Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 04:15
  #81925
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och då blir ju det här intressant, wiki citat;

Lidbom och Ebbe Carlsson var bekanta med varandra sedan de båda var konsultativt statsråd respektive informationssekreterare på justitiedepartementet i början av 1970-talet.

Glöm det där med EC och Paris i mitt tidigare inlägg, det var det här som jag tänkte på, EC och CL hade en koppling sedan 70-talet. Intressant med tanke på att EC påstås ha spelat en roll i Stay Behind, kan ju förklara ett och annat med tanke på att Bror Stefenson sannolikt också var insyltad i SB.

Att ubåtarna har med mordet att göra är sannolikt.

Kopplingen mellan Ebbe och CL på 70-talet känner jag till. Plus ECs eventuella koppling till SB. Men var finns Lidboms koppling till just marinen. Och varför skulle Stefenson, eller andra edsvurna, lita på just honom när man spelade under täcket med Nato.

U-båtarna har otvivelaktigt med hatet mot Palme att göra. Officersupproret och OPs stundade Moskvaresa ligger nära varandra i tiden. Kan direkt kopplas till landsförrädarspåret. Men att sedan få ner det till Sveavägen är trixigt.
Citera
2017-02-07, 04:33
  #81926
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kopplingen mellan Ebbe och CL på 70-talet känner jag till. Plus ECs eventuella koppling till SB. Men var finns Lidboms koppling till just marinen. Och varför skulle Stefenson, eller andra edsvurna, lita på just honom när man spelade under täcket med Nato.

U-båtarna har otvivelaktigt med hatet mot Palme att göra. Officersupproret och OPs stundade Moskvaresa ligger nära varandra i tiden. Kan direkt kopplas till landsförrädarspåret. Men att sedan få ner det till Sveavägen är trixigt.
Kopplingen skulle till exempel kunna se ut såhär;

NATO(Paris) -- CL -- EC --BS(Marinen)

Det är ett exempel, finns sannolikt fler personer som skulle kunna utgöra länken. CL kan också ha varit i SB. Vi bör utgå ifrån att inom SB så litade man på varandra, liksom grundbulten för verksamheten, och SB var ju en NATO-skapelse.

Edsvurna officerare är inte tvunget, alla insyltade måste inte ha haft hela bilden klar för sig vad gäller mordet, inte heller att det var via SB som ubåtsfifflet sköttes.

EDIT;Om även AGAG var en del av SB så är det inte svårt att koppla ihop Sveavägen med resten.
__________________
Senast redigerad av OY 2017-02-07 kl. 04:36.
Citera
2017-02-07, 11:02
  #81927
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
........Sverige är en bonde i ett mycket större schackspel där övermänniskan använder oss, befolkningen och landet som ett objekt
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Novemberrevolutionen? Dvs avregleringen av kreditmarknaden?
Den skedde redan 1985 så jag har svårt att se hur det skulle ha något samband med MOP.
I det större spel som jag försökt förklara är grunden för statskuppen med MOP har allting samband med psykförsvarets agenda. Under -85 var det flera bitar som föll på plats enligt de planer man visade för NATO redan vid övertagandet av IB-registren. De rykten SPF därefter egenmäktigt kunde sprida genom olika media, tystnadspliktiga tjänstemän och hemliga sällskap för att enligt nyttoprincipen särskilja oliktänkande från majoritetsnormen upphöjdes så till vetenskaplig forskning över huvudet på demokratitroende.
Den ekonomiska debatten liksom polis och försvarsfrågan kunde styras över precis som bordellaffärer och allt man redan då skapade nyheter kring för att avleda folk. Alla som med auktoritet ändå kunde ställa frågor om förhållandena blev mystiskt omplacerade eller själva utsatta för ryktesfloran.
Det är alltså ingen tillfällighet sedan att Novemberrevolutionen, Officersuppropet, psyk och fångvårdsfrågan sammanfaller med den nu storskaligt upplagda kuppövning SPF hållit på att förbereda sedan länge och bjudit in alla tänkbara hemliga intressenter till.
Medan polisens och internationella hemligtjänsternas scenarior gick ut på att rädda undan Palme från offentlig skandal med en slags rysk sorti så var Säpo med SPF och Frihetsrörelsen helt inriktade på att få honom död eftersom han riskerade att bli ett för landsförrädarna livsfarligt vittne tillsammans med Gorbatjov.
Citera
2017-02-07, 11:29
  #81928
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Skillnaden är att i Walls version så vill Olof Palme korsa Sveavägen av den
anledningen att han kanske har någon att träffa vid Dekorima.

