen roll?

Du kan alltid tjuvstarta några veckor innan, inomhus - då sparar du ju lite tid också.. Vallmon växer ganska sakta i början och är inte i så stort behov av ljus då, borde räcka med ett fönster.. Däremot är det viktigt att inte överbevattna eller gömma fröerna, man ska helst inte täcka fröerna med någon jord alls och använd gärna tråg att vattna i istället för att vattna i varje kruka (blir lätt för surt då), vattnar man i tråg så suger jorden upp det den klarar av utan att det blir för surt, det sköter sig dessutom själv då... Självklart måste det vara hål i botten på krukorna eller vad man väljer att använda (plastmuggar från ÖB är billigt och bra)..

Mvh
Citera
2017-02-08, 20:09
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Sitter och taggar inför den kommande säsongen! Det var dock ett par (två eller tre) år sedan jag odlade senast. Kan jag använda mig av samma frön eller måste jag köpa nya?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in