Kan det ha något att göra med att 5 timmar innan Olof Palme mördas, så sker ett inbrott på länsrätten där alla handlingar rörande Olof Palmes s.k. Harvard-affär stjäls och/eller raderas ur databasen?
Citera
2017-02-07, 12:10
  #81929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig är det osannolikt att USA/Nato var inblandade i mordet. Man hade inget otalt med nationen Sverige. Riskerna skulle varit enorma. Ett avslöjande hade fått oöverskådliga konsekvenser under väldigt lång tid.

Håller med i stort men när Palme nu på allvar hotade hela USA´s säkerhetspolitik, håller jag det inte för otroligt att vissa krafter inom am. administrationen, (som vigt sina liv åt denna säkerhetspolitik), är med och orkestrerar något som aldrig skulle kunna spåras även om gärningsmannen skulle bli tagen.
I detta fall skulle det inte räcka med att ytterligare kopplingar eller bevisning saknades för då hade förtroendet för USA sänkts. OM detta var ett scenario skulle ett bättre sätt vara att i bakgrunden se till att lokala Palmehatare getts möjligheter till att utföra mordet utan att de själv ens vet vilka som hjälpt dem. Trotts allt fanns ingen som skulle förlora mer på att Palmes nedrustning och öst-dialog, vann terräng.

Kanske 3-4 mellanhänder behövdes och där varje mellannivå i efterhand inte skulle kunna sin stödjare ett steg bakåt. Även ett troligt attentatsmotiv/grupp borde också funnits som skulle få skulden/misstanken.

Nu påstår jag inte att det var så men jag känner det lite för tidigt att helt utesluta stormaktsinblandningen då motivet är så enormt.
Vi vet numer också att mordet skedde endast tiotalet år innan USA (åtminstone officiellt) slutat med politiska lönnmord. Politiken hade kanske ändrats men hade människorna som höll på med sådant här genomgått samma förändring?
Citera
2017-02-07, 12:30
  #81930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intressant om U-båtarna och Palme. 27,00 in i länken.

https://www.youtube.com/watch?v=rxqG599tC4M

... Tilläggas kan, att Försvarsstabschefs-positionen i alla tider sedan Stay Behind infördes i Sverige på 1950-talet, varit Stay Behinds militäre befälhavare i landet.


Tack för länken. Spelat filen ifrån 27 min o frammåt och tycker den är en av de bästa sammanfattningar av de politiska läget vid tiden för mordet, som gjorts.

Förstvarstabschefen har i alla tider varit den som skulle leda kriget medan ÖB skulle rådgiva regeringen. Före Stig Synnergren var ÖB så var han chef för Försvarsstaben och han hade som ÖB omvittnat "intresse för und.tjänsten". Med denna menas nog inte den tråkiga läsningen av sovjetiska "Röda Stjärnan" och annan officiell insamling, utan mer konkret insamlingen av underrättelser ifrån utlandet. De länder som stod i prioritet var Finland och de baltiska hamnarna. Dessa var IB´s huvudmål enligt Elmér. Att ha rapportörer i hamnarna som tidigt varnade om ansamling/lastning av landstigningstonnage, var huvuduppgiften liksom att få tidiga underrättelser om avsteg från Finsk-Sovjetiska VSB-pakten. Tex. genom tidig info om Sovjet tog in "rådgivare" eller styrkor över landgränsen. Det andra behovet var att tidigt inleda striderna och ha Finland som "snubbeltråd".

Marinens koppling till und.tjänsten bestod i ett nära sammarbete med handelsflottan som lät sina sjökaptener rapportera/smygfota besöken i östatshamnarna, till IB. Marinen hade efter VK2 då den stora fartygsepoken var över för Sveriges del, folk "över". Jag tror de då var naturligt att dessa fick extrauppgifter inom IB´s utlandsspionage. Innan flygepoken var ju just Marinen de som tidigt skulle möta Sovjet ute på Östersjön och framför allt med ubåtarna (och flygets E1) utgöra "snubbeltråden" ute på östersjön. Det är därför naturligt att just Marinofficerarna senare under von Hoffstens ledning, gör uppror mot Palme. Självklart hade de dubbla lojaliteter gentemot både Sverige och USA och skulle med lätthet förmås producera ubåtsjakter inför varje försvarsbeslut...
Citera
2017-02-07, 12:51
  #81931
Medlem
Helt otroligt att det efter 30år finns det 99% teorier och 1% fakta! Kulorna från mordet är väl enda bevis fakta änsålänge. Vad säger det om Palme utredarna?
Citera
2017-02-07, 13:21
  #81932
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Kan det ha något att göra med att 5 timmar innan Olof Palme mördas, så sker ett inbrott på länsrätten där alla handlingar rörande Olof Palmes s.k. Harvard-affär stjäls och/eller raderas ur databasen?

Inte omöjligt, skulle i så fall kunna förklara att LP verkar ha gått med på att säga precis det som polisen säger att hon ska säga, för inte ville väl hon avslöja att OP eller någon annan har beställt ett inbrott för att skydda OP, det kan vara detta som var fällan som mördaren/konspirationen fick OP dit de ville, till morplatsen..

Långsökt, men inte omöjligt.
Citera
2017-02-07, 13:43
  #81933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialAirService
Helt otroligt att det efter 30år finns det 99% teorier och 1% fakta! Kulorna från mordet är väl enda bevis fakta änsålänge. Vad säger det om Palme utredarna?

Teorier bland allmänheten ja. Vad palmeutredarna vet kan ingen utanför veta.
Citera
2017-02-07, 13:48
  #81934
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte omöjligt, skulle i så fall kunna förklara att LP verkar ha gått med på att säga precis det som polisen säger att hon ska säga, för inte ville väl hon avslöja att OP eller någon annan har beställt ett inbrott för att skydda OP, det kan vara detta som var fällan som mördaren/konspirationen fick OP dit de ville, till morplatsen..

Långsökt, men inte omöjligt.


Ett utmärkt sätt att både stämma träff och utöva effektiv påtryckning. Om hon sedan förevisas "bevis" på klandervärt beteende av OP är hennes lojalitet 100%.

Just de 5 timmarna mellan inbrottet och mordet borde få alla larmklockor att tjuta.

Tystnaden är öronbedövande
Citera
2017-02-07, 13:54
  #81935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kopplingen skulle till exempel kunna se ut såhär;

NATO(Paris) -- CL -- EC --BS(Marinen)

Det är ett exempel, finns sannolikt fler personer som skulle kunna utgöra länken. CL kan också ha varit i SB. Vi bör utgå ifrån att inom SB så litade man på varandra, liksom grundbulten för verksamheten, och SB var ju en NATO-skapelse.

Edsvurna officerare är inte tvunget, alla insyltade måste inte ha haft hela bilden klar för sig vad gäller mordet, inte heller att det var via SB som ubåtsfifflet sköttes.

EDIT;Om även AGAG var en del av SB så är det inte svårt att koppla ihop Sveavägen med resten.

Vad tror ni om kopplingen med Lingärdedokumenten t.ex F4 Bengt J. Schuback, F5 Borg, F7 Lars R. H. Ljunggren och F8 Bengt J. Wallroth?
Citera
2017-02-07, 14:18
  #81936
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni om kopplingen med Lingärdedokumenten t.ex F4 Bengt J. Schuback, F5 Borg, F7 Lars R. H. Ljunggren och F8 Bengt J. Wallroth?

Jag skall villigt erkänna att jag på rak arm inte är insatt i alla namn och vilka funktioner de hade vid tiden, har mestadels funderat kring mordet i övergripande teorier, vore kul om du kunde utveckla tankegångarna lite, vem jobbade med vad, vem kan ha varit SB och så vidare.

Jag tycker dock att en rimlig utgångspunkt kan vara att försöka knyta ihop säcken med hjälp av SB, att hitta tråden mellan NATO, ubåtarna och mordet.

Som sagt, det där med att forska med sekundvisare, anfäder och ända ner på skonummernivå kring alla nämdna är inte min grej.

Vid närmare eftertanke så är ju idén om att stöld av Harvardakten kan ha varit en del i en fälla inte så långsökt, kan förklara hur någon visste att OP skulle befinna sig där och då, att OP ens skulle ut och gå den där kvällen, LP:s märkliga vittnesmål med efterföljande tystnad.

EDIT;För att inte tala om att OP avsade sig livvaktsskyddet. Vem vill ha vittnen när man har fuffens för sig.
__________________
Senast redigerad av OY 2017-02-07 kl. 14:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